Hírek

2015.05.13. 17:37

Így jöhet rá, ha visszatekerték a kocsi kilométeróráját

A nyártól a remények szerint már neten is lekérdezhetjük az autók kilométerórájának állását. Vége az „óratekergetésnek”?

Házi Péter

Amikor műszaki vizsgáztatásra visszük autónkat, 2012 januárja óta központi adatbázisba kerül a kocsi kilométerórájának  állása. Ez már lekérdezhető  az okmányirodákban, kormányablakoknál, így a kocsit kiszemelő érdeklődő még a pénz leperkálása előtt észreveheti, ha a kilométerórát esetleg visszatekerték. Fejér megyében tavaly félezernél is többen éltek ezzel a lehetőséggel és jó hír, hogy az adatokat rögzítő Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala azon dolgozik, hogy nyártól már a neten is lekérdezhessük a valós futásteljesítményt.Szakértők szerint üröm az örömben, hogy az óratekergetéssel leginkább érintett, külföldről behozott autók esetében még mindig könnyű kijátszani a rendszert: mindössze a magyarországi forgalomba helyezés előtt kell a laptopot rádugni a kocsira és szépen átírni az óraállást...

Legyen gyanús, ha egy, a műszerfalán 60-70 ezer kilométert mutató autón vadonatúj féktárcsákat találunk: százezer kilométerig ezek általában bírják, így könnyen lehet, hogy a kocsiban jóval több van - mondja Vinkelman István igazságügyi és kérrendezési szakértő

Ha megnézzük a német használtautós oldalakat, majd rákeresünk ugyanarra a márkára, ugyanakkora futásteljesítménnyel a hazai autós oldalakon, azzal a furcsasággal szembesülhetünk, hogy az azonos állapotú, futásteljesítményű kocsik nálunk szinte olcsóbbak, mint a németeknél. Miként lehetséges ez? Vinkelman István igazságügyi szakértő szerint úgy, hogy Magyarországra túlnyomó részben a sokat futott autók kerülnek, amelyek óráit még az első hazai üzembe helyezés előtt visszatekerik.

– Több kis apró jel mutathatja, hogy valami nem stimmel az autó műszerfalán látható futásteljesítménnyel. Ha például az órán 68 ezer kilométer szerepel, de a féktárcsak vadonatúj, az már gyanús lehet, hiszen száz-száztízezer kilométerig nem szoktak a tárcsák annyira elkopni, hogy azokat cserélni kelljen – mondja a szakember. A túl szép kormánybőr is intő jel lehet, hogy bizony azért bőröztették újra a kormány,t mert már mállott róla a műanyag. Korábban sokan esküdtek a rétegvastagság mérőre, amely biztosan felfedi, ha egy kocsi karosszériáját egy baleset után újrafényezték. Nos, ma már ez sem egyértelmű, van, aki kromofággal nullára marja a festéket és így a gyári rétegvastagságot tudja az újrafestésénél előállítani.

– Nincs biztos megoldás, de érdemes olyan autót vásárolni, amelynek első üzembe helyezése Magyarországon történt. Így legalább a szervíztől megkérdezhetjük, mennyi kilométer volt a kocsikban mondjuk öt éves korában. De ha mindenképpen külföldről szeretnénk autót behozni, menjünk ki magunk, vagy bízzunk meg egy hozzáértőt – mondja a kárrendezési szakértő, aki szerint az, hogy ez első forgalomba helyezésnél bekerül az akkori, esetleg már visszatekert óraállás, szinte az autóneppert védi, aki ezek után bátran lobogtathatja a papírt: én ennyi kilométerrel hoztam be a kocsit!

Hiába van olyan autó, ahol akár nyolc helyen, például még a slusszkulcsban is rögzül az óraállás, ha a hozzáértő a központi egység adatait megbuherálja, akkor nehéz felderíteni a valós megtett futást.

Mindenesetre Vinkelman István is örvendetesnek és jónak tartja a kezdeményezést a központi adatbázissal kapcsolatban, mert így legalább az kiszűrhető, hogy egy huzamosabb ideje Magyarországon szolgáló kocsi órájához nem nyúltak hozzá az elmúlt három.négy évben. És ez különösen egy kispénzű vásárló számára fontos, akinek érdemes az okmányirodához fordulnia: jelenleg 1250 forintba kerül a lekérdezés, de ebből akár egy komolyabb motorcserét is megúszhatunk. Ennyi megér, nem?

 

Szerintem

Egy idős házaspár használta a kocsit, a telkükre jártak vele! – mondta a „nemmeggyőző arcú kereskedő”. Hatvanhétezer az órában, szervízkönyv sehol. Mert a házaspár költözködés közben elvesztette valahol. A motor hűtővize a próbaút első tíz méterén elérte a forráspontot. „után kell tölteni” jött a magyarázat. Tizenkét éve történt: bizony, megvettem a kocsit, amelyről kiderült, egy kenyérgyár használta és a motorja zabálta az olajat. Ez a kereskedés más néven, de még mindig működik Fehérváron. Ha valaki kíváncsi rá, a nevét is elárulom.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!