Múltidéző

2015.08.18. 13:51

Autó-motor: Lada és társai

1978-as Autó-motor oldalon jelent meg írás a fellendült autógyárakról. A legújabb sláger a Lada-1300-as!

Kovácsné Hamberger Brigitta

Az 1970. évi 916 ezerrel szemben 1978-ban 2 millió 140 ezer gépkocsit gyárt a szovjet autóipar. Ebből 758 ezer teherautó lesz, 1 millió 306 ezer személygépkocsi és 76 ezer autóbusz. Az ugrásszerű fejlődését az eredményezte, hogy a moszkvai, a gorkiji, a minszki, a kremencsugi és más gépkocsi üzemek mellé a hatalmas kámai és a Lada gépkocsijairól közismert volgai autógyár is termelni kezdett.

A cári Oroszországban a század elején Rigában készítettek először autókat. A korabeli statisztikák tanúsága szerint 1908 és 1915 között összesen 451 személygépkocsit és néhány teherautót.

Igaz, a Szovjetunió egyelőre még elmarad néhány fejlett tőkés ország autóiparától, hiszen az amerikai gépkocsigyárak például évenként körülbelül tízmillió kocsit bocsátanak ki, és Japán az NSZK és Franciaország is több milliós szériákban gyártja a személyképkocsikat. Ám a szovjet autóipar dinamizmusa, mely gyakorlatilag a hetvenes évektől elkezdődött, arra enged következtetni, hogy a fejlődés továbbra is lépést tart majd az egyre fokozódó igényekkel.

Világszerte egyre keresettebbek a volgai autógyár VAZ-modelljei, amelyek
közül a Lada-1600 a legújabb sláger. Mind kiforrottabbak a Moszkvics-gyár autótípusai is. A nem túl korszerű Zaporozsec-re bizony ráfért az az átalakítás, ami majd a ZAZ-968M típuson lesz felfedezhető. Motorjának teljesítménye 50 lóerő lesz, maximális sebessége pedig 130 km/óra. A sokkal díszesebb, gumibetétes lökhárítójú új típus légellenállása sokkal kisebb lesz, miután az oldalsó kopoltyúk is eltűnnek a karosszériából.

A tágasabb utasterű, csaknem kétszeres csomagterű ZAZ-968M-et tárcsafékkel és fejtámaszos ülésekkel is ellátták a konstruktőrök.

Képünkön: a szovjet autóipar luxus gépkocsija, a hétszemélyes GAZ-14. A Csajkát felváltó típus nyolchengeres, 220 lóerős motorjával 175 km/óra csúcssebességet érhet el. Automatikus sebességváltóval, hidraulikus szervokormánnyal rendelkezik ez a reprezentatív külsejű, kényelmes kocsi, de légkondicionáló berendezéssel, sztereo rádióval és magnetofonnal is ellátták a tervezői a három üléssorú luxusautót.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!