2015.05.24. 09:26
A Mercedest már megkeresték az ügyfélautók végett
Toto Wolff állítása szerint csapatát már három másik F1-es istálló is megkereste egy lehetséges ügyfélautó miatt.ot
Fotó: Mercedes AMG Petronas
Az ügyfélautókról szóló megbeszéléseknek és vitáknak se eleje, se vége az elmúlt hetekben. Az ötlet legnagyobb támogatója maga Bernie Ecclestone, több csapat azonban – a Sauber, a Lotus és a Force India – igyekezett hamar tisztázni, hogy nem szándékoznak puszta ügyfelekké válni, míg a Williams is már nagyon régóta hangoztatja ezt az álláspontot.
A Mercedes-Ferrari-McLaren-Red Bull kvartett mellett a Williams is élcsapatnak számít. A Toro Rossót természetszerűleg a Red Bullhoz fűzik szoros kötelékek, így mindössze négy potenciális „fogyasztói csapat” marad, amiből kettő (a Force India és a Lotus) a motorbeszállítás miatt már eleve a Mercedes körébe tartoznak.
„Szükségünk van egy tartaléktervre” – nyilatkozta Wolff. „Az ügyfélautók – ahogy más sportokban, például a NASCAR-ban is látható – jól működő alternatíva. Vagyis ha a tartalékterv az, hogy más, remélhetőleg jelenlegi istállókat a mi autóinkkal lássunk el, akkor ez egy meggondolandó indítvány. Persze ez finomításra szorul, minden attól függ, mit engedélyeznek a sport- és technikai szabályzatok, de nem zárnám ki a lehetőséget.”
Wolffot szembesítették a ténnyel, hogy a középcsapatok mind az ügyfélautós rendszer ellen vannak.
„Ez érdekes fejlemény” – reagált a Mercedes csapatfőnöke. „Hárman közülük már meglátogattak pénteken, hogy tudnánk-e nekik autókat szolgáltatni; magyarul nem igaz, amit állítanak. Ez egy jó modell – tartaléknak mindenképp tökéletes, és ha még üzleti érdekeket tudunk hozzá kötni, nem zárhatjuk ki.”
A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn és a Lotus vezérigazgatója, Matthew Carter már felszólalt a tervezet ellen, majd nem sokkal később Vijay Mallya, a Force India tulajdonosa is követte a példájukat.
„Mindig is konstruktőrök voltunk” – nyilatkozta Mallya. „Konstruktőrök is akarunk maradni, nem értünk egyet az ügyfélautós koncepcióval. Csak annyit tudok mondani, hogy a Strategy Groupot a nagycsapatok dominálják, ők írják a szabályokat, csak a saját érdekeikkel foglalkoznak, míg a sport egyáltalán nem érdekli őket. Ha jól tudom, ez az egyetlen sportág a világon, ahol a csapatok írják a szabályokat; más helyeken ez a szabályzati testület és a promoter privilégiuma. Az F1-ben pont ez a mókás, hogy négy csapat hozza a szabályokat, nemcsak a technikai oldalon, hanem a pénzügyi elosztás terén is.”