Lóerő

2014.10.23. 10:30

Bajnoki címet szállító izomkolosszus

Kiss Norbertet nem kell bemutatnunk olvasóinknak, a versenykamionjával elért európa-bajnoki sikereit sem. És hogy maradéktalanul teljes legyen a kép, a versenygépét is górcső alá vettük. Mindebben az a Bakó Csaba volt segítségünkre, aki az Oxxo Energy Truck Race Team versenymérnökeként nagyban hozzájárult a szombathelyi pilóta EB-címéhez.

Kelemen Attila

– Elsősorban arra lennék kíváncsi, hogy a versenykamiont mennyi időbe telt felkészíteni a bajnokságra?

– A szezonra felkészítés gyakorlatilag az előző szezon végeztével elkezdődik. Az elején nyilván még az ötletelés, kigondolás fázisa zajlik, később térünk rá a megvalósításra. Fontos fázis ilyenkor a karbantartás is, az autó tüzetes átnézése. Ezzel együtt az idei eredményünkben fontos része volt a szezon közbeni öthetes szünet kihasználásának, amit szintén fejlesztésre fordítottunk. Ezután a szünet után sikerült olyan előnyre szert tennünk, ami sokat jelentett a bajnoki cím megszerzésében.

Bakó Csaba versenymérnök elmondta: az idei évre a legtöbbet az első futóművön és a kormányzáson dolgoztak, ebben találhatóak olyan megoldások, amiket más csapatoknál eddig még nem láttak. Fotó: Oxxo Energy Truck Race Team

– Melyek azok a technikai jellemzők, amelyek a konstrukciót kiemelkedővé teszik a közutakon használt kamionokhoz képest? Mekkorák az eltérések?

– A közúti kamionok közül a csúcsmodellek jelenleg nagyjából 700 lóerő körüli teljesítményre képesek. Ezek általában 16 literes motorok. A Truck Race-ben a megengedett legnagyobb lökettérfogat 13 ezer köbsentiméter, ezek a motorok az utcán 480-540 lóerő között mozognak. Ezzel szemben a mi autónk 1300 lóerő körül teljesít, míg maximális forgatónyomatéka 6600 Nm(!). Az utcán ez az érték 2300 Nm körül mozog. Ez a nyomatéktöbblet a legjelentősebb eltérés az utcai autókhoz képest. Fogyasztásunk versenytempóban 100 kilométeren 100 liter körül alakul. Az utcai autókon ez a szállított súly függvényében 30–35 liter körül mozog. Megjegyzendő, hogy a 100 literes fogyasztás a motorsportban nem kivételes, a WRC autók és a közelmúlt Forma–1-es autói is hasonló fogyasztással bírnak.

– Egy hétköznapi kamionsofőr el tudná vezetni a versenykamiont? Milyen speciális dolgokat kell megtanulni a pilótának a hatékony vezetéséhez?

– Attól függ mit értünk „elvezetésen" (nevet). Közlekedni lehet vele, de versenytempóban haladni vele egészen más kérdés. Egyfelől az autónak igen összetett a hűtési rendszere, sok dologra kell odafigyelni a pilótáknak, úgymint az egyes féktárcsák hőmérséklete, a köztes hűtő és a motor hűtőfolyadékának hőmérséklete, stb. Ezen kívül verseny közben lehet beállítani az autó fékerőeloszlását is. A vezetése sokkal inkább versenyautóéhoz, mintsem utcai kamionhoz hasonlít. Ezekhez képest nehézséget jelenthet a 16 fokozatú sebességváltó kezelése. Ezen kívül a kamion igen sajátos vezetési stílust igényel, mivel az első gumiabroncsok a konstrukcióból adódóan túl vannak terhelve, így igencsak kíméletesen kell velük bánni az eredményességhez. Valamint a hátsó kerekek össze vannak zárva, úgynevezett zárt differenciálmű van az autón, ennek kezelése is speciális vezetést és beállítást igényel.

Az európa-bajnoki címet szállító versenykamion. Fotó: Oxxo Energy Truck Race Team

– Végezetül, de nem utolsó sorban te személy szerint mire vagy büszke a technikát illetően? Mely modulban van leginkább ott a kezed nyoma?

– Az idei évre a legtöbbet az első futóművön és a kormányzáson dolgoztunk, ebben találhatóak olyan megoldások, amiket más csapatoknál még nem láttunk. Mindemellett a kamion alvázára is büszkék vagyunk, ez a részegység van a legjobban megtervezve, hiszen ezt a legnehezebb cserélni, ez a kamion fő építőeleme.

A számok önmagukért beszélnek

Az Oxxo Energy Truck Race Team 2014-es európabajnoki címet szerzett versenykamionjának technikai jellemzői, paraméterei:

Motor: 12800 cm3, soros 6 hengeres dízel

Maximális teljesítmény: 1300 lóerő

Maximális forgatónyomaték: 6600Nm

Maximális fordulatszám: 2800/perc

Maximális sebesség: 160km/h (vagy ~290 km/h)

Sebességváltó: 16 fokozatú, kézi kapcsolású

Fogyasztás: 100 l/100km

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!