Lóerő

2014.05.15. 12:50

A szimulátor nem csak játék

A szimulátor nem játék, ez nagyon komoly oktatási eszköz, amit az egész világon használnak. Olyan virtuális teret hoztak létre, amivel a hétköznapi közúti közlekedés során is találkozhatunk. Mindemellett pedig pedagógiai tartalommal is feltöltötték – mondta Szabó Attila.

Miskei Anita

Mi különbözteti meg a szimulátort egy játéktól?

– Elsősorban a gépjármű fizikai modellezése. Ami annak megfelelően történik meg, hogy milyen járműben ülünk, milyen terheléssel, milyenek az útviszonyok, vagy éppen az időjárási körülmények. Itt a számítógép pontos értékeket számít ki, így a fogyasztásról is pontos információkat kapunk, amik megfelelnek a valós értékeknek is. Három dimenziós virtuális adatbázissal is rendelkezik a szimulátor, a városi környezetet szimulálja, az úthálózat pontos, vannak autópálya le- és felhajtók, körforgalmak. Olyan szituációt is megtapasztalhatunk, amit esetleg az otthonunkban nem tapasztalhatunk meg, mert például távol van az autópálya, vagy nincs körforgalom. A szimulátor meg tudja mutatni azt is, egy sávváltásnál mikor kell a tükörbe pillantani, mi az a holttér, mikor kell arra figyelni, melyik pillanatban kell kitenni az irányjelzőt, vagy melyik időpillanatban kell figyelni a visszapillantó tükörben az esetlegesen még ránk leselkedő veszélyeket – hangsúlyozta Szabó Attila.

Egyre többen szeretnék a szimulátoros oktatást is kipróbálni – tudtuk meg Tóth Gábortól(Fotó: Tóth Gábor)

A szakember azt is hozzáfűzte, ez egy olyan oktatási módszer, ami képes kiegészíteni a meglévő rendszer hiányosságait. Hisz akár egy hegyi szerpentint is tudunk szimulálni, s megtapasztalhatók a tényleges nehézségek. Azonban nem cél, hogy egy szimulátor egy autót, egy valós gyakorlati oktatást helyettesítsen.

– Arra ott vannak az oktatók, a tanpályák. Azt, hogy egy valós vészhelyzetben mi a teendő, azt gyakorlatban kell megtanulni, de a megelőzésben, a körültekintőbb vezetési gyakorlatban szerepe lehet a szimulátornak, hiszen olyan kliséket képes megmutatni, mellyel előre láthatók az egyes közlekedési szituációk. Vagyis itt biztonságos körülmények között, mégis érzékletesen tapasztalhatjuk meg, hogy csak a megadott elsőbbség a valódi elsőbbség egy kereszteződésben. A cél pedig éppen az, hogy ne csak megszokásból vezessünk, s csökkenjenek a balesetek azáltal, hogy figyelmesebbek, körültekintőbbek és főként türelmesebbek vagyunk – mondta, majd megjegyezte, a hazai utakon a tanuló vezetők még utóbbit csak ritkán tapasztalhatják meg.

– Lehetőség van minden szituáció gyakorlására, a reflexek javítására, a vészfékezés helyes használatára, a sávtartás nehézségeinek megismerésére. De az esőt, az oldalszelet, s a napszakot is tudjuk szimulálni, ahogy a fényszórók csillogását is. Hiszen gyakori, hogy tanulókként nem vezetünk éjszaka, s a későbbiekben is csak ritkán. A rutintalanságnak azonban súlyos ára lehet. De szembesülhetnek a szimulátort kipróbálók azzal is, hogy mi a különbség a fékút és a féktávolság között – mondta a szakember, utalva arra, hogy az olykor drasztikus végkimenet célja nem az, hogy elijesszék a tanulókat, hanem az, hogy felhívják a figyelmüket a valós problémákra, veszélyekre. S arra, hogy igyekezzünk megelőzni a bajt, de ha megtörténik, tudjuk, hogy mindig van lehetőség súlyosságának csökkentésére – tette végül hozzá Szabó Attila.

 

Defenzív vezetés elsajátítására tanít

A szimulációs tréning segítségével fejleszteni lehet az egyén környezettudatosságát, takarékos vezetését. A konfliktushelyzetek reflexszerű kezelésének, másodlagos veszélyhelyzetek felismerésének; defenzív vezetés elsajátítására alkalmas. De a berendezés segítségével még az alkoholos befolyásoltság állapotában történő vezetés és annak veszélye is megtapasztalható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!