Lóerő

2014.02.20. 14:45

Távirányítóval vezérelt hajók

Még a legkötelességtudóbb férfiak is időről időre gyerekké változnak néhány pillanatra, órára. Szenvedélyüknek, hobbijuknak élnek úgy, ahogy csak egy gyermek tud. A rádió távirányítású modellhajók versenye épp ilyen elfoglaltság.

Miskei Anita

A könnyű, karbon katamaránok ma már igazi rohanógépek (Fotó: Kricskovics Antal)

A modellezés különleges hobbi, idősebbek és fiatalabbak is szívesen ülnek le, hogy bütyköljenek, fejlesszék modelljeiket. Van, aki az autókat, elektromos járgányokat kedveli, mások a repülőket vagy a hajókat választják. Az idei Budapest Boatshow-n bemutatkoztak a rádió távirányítású modellhajók, a hazai Micro Magic flotta képviselői. A rádió távirányítású kis hajók különlegessége, hogy igazi osztályhajók, s nagy nemzetközi mezőny is van, melyben időről időre összemérhetik tudásukat a tulajdonosok. Az idei budapesti kiállításon az érdeklődők megismerkedhettek a flottával, hiszen egy hatalmas medencében vonultak fel a hajók: tulajdonosaik pedig versenyt is rögtönöztek az érdeklődőknek. A kis versenyhajók tulajdonosai között vannak modellezők és vitorlázók is. Előbbiek táborát onnan ismerhetjük meg, hogy egy-egy versenyre rengeteg alkatrésszel, kötelekkel, damilokkal felszerelkezve érkeznek, s szinte folyamatosan fejlesztik gépeiket. A vitorlázók másként gondolkodnak, a vízen töltött órákkal, tapasztalatokkal, a vitorlázás ismereteinek alapjaival, a szélviszonyok és a szabályok alkalmazásával próbálnak a pályán helyezkedni.

Nem csak a medencében, hanem a hazai kisebb tavakon, de a Balatonon is felvonulnak, hogy megmérkőzzenek. A meccsek egész évben zajlanak, télen a Városligetben és az Omszki-tónál is összejönnek a hajósok, de Orfűre és külföldre, a horvát tengerre és német tavakra is ellátogatnak a mezőny legbátrabbjai. Március 15-én, szombaton a Velence Kupát rendezik meg, így a Velencei-tónál az érdeklődők belekóstolhatnak a verseny izgalmába, ha fúj a szél.

A legjobb versenyzőket egyébként sem a hűvös idő, sem a forróság nem zavarja, hol kesztyűben kezelik a rádiós frekvencián működő távirányítót, hol rövidnadrágban. Árnyékot azonban még a legnagyobb hőségben sem keresnek, hiszen nagyon fontos az irányítás szempontjából, hogy jól lássák hajójukat. Székely Antal, ifjabb Csóka László és Forrai Csaba neve egyébként szinte mindig az élmezőnyben bukkan fel. A legelszántabbak egyébként külföldre is utaznak, korábban népes mezőny képviselte hazánkat egy svéd megmérettetésen, ahol Berecz Zsombor is jól teljesített, a hatodik helyet hozta el.

A kis versenyhajó a világon több mint 18 országban már meghódította a modellvitorlázókat. A hajó népszerű, mert az osztály egységes. A Nemzetközi Szövetség Osztályelőírásában egyes alkatrészek csak bizonyos gyártóktól vásárolhatóak. Ilyen a hajótest, az uszony, a bulba és a kormány. Ezek az alkatrészek ABS-ből készültek és a gyártási technológia a teljesen azonos alkatrészek létrehozására alkalmas. Így a hajó paramétereiben egyforma. Az összeépítés során lehetőség van a súlypont és a belső elrendezés változtatására, egyénivé tételére. A vitorlázat méretezése szabadon változtatható, ha az belefér a legnagyobb előírt háromszög méreteibe. Így, kellő kísérletezési szabadságot nyújt azoknak, akik kötöttnek érzik a hajótest környéki előírásokat.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!