f1

2015.05.16. 08:35

Az F1-reformáció részletei

Címkék#Forma-1#F1

A Strategy Group nyilvánosságra hozta azokat a terveket, amelyeket a „gyorsabb autók és izgalmasabb versenyek” érdekében szándékoznak bevezetni.

Gyimesi Brigitta

Fotó: Adam Pretty/Getty Images/ Red Bull Content Pool

A szervezet célja az F1 feljavítása, válaszként a rajongói kritikákra és a csökkenő nézőszámra. Ennek elérésére számos ajánlatról és kezdeményezésről szavazott a Strategy Group csütörtökön; azonban ahhoz, hogy érvénybe lépjenek, először az F1 Bizottságnak és a Motorsportok Világtanácsának is ratifikálnia kell. Az AUTOSPORT összeszedte az ülésen felvetődött ötleteket, és felvázolta, ezek mit jelenthetnek a gyakorlatban.

Gumik

A csapatok felvetették a szabadon kiválasztható keverékek ötletét, vagyis hogy minden futamra a Pirelli által kínált négy keverékből tetszőleges kettőt vihessenek magukkal. Ez a javaslat azonban csak szigorú biztonsági keretek között léphetne érvénybe: például a Monzához hasonló rendkívül gyors pályákra egyik csapat sem választhatná a szuperlágy keveréket.

Gyorsabb autók

Akár 30-50 kilogrammal is könnyebbek lehetnek az autók – fontos azonban, hogy ezt nem a versenyzők súlyának csökkentésével vagy speciális ultrakönnyű anyagok használatával (amelyek csak növelnék a költségeket) szeretnék elérni. Az autók néhány része, például a váltó és az elektronika területén akadnak súlycsökkentési lehetőségek.

Tankolás

Egyre nagyobb az esélye, hogy visszatérhet a 2010 elején betiltott futamközbeni tankolás. Ambiciózus tervek láttak napvilágot: a csapatok célja az, hogy ne növekedjen a boxban eltöltött idő – vagyis hogy a kerékcsere és tankolás együtt három másodperc alatt megtörténjen. Természetesen itt is zavaró tényező lehet, hogy a több üzemanyag nagyobb kiadással jár, így alaposan megfontolják ezt az ötletet.

Magasabb fordulatszámú motorok

Visszatérhetnek a hatsebességes váltók, amely cserébe növelné a fordulatszámot, ez pedig a sebesség növekedésével járna együtt – az előzetes számítások szerint akár 5-6 másodperccel is gyorsulhatnak a köridők. Egy hatsebességes váltó pedig ezek mellett még sokkal könnyebb is.

Hangosabb motorok

Az erőforrásokon dolgozó alcsoport egyik feladata a kipufogó átszabása lesz, valamint az ún. wastegate (elkerülőszelep) jelenlegi működési elvének átalakítása, amely a hangerő növekedésével járna. Ennél a pontnál külön kiemelték, hogy tisztán technikai megoldáson gondolkoznak.

Agresszív kinézet

Egyre reálisabbnak tűnik a szélesebb hátsó gumik bevezetése: 360 mm-ről 420-ra emelnék a gumik szélességét, amely nagyobb tapadást, ezáltal nagyobb sebességet biztosítana. Magát az autó szélességét is megnövelnék két méterre, ezt pedig szélesebb első és hátsó szárnyakkal, valamint dupla szárnyvéglappal érnék el.

Kevesebb vezetést segítő eszköz

A nagydíjak startjainál jelenleg rajtautomatika működik, vagyis egy előreprogramozott szoftver segíti a versenyzőket, hogy minél jobban kapják el a rajtot. Egy rossznak tűnő rajt tehát általában nem a pilóta hibája, hanem valószínűleg kalibrációs problémák léptek fel a rajtmechanikában a felvezető kör alatt. Az új szabályok értelmében a versenyzők a saját kuplungjuk segítségével indulnának el.

Erőforrások

A motorgyártók ragaszkodnak a mostani erőforráshoz és annak alapfelépítéséhez, mivel egy újabb specifikáció bevezetése jelentősen növelné az amúgy sem alacsony költségeket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!