Lóerő

2014.10.02. 15:30

A modellek bűvöletében

A gyerekkori nyarakat a Velencei-tónál és a Balatonnál töltötte Kiss Péter. Vitorlázóként szerzett bajnoki aranyérmet, 11 évesen. Korosztályos válogatott lett, ám juniorként egy súlyos baleset miatt búcsúzott a versenysporttól. Négy éve tért vissza, immár modell vitorlázóként.

Horog László

Az idegenforgalomban dolgozik húsz éve, ám nem ennek köszönhető, hogy a víz szerelmesévé vált. A BKV színeiben kezdett vitorlázni, komoly tehetségként tartották számon, 1982-ben, a VVSI telepén szerezte első bajnoki címét az Optimist hajóosztályban. A folytatásban is jobbára egyedül ült a hajóban, a Kadett, a Moly, a Laser - egyedül itt akadtak társai - és Finn kategóriában is jeleskedett. Junior Eb-n kétszer vett részt, a Ligur-tengernél, Lericiben, valamint Lengyelországban. Elvitték katonának, ami nem feltétlenül segítette vitorlás karrierjét, ráadásul búlyos balesetet is szenvedett, élsportolói karrierről a folytatásban nem álmodhatott.

- Felépültem, de addigra változtak a viszonyok, a klubom anyagi helyzete megrendült, korábban a tagdíjakból fedezték a hajók vásárlását, a folytatásban nekem kellett volna megvennem a testet, a vitorlát, amit nem tudtam vállalni - meséli Kiss Péter.

Amolyan hobbi vitorlázó lett, a utóbbi évtizedben barátaival indul amatőr versenyeken Horvátországban, szigorúan kedvtelésből. Öt éve győzedelmeskedtek egy ilyen viadalon, a nagyhajók között. Ám egy percig sem gondolta, hogy versenyszerűen visszatér.

- Pátyon élek a családdal, a szembeszomszédomról, Bata Zoltánról tudtam, hogy különböző modelleket gyárt. Készített már terepjárót, helikoptert, egyik nap az utcán, az aszfalton tesztelte a négy keréken guruló vitorlását. Beszélgetni kezdtünk, meséltem, hogy én anno vitorláztam. Elhívott egy modell viadalra, ott ragadtam. Azóta versenyeken is indulok, a Velencei-tavon - anno Agárdon szereztem az első bajnoki címet, modell vitorlázóként pedig itt tértem vissza - , a Balatonon, valamint Orfűn és a Fertő-tavon. Az RG 65-ös kategóriában 50-60 hajó áll rajthoz, tehát van tülekedés.

Ezen modellek 65 centiméter hosszúak lehetnek, a hajótesttől számított árbocmagasság110 cm, a vitorla felülete pedig 2250 négyzetcentiméter. A távirányító szerkezet maximális hatótávolsága 2,5 kilométer, de ilyen távolságról a versenyzők nem irányítanak, ugyanis tökéletes biztonsággal 100 méterről lehet felügyelni a vitorlást. Orfűn, a tókerülő viadalon az indulók a parton sétálva avatkoznak be, ha a bóját kell kerülni. A pályák hossza a szél erejétől is függ, jobbára 20-50 méter, az RG 65-ben rendezett versenyeken általában 10-15 futamot bonyolítanak.

A hajókhoz villanymotor, két szervo tartozik, az egyik a köteleket mozgatja ezek húzzák be a vitorlákat , a másik pedig a kormányt. A táj szép, a víz megnyugtat. A régi, vitorlázóként szerzett tapasztalatokat tudom hasznosítani, megmaradt a küzdés, a versenyszellem. Ráadásul itt is nagy taktikai harc folyik.

 



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!