Lóerő

2014.08.07. 12:50

A korhű csíkos ezerkettes Zsiguli

Felnőtt már egy generáció akinek semmit nem jelentenek ezek a szavak, mint ezeröcsi , ezerkettes, ezerötös és a Zsiguli.

Koppán Viktor Dávid

Pedig volt idő amikor évtizedekig szinte csak későbbi, átkeresztelt nevükön (Lada) gördültek útjainkon. A magyarországi Zsiguli sztori 1971-ben kezdődött. Debrecenben vehette át az első tulajdonos nem kis várakozás után az első példányt. 1975-re viszont már százezer darab kereklámpás volt a magyar utakon. S hogy honnan is jöttek a Zsigulik?

Az evidens, hogy a keleti nagyhatalom, az akkori Szovjetunió termékei, de korántsem az ő fejlesztésük volt. A történet sokkal régebbre nyúlik vissza. A Zsiguli nem más mint az olasz Fiat 124, orosz viszonyoknak megfelelően megerősített, strapabíróbb változata. 1967-ben a Zsiguli hegy lábánál épült fel a gyár A VAZ (Volszkij Avtomobilnij Zavod) A termelés beindítását természetesen 1970-re, Lenin 100. születésnapjára időzítették, és egy-két évvel később az orosz csoda típusai meghódították a Szovjetunió és a befolyása alatt álló országok útjait. Így volt ez hazánkban is. A legtöbb talán a klasszikus Zsiguliból, a kereklámpás ezerkettesből érkezett hazánkba. Nem véletlen, hogy ezeket az autókat a rendőrségi flották feltöltésére is használták.

Fotó: Koppán Viktor

Ma, amikor 3-4 évente a teljes flottát cserélik kevesen emlékeznek a klasszikus csíkos, fehér rendőrség feliratos rendőrautókra. De vannak, akik emléket állítanak a sokat kiszolgált Zsiguliknak. Nyírádi Zoltán, a Székesfehérvári Rendőrkapitányság körzeti megbízottja korhű rendőrautót alakított ki egy ezerkettesből. Zoltán édesapja révén és a csíkos rendőrautók szeretete miatt is került a rendőrséghez. Az általa készített replika eredetileg nem rendőrautó volt. Egy internetes oldalon vásárolta, átlagos civil autóként az 1200-as típust. Közel két éves munka után egy kinézetében és felszerelésében is korhű, a 80-as évek közepének 90-es évek elejének rendőrautóit idéző jármű tulajdonosa lett. Melynek két azonosítója is különleges. A rendszáma az egyik Bujtor-klasszikusban, az Elvarázsolt Dollár című filmben látható: Rögtön a kilencedik percben elhangzik a mondat: Figyelem Kardos őrnagy szolgáltati autóját ellopták, még nem hagyhatták el Füred körzetét, rendszám a RA 14-14 . Az autó pedig természetesen egy csíkos ezerkettes. Így nem volt kérdés Zoltán számára, mi is legyen rendőrautója rendszáma. A másik egyedi azonosítója a tetején található 33-as szám, mely, a 80-as évek közepétől indult helikopteres forgalom ellenőrzés miatt volt használatos. A 33-as szám az akkori egyik fehérvári járőrautó száma volt. A megvásárolt 1200 köbcentis alul vezérelt, felül szelepelt motorral ellátott civil autót 1986-ban gyártották. A korhű rendőrautóvá alakítás során a karosszériás munkák után jöhetett a fényezés, és a klasszikus kék csík felfestése, rajta a fehér Rendőrség felirattal. Nem kis gyűjtőmunka árán, de nem hiányozhatnak a korabeli rendőrségi felszerelések sem, mint például az úgynevezett Maros rádió, a régi szürke gumibot, a bilincs, az alkoholszonda, valamint a rendőrségi kémcsövek amelyek a hatósági vérvételkor kellettek.

Az autó érdekessége még a az elektromos lámpa, ami a hátsó szélvédő mögött kapott helyet és a forgalomban haladó járműveknek adott utasításokat, egy esetleges közúti ellenőrzés során. A büszke tulajdonos további tervei között szerepel egy muzeális hitelesítés és a veterán vizsga is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!