Lóerő

2014.10.20. 08:43

Téli gumik és tulajdonságaik (x)

Miért válasszunk téli gumit?

Elöljáróban már annyit az elején érdemes észben tartanunk, hogy a téli gumi kiválasztásánál nem kizárólag a hóban nyújtott teljesítmény a legfontosabb kritérium, és leszögezhetjük azt is, hogy csupán néhány ezer forintot spórolhatunk meg abban az esetben, ha egy olcsó abroncsra esik a választásunk. Havas, hó-kásás és jeges útfelületen vitathatatlan a téli gumi előnye és ilyen időszakban már egyáltalán nem érdemes kockáztatni a jóval kisebb tapadást biztosító nyári gumikkal. A téli gumin nem kizárólag a futófelület barázdái mélyebbek, hanem a nyári gumihoz képest a felületén is sokkal több bemetszést találunk.

Tapadás, irányíthatóság és féktávolság

A gumidirekt.hu szakértőinek megítélése szerint nagyjából 7 °C alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből és ez alapvetően veszélyeztetheti a menetbiztonságot. Kevés autótulajdonos tudja, hogy amikor a külső hőmérséklet a fentebb említett 7°C alá süllyed, az autónkon futó nyári gumi a megfelelő tapadáshoz szükséges hőmérsékletet meglehetősen nehezen éri el, ami által nagyságrendekkel válik korábbi „képlékenységéhez” viszonyítva merevebbé és ridegebbé. A nyári guminak ilyen időjárási viszonyok között megnyilvánuló merevsége egyaránt meg fog mutatkozni mind annak tapadásában, irányíthatóságban, mind a gumi úttartásában. Ezekből törvényszerűen következik sajnálatosan az is, hogy a nyári gumi adott viszonyok közötti erőltetett alkalmazása hátrányosan befolyásolja a féktávolságot is. Azonos sebességnél mérve a télen nyári gumival közlekedő autó féktávolsága akár több méterrel is megnövekedhet! A spórolás lehet az egyik oka annak, hogy sokan az egy tengelyen alkalmazott téli gumival vágnak neki a hideg hónapoknak. Fontos észben tartanunk, hogy elengedhetetlen mind a négy kerék téli abronccsal való ellátása. Nem elég kizárólag a hajtott kerekeket felszerelnünk téli gumikkal, mivel tesztek szerint menet közben az autó kiszámíthatatlanul viselkedhet. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a pótkerékre – és ez hazánkban nem igazán jellemző – vásároljunk- e téli gumit. Nem vagyunk felelőtlenek, ha téli gumit tartunk a pótkeréken, akár egész évben is.

Élettartam és használat

A szakemberek álláspontja szerint már meglévő téli gumi esetében – és ez a nyári guminál is elengedhetetlen – a megfelelő profilmagasság ellenőrzésének szükségessége. Téli gumik esetében még szemmel láthatóan tiszta és „száraz” időben se kockáztassunk az 1,6 milliméteres minimális barázdamélységgel. Hazánk klimatikus körülményei a használattól függően általánosságban két-három évenként javasolják a cserét. A téli gumikat is természetesen az aszfalt koptatja leginkább, így ha azokat szélsőségesebb időjárási körülmények között, szinte kizárólag havon használnánk, akkor az alapanyag elöregedéséig – akár egy évtizedet meghaladó időintervallumon túl is – megfelelő magasságú bordákkal rendelkeznének.

Kínálat és árak

Az autógumi egyre bővülő kínálatban a legkülönbözőbb márkák és legsokoldalúbb mintázatok – nem is beszélve az árakban megnyilvánuló különbségekről – választékában természetesen nagyon nehéz eligazodni.

Azoknak a gépkocsi tulajdonosoknak, akik a nyári gumi lecserélését novemberre, vagy az azt követő időszakra halogatják bizony már hosszabb várokozási idővel és persze a gumiabroncsok magasabb árával is számolniuk kell. Így akinek nem áll a garázsban korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg azzal is, ha még a csereszezon előtt vásárolja meg a gumit a téli hónapokra.

A tavalyihoz képest a szakemberek elemzései alapján az árviszonyok tekintetében nagyjából azonos árakkal számolhatunk, mivel az erős versenyhelyzetben a gyártók és forgalmazók közül kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!