2013. október 29.

Hogyan adja el a weboldal magától a terméket?

10 perc olvasási idő

Hogyan adja el a weboldal magától a terméket?

A tartalom az egyik legfontosabb „eszköz” a mai digitális korban. A design, a tartalom marketing, a SEO mind-mind szükségesek a teljes online marketing tervhez, de a megfelelő szövegezés a ragasztó, hogy a fentieket egységgé formálja.

Mit is jelent pontosan a szövegírás?

A szövegírás (copywriting) a művészet és a tudomány egyvelege ahhoz, hogy olyan tartalmakat hozz létre (weboldal/landing page szövegek, hirdetések, PR cikkek stb.), melyek eladják a terméket és meggyőzik, valamint cselekvésre késztetik a leendő ügyfeleket. Sok szempontból olyan ez, mint egy eladó az üzletben. Csak amíg az üzletben egy eladó egyszerre egy ügyféllel tud foglalkozni, addig a weboldalad párhuzamosan sok ügyfelet szolgál ki, akár azonos időben is. Ahhoz, hogy ez jól működjön, meg kell tanulnod, hogyan kell olyan szöveget írnod, amely magától eladja a terméket.

Kezdd az alapoknál!

Mielőtt belekezdenél a szövegírásba, alaposan meg kell ismerned azt a terméket, amit el szeretnél adni. David Ogilvy, a legendás szövegíró három hétig aprólékosan tanulmányozta a Rolls-Royce-t és végül megszületett a tartalom. A végső verzió főcíme ez lett: 60 mérföldes sebességnél a leghangosabb dolog a Rolls-Royce-ban az elektromos óra. Ennek a mondatnak a megszületése három hétbe tellett, és elég meggyőző lett ahhoz, hogy eladja a luxusautót.

Készíts termékleírást!

Fogj egy üres lapot vagy nyiss egy üres dokumentumot, és első lépésként írd le maximum két-három mondatban, mi is a termék. Nem kell hosszan, részletekbe menően leírni, csak tömören a lényegét. Ha ezzel megvagy, írd le azt is, mitől különleges, mitől egyedi. Miért ezt vásárolják? Mert hazai termék? Könnyű használni? stb..

Ha van olyan tulajdonsága, amely egyedülálló és más termék nem tud ilyet, akkor használd a USP-t (unique selling proposition).

Gyűjtsd össze azt is, miért jó a termék, mire, hogyan lehet használni, melyek az előnyei. Az emberek leggyakrabban két okból szoktak vásárolni: egyrészt, hogy örömet okozzanak maguknak, másrészt hogy enyhítsék a fájdalmukat. Emeld ki, a termék miben fog a használójának örömet okozni, és azt is, hogyan tudja a fájdalmát csillapítani.

Írd össze a jellemzőit. Most van itt a lehetőség, hogy részletesen összeszedd az összes jellemzőt, tulajdonságot. Ha ezekkel elkészültél, jöhet a következő lépés.

idő + koktél + toll = copywriter

Definiáld a célközönséget!

Ha már minden részletét ismered a terméknek, itt az ideje megismerni a vásárlókat is. Ahhoz, hogy bármit is el tudj adni, mindkét fél igényeit és lehetőségeit ismerned kell, valamint azt is, melyek a terméknek azon tulajdonságai, amellyel meggyőzheted a vásárlókat.

Első lépésként azt kell megvizsgálnod, kik vásárolják jelenleg a terméket. (Fiatalok, idősek, háziasszonyok, nagycsaládosok stb.). Ezt azért fontos, hogy tudd, hogyan szólítsd meg őket.

Hogyan néz ki egy tipikus vásárló? Készíts perszónát hozzá, így könnyebb lesz a „bőrébe bújnod”. Fel kell térképezned azt is, melyek a terméknek azon tulajdonságai, ami miatt szeretik a vásárlók. Miért veszik, és miért pont ezt?

Most már jól ismered a terméket és a vásárlókat is. Itt az ideje megtudni, hogyan vélekednek a termékről.

A titkos fegyver: tanulj a termékről a vásárlóktól!

A legtöbb szövegíró megelégszik az eddig begyűjtött információkkal, és elkezdi a tartalmakat írni. De ahhoz, hogy a legjobban konvertáló szöveget tudd elkészíteni, szükség van egy titkos fegyverre. Kérd meg a vásárlókat, beszéljenek ők a termékről, mutassák be, mondják el, mi a véleményük róla.

Jegyezd fel, amit mondanak: milyen szavakat, kifejezéseket használnak, mit gondolnak róla. Ez azért is fontos, hogy amikor írsz a termékről, használd a vásárlók által is említett szavakat, kifejezéseket, így közelebb érzik magukhoz, könnyebb meggyőzni őket a vásárlásról.

Hogyan tudod begyűjteni a vásárlói véleményeket? A legkönnyebb és legegyszerűbb mód a kérdőív kitöltése. Készíts egy kérdőívet (számtalan eszközt találhatsz ehhez, pl. Google Forms, Survey Monkey, stb.). Lehetőleg nyitott kérdéseket használj, hogy a vásárlóknak legyen lehetősége saját szavaival válaszolni. 8-10 kérdésnél lehetőleg ne tegyél fel többet egyszerre.

Ha elkészültél a kérdőívvel, meg kell határozni, hány emberrel szeretnéd kitöltetni. Elegendő 5 ember véleménye? Valószínűleg ennyi kevés lesz. Legyen akkor 1000? Ez pedig már túl sok. Próbáld meg úgy kitűzni a célszámot, hogy elegendő információt gyűjts, de gondolj arra is, a sok nyitott kérdést fel is kell dolgozni.

ember fejek illusztráció

Ha megérkezett a megfelelő számú kitöltött kérdőív, ki kell értékelni. Gyűjtsd külön kupacokba az egyes kérdésekre adott válaszokat, majd az azonosakat vond össze. Így egyben látod kérdésenként a válaszokat, azokat a szavakat és kifejezéseket, melyeket a vásárlók használnak.

Próbáld meg azt is megtudni a vásárlóktól (kérdezz rá a kérdőívben), általában mi akadályozza meg abban, hogy megvásároljon egy terméket. Ebben az esetben nyugodtan adhatsz válasz alternatívákat, de hagyj lehetőséget saját válaszra is. Ezen információk birtokában még inkább kiküszöbölheted a problémákat, és még jobban fókuszálhatsz a vásárlásra.

Szintén hasznos információkhoz juthatsz, ha rákérdezel, melyek a legszükségesebb információk ahhoz, hogy eldöntse, megvásárolja a terméket.

Miről volt eddig szó?

Áttekintettük a szövegírás fogalmát, megbeszéltük, miért kell nagyon alaposan ismerni a terméket. Ezután megismerkedtünk a célcsoporttal, majd kikértük egyes ügyfelek véleményét a termékről. Ez utóbbi azért is fontos, hogy egyrészt megismerjük az ügyfél véleményét, másrészt az igényeit is felmérjük a termékkel kapcsolatban. Harmadrészt segít nekünk a megfelelő szövegezésben azzal, hogy saját szavaival mondja el mindezeket nekünk. Egy termékleírásnál hajlamosak vagyunk szakkifejezéseket használni, amitől ugyan nagyon komolynak és szakszerűnek fog tűnni a leírás, csak éppen az ügyfél nem fogja érteni, mire is jó a termék, mit akarunk eladni neki.

Hamarosan…

Most már elegendő információd van ahhoz, hogy elkezd a tényleges szövegezést. A következő posztban az íráshoz adok majd sok-sok hasznos tanácsot.

A fejléc kép Andrew B. Myers műve.

Szalghári Éva

Több, mint tíz éve dolgozik online területen, az első években hírportálok, tematikus portálok szerkesztőjeként, 2007 óta foglalkozik online marketinggel. Területei: SEO, SEM, PPC és eDM.

fps ecosystem

Hozzászólások