2012. április 19.

Kulcsszó választás, avagy mennyire kössük az ebet a karóhoz?

10 perc olvasási idő

Kulcsszó választás, avagy mennyire kössük az ebet a karóhoz?

Amikor egy ügyfél megkeres minket azzal, hogy a már meglévő oldalát szeretné keresőoptimalizáltatni, sokszor sorol fel kulcsszavakat – jobb esetben egy-két, rosszabb esetben akár egy tucatnyit is – melyekre szeretné az oldalát az első találati helyen látni a keresőkben.

Mit tegyünk ilyenkor? Többféle utat választhatunk, de amit MINDIG szem előtt kell tartanunk, hogy az ügyfél legyen elégedett!

Ügyfelek vs. szakember

Vannak olyan ügyfeleink, akiknek konkrét és határozott elképzeléseik vannak, és egyszerűen képtelenség őket meggyőzni arról, hogy más kulcsszavakat kellene választani ahhoz, hogy azt a célt érjük el, amit kitűztek. Velük kell a legóvatosabban bánni, ugyanis ha engedünk az „erőszaknak” és csak az ő általa megadott kulcsszavakkal dolgozunk, de nem jönnek az eredmények, mi leszünk a hibásak, ráadásul még meg is kérdőjelezik a szaktudásunkat.

Ha viszont mi választjuk ki a kulcsszavakat, és elkezdünk velük dolgozni anélkül, hogy az ügyféllel egyeztettünk volna, könnyen mellélőhetünk. Lehet, hogy a mi kulcsszavaink jól fognak teljesíteni, jó pozícióba hozza az oldalt a keresőkben, csak épp nem a célcsoportot sikerül elérnünk. A hosszú távú és gyümölcsöző kapcsolat reményében rá kell vennünk őket az együttműködésre, kölcsönös kompromisszumokkal és statisztikákkal próbáljuk meg meggyőzni őket.

Egy ember mérgesen beszél egy másik emberhez illusztráció

Vannak „ideális” ügyfeleink is, akik elmondják, mivel foglalkoznak, mi az üzletpolitikájuk és felvázolják, milyen célt szánnak a weboldaluknak, a technikai megvalósítást pedig teljes mértékben ránk bízzák. Ilyenkor könnyebb a dolgunk, jobban tudunk tesztelni és kísérletezni, míg meg nem találjuk a leginkább a témához passzoló és jól teljesítő kulcsszavakat.

Hogyan válasszunk kulcsszavakat?

Keresőoptimalizáláskor a legelső és egyben legfontosabb lépés eldönteni, mely kulcsszavakra szeretnénk optimalizálni. Ehhez alaposan ismernünk kell az optimalizálandó oldalt, annak küldetését. Ezután összegyűjtjük a lehetséges szavakat, kifejezéseket és variációkat, majd egy keresési trend elemzéssel megnézzük, melyik kulcsszóra hányan keresnek és mekkora a verseny. Az ügyfelek ilyenkor azt gondolják, vegyük az első x legkeresettebb kulcsszót, és optimalizáljunk arra. Ám ez ennél jóval bonyolultabb. Biztos, hogy mi is versenybe szeretnénk szállni a legkeresettebb kulcsszavakkal?

Short tail vagy long tail?

A legáltalánosabb, sok esetben egy szóból álló kifejezéseket nevezzük short tail kulcsszavaknak. Ezekre a szavakra keresnek a legtöbben, éppen ezért ezekre a verseny is a legnagyobb, így nagyon nehéz az első 10 találati pozícióba bekerülni. Ilyen kulcsszó például az edzés szó.

A specifikusabb, több szóból álló kifejezéseket nevezzük long tail kulcsszavaknak. Ezekre a kifejezésekre jóval kisebb a keresés, ugyanakkor jóval könnyebb jó pozícióba kerülni a keresőkben. Akik ilyen kulcsszavakat használnak, pontosan tudják, mit keresnek, így jóval nagyobb az esély arra, hogy ezek a látogatók konverziót hoznak az oldalnak. Az előző példánál maradva long tail kifejezés pl. a személyi edzés Miskolcon kifejezés.

short vs. long tail grafikon

Hogyan tovább?

Mérlegeljük, hogy mit is szeretnénk elérni: látogatottságot vagy konverziót? A short tail kulcsszavakkal tudunk könnyebben látogatottságot generálni, de mivel jóval nagyobb a merítés, így kisebb lesz a konverziós arány. A long tail kulcsszavakkal azokat a látogatókat érhetjük el, akik a konverziót hozzák, így ez az arány jóval magasabb lesz, viszont a látogatottság nem lesz túl magas.

Ha elkészült az optimalizálás…

Miután felkerültek a módosítások az oldalra, várjuk, hogy a keresőbotok indexeljék a site-unkat, így a módosított meta adatok és tartalom is „láthatóvá” válik a keresőkben. Azt, hogy hogyan jelennek meg az egyes oldalaink a kulcsszavainkra, mi magunk is ellenőrizhetjük. Néhány naponta vagy hetente célszerű rákeresni a kulcsszavakra, hogy lássuk, hogyan alakulnak a pozíciók. DE! Mivel a Google logolja a keresési előzményeket, így ha gyakran keresgetünk ugyanazokra a kifejezésekre, előbb-utóbb a saját találati listánkon előnyösebb helyen jelenik meg, mint amilyen pozícióban van valójában. Emiatt fordulhat elő az is, hogy különböző gépeken, vagy akár ugyanazon a gépen, de különböző böngészőkben is más-más pozícióban látjuk az oldalunkat.

Mi erre a megoldás?

Mivel a Google akár 180 napig is tárolhatja a nem bejelentkezett felhasználók keresési előzményeit (a bejelentkezettekét gyakorlatilag korlátlan ideig), így célszerű kikapcsolni a személyre szabást. Olvasd ezt a posztot, ami részletesen taglalja, hogyan deríthetjük ki a pontos pozícióját az adott kulcsszavaknak.

Éva begipszelt keze, amivel like-ot mutat fotó

Éva keze be lett gipszelve, de lájkolni azért még tud. Adj neki Te is lájkot ;)

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások