f1

2015.09.19. 16:24

Hamilton a gumikat hibáztatja a másfél másodpercért

Lewis Hamilton az örök klasszikusra hivatkozott: ha valami nem megy, okold a Pirellit.

Gyimesi Brigitta

Fotó: Mercedes AMG Petronas

Az F1 és a való élet során is megszokhattuk, hogy ha valamit beharangoznak, sosem úgy alakul, mint tervezik. Ugyanez igaz volt Hamilton esetében is: minden adott volt, hogy begyűjtse zsinórban nyolcadik pole pozícióját, és ezzel beérje gyerekkori ideálját, Ayrton Sennát az idevágó örökranglista élén, a Szingapúri Nagydíj időmérőjén azonban olyasminek lehettünk szemtanúi, aminek már nagyon régóta nem: a két Mercedes az ötödik és hatodik helyekre kvalifikálta magát. A hátrányuk még szokatlanabb és kissé ijesztőbb, mint az abszolút rajthelyük – az edzést fölényesen domináló Sebastian Vettel 1,5 másodperccel volt gyorsabb, mint a két ezüst nyíl. A finoman szólva sokkoló eredmény miértjeként Hamilton az egyszerű, de nagyszerű magyarázatot húzta elő a kalapból.

„Gumik” – hangzott a tömör válasz. „Nem igazán tudom, mit csináltunk rosszul, mindenesetre hatalmas gratuláció az előttünk lévő srácoknak.”

Komoly fejtörést okozhat a Mercedesnek, hogy a Ferrari és a Red Bull is mintha feltámadni látszana, legalább a hétvégén eddig látottak alapján. Vettel mögött Daniel Ricciardo lett a második az időmérőn, majd Kimi Räikkönen és Daniil Kvyat következtek – a szabadedzések alapján nem meglepő az eredmény, összességében tekintve azonban nagyon is. Hamilton nem vette nagyon magára a hirtelen mélyrepülést, már csak azért sem, mert legnagyobb riválisa, Rosberg így is mögötte végzett a hatodik helyen.

„Őszintén szólva még élveztem is ezt a küzdelmet” – mondta a brit világbajnok. „Most először vágtunk úgy neki az időmérőnek, hogy mindent ki kellett csavarnunk az autóból, még azt is, ami nincs benne – természetes, hogy ilyen helyzetben becsúszik egy-egy hiba. Valamilyen különös oknál fogva ezek a gumik nem működtek a mi autónkon; ugyanúgy melegítettük fel őket, mint a többiek, ugyanolyan felvezető kört futottunk, mint a többiek, a gyorsköröd végén azonban egyszer csak azt veszed észre, hogy egy másodperccel a többiek mögött vagy. Érdekes volt.”

Az összeesküvéselmélet-gyártók máris rengeteg teóriával álltak elő, hogy a Mercedes kétmásodperces lassulását megmagyarázzák. A legóvatosabbak szerint csupán a hátsó gumik túlmelegedéséről van szó (nem lenne újdonság a Mercedes esetében), a merészebbek pedig úgy vélik, a csapat újfajta erőforrása megbízhatatlanabb, mint elődje, és a trópusi meleg miatt jelentősen vissza kellett venniük a motorteljesítményből. Egyesek a monzai balhé óta szigorított guminyomásmérési eljárást tartják a probléma okának, illetve ezzel kapcsolatban azt, hogy a Pirelli tavalyról idénre 18 és 17 psi-ra emelte a minimum abroncsnyomást. Hamilton beismerte, hogy mindkét keveréken szenved az autó, azt azonban tagadta, hogy az olasz mizériának bármilyen köze lenne a dologhoz.

A sorozatban nyolc pole tehát nem jött össze, egy másik sennás statisztika azonban még beállításra kerülhet: a brazil legenda 161 versenyen 41 győzelmet szerzett, Hamiltonnak pedig jelenleg 40 győzelme van, a szingapúri pedig a 161. versenye – a brit vágyát nem nehéz kitalálni, ám nem tartja sétagaloppnak ennek kivitelezését.

„A célunk még mindig az, hogy megnyerjük a versenyt” – ragaszkodott a sablonválaszhoz a kétszeres világbajnok. „Itt azonban nagyon nehéz előzni, emellett a többiek – különösen a Red Bull – nagyon erősek voltak a hosszú etapokon, szóval majd meglátjuk. A lehető legkeményebben fogunk harcolni, viszont kétlem, hogy bármit is találnánk máról holnapra. Ha sikerülne, nagyon örülnék.”

Hamilton csapattársa röviden „hihetetlennek” titulálta a szombati eseményeket.

„Nem is emlékszem, mikor voltam utoljára 1,5 másodperccel az élmezőny mögött – jó pár éve lehetett már!” – lamentált Rosberg. „Hihetetlen, nem is értjük, mi történt. Egész hétvégén váltogattam a beállításokat, de nem csak apró-cseprő dolgokat, hanem meglehetősen radikális, extrém verziókat próbáltam ki. Egy teljes kört tettem meg; elkezdtem valahol, elmentem egészen a másik végletig, majd visszatértem az első verzióhoz, mivel az bizonyult a legjobbnak.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!