Lóerő

2015.09.24. 14:08

VW-botrány: mi lesz a vége?

Hatalmas és tovább nő a botrány a világ egyik legnagyobb autógyártója körül. Lemondott a vezérigazgató.

MTI

A kínos ügy egy hete kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) közölte: a Volkswagen olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az EPA szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, bogarak és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogénoxidot, amely súlyosbítja az asztmát és más légúti betegségeket.

A rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabandó bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. Az EPA szerint az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak, ám az ügynökség meg fogja követelni a Volkswagentől, hogy térítésmentesen hajtsa végre a szükséges javításokat. Ez tömeges visszahívást vetít előre. (A Volkswagenekben és az Audikban kifinomult algoritmus észleli, ha az autók kibocsátás-teljesítményét tesztelik, és ilyenkor kibocsátást csökkentő módba kapcsol.)

Keddi hír szerint csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen. A német kormány is vizsgálódik. Több európai ország, sőt Dél-Korea is vizsgálatot sürget az ügyben.

A német gyártó természetesen igyekszik nyugtatni a kedélyeket, a Volkswagen mindenesetre elismerte, hogy a csaló szoftverrel folytatott manipuláció világszerte 11 millió járművet érintett. A történtek igencsak súlyos veszteségeket okozhatnak a győri Audi Hungáriának (a legnagyobb magyar exportőr), a VW csoport meghatározó motorgyártójának, és persze a magyar GDP-nek is, ha csökkennek a német autóeladások.

A botrány miatt szerda este lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója. Közleményében azt hangsúlyozta, hogy a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. A lemondást a konszern vezetése elfogadta.

Hatalmas pofon érte a német autógyártást, sőt, az egész járműipart. Sokan ugyanis úgy vélik, hogy a VW csak a jéghegy csúcsa, más gyártóknál is hasonló problémák lehetnek, mert a valós kibocsátási és fogyasztási adatokat nem tükrözik a laboratóriumi tesztek. Nyugtalanító az is, amit Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő nyilatkozott. Azt állítja, hogy nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak. Szerinte ezek után az alternatív meghajtású autók felé terelődhet a hangsúly.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!