Lóerő

2015.06.18. 07:31

Így történik a futómű beállítás (x)

A futómű beállítás fontossága alapvetően határozza meg az autó komfortérzetét és biztonságát

A futómű beállítás fontossága alapvetően határozza meg az autó komfortérzetét és biztonságát, ezáltal közvetett és közvetlen hatásai régen legalább kétévente egyszer gépjárművünkön el kell végeztetni – írja a metaautoszerviz.hu. A folyamat lényege, hogy a személygépkocsi kerekeinek szögei, összetartásuk és dőlésszögük a gyári előírásnak megfelelően alakuljon, ezek ugyanis kátyúk, padkák vagy csak szimpla használatból kifolyólag könnyedén elállítódhatnak, és meghatározhatják az autó menetstabilitását, hovatovább a gumiabroncsok kopását is abnormálissá tehetik.

A kerékdőlésről

A futómű beállítás három fő elemből áll, ezáltal a kerékdőlés, a csapdőlés, valamint az összetartás beállításaiból. A kerékdőlés nem más, mint a kerekek dőlésszöge, méghozzá a gépjármű frontja felül megvizsgálva. Amennyiben ez a dőlésszög túl nagynak tekinthető, a gumiabroncsok kopása egyenetlenné, problémássá válik.

Beszélhetünk pozitív és negatív kerékdőlésről. Pozitív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része elhajlik a gépjárműhöz képest, és amennyiben ez az eltérés túl nagy, a gumiabroncsok külső része kopni kezd. A negatív kerékdőlés ezen felül az, amikor a kerék felső része a jármű felé hajlik, és amennyiben ez az érték túl nagy, értelemszerűen az abroncs belső része indul abnormális kopásnak. A kerékdőlés szögei minden gépjárművön eltérőek a beállítás tekintetében, ezáltal a gyártó határozza meg a legfontosabb értékeket azért, hogy a kerekek, de még inkább a gumiabroncsok mindig egyenletes szögben érintkezzenek a talajjal a haladás során. Ha a különbség túl nagy a kerekek dőlésszögének beállításai kapcsán, a gépjármű határozottan elhúz majd valamelyik oldalra.

A kerékösszetartásról

A kerékösszetartás nem más, mint a gumiabroncsok első és hátsó része közötti távolság különbsége. A megfelelő kerékösszetartás beállítása azért nagyon fontos, mert ez nagyban befolyásolja a gépkocsi vezethetőségét, mindazonáltal a gépjármű kanyarodási tulajdonságait is.

A kerékösszetartás problémája akkor jelentkezik, ha a gumiabroncsok elülső végei sokkal közelebb vannak egymáshoz. A probléma azért jelentős, mert kanyarban az autó alulkormányozottá válik. Ha az összetartás túl nagy, a futófelület a külső szélektől jelentős és gyors kopásnak indul. Beszélhetünk ezen felül kerékszéttartásról is, amikor a gumiabroncsok hátulsó végei közelebb kerülnek egymáshoz. Ez az állapot a kanyarban túlkormányozottságot idéz elő, ezáltal olyan érzése lesz a sofőrnek, mintha a jármű túl élesen venné a kanyarokat. Ilyen esetekben a gumiabroncsok szintén abnormális kopást produkálnak, ebből kifolyólag a probléma a gumi belső felén keletkezik, és a szakma fűrészfogas kopásként ismeri, méghozzá azért, mert a gumi fűrészes éle nagyon jól érződik a felületen akkor, ha végighúzzuk rajta a kezünket. A futómű beállítás során mindegyik probléma idejében felismerhető, és könnyedén orvosolható

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!