Hírek

2015.10.27. 13:14

Ön tudja, miért van 90-es korlátozás a csornai elkerülőnél?

Másfél kilométeren keresztül 90 km/órás korlátozás van a csornai elkerülőnél. Egy év múlva felülvizsgálják, hogy indokolt-e a sebességkorlátozás.

Budai Dávid

 

Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a csornai elkerülőn, a csornai kihajtónál, Szombathely irányából 90 km/h sebességkorlátozás van érvényben. Ráadásul olvasónk szerint a sebességkorlátozás egészen az autóút végéig érvényes, ugyanis egyetlen feloldó tábla sincs elhelyezve az említett szakaszon. Olvasónk értetlenül áll a korlátozás előtt, mivel szerinte ezt semmi nem indokolja, hiszen ez gyorsforgalmi út, ráadásul Győr irányából a másik oldalon nincs korlátozás, pedig éppen ugyanolyan kihajtási lehetőség van Csorna felé. Utánajártunk, hogy mi indokolja a sebességkorlátozást, ezért megkértük Marczin Bencét, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjét, hogy magyarázza el, miért kell a szóban forgó szakaszon húsz km/h-órával lassabban haladni az autóutaknál megszokott 110 km/h helyett, úgy, hogy az ellenkező irányból nincsen semmiféle korlátozás.

Megtudtuk: csupán egy egészen rövid szakaszon kell visszavenni a sebességből. Az M85-ös autóút Csornát elkerülő szakaszán Szombathely felől Győr irányába haladva hozzávetőlegesen 1,5 km-es szakaszon van 110 km/h helyett 90 km/h sebességkorlátozás. Mivel olvasónk szerint ezen a szakaszon a sebességmérés rendszeres, elmondjuk, hogy pontosan hol kell figyelni a gázpedálra. Az autóút Győr felé vezető oldalán található 90 km/h-s sebességkorlátozás, ami az M85-ös és az M86-os autóutak elválási csomópontja előtt kezdődik, majd körülbelül egy km múlva megismétlődik, azonban az autóúton Győr felé nincsen további sebességkorlátozás kihelyezve, ezért a KRESZ szabályai szerint a sebességkorlátozás a szétválási csomópont után az M85-ös autóúton hatályát veszti.

Most, hogy már pontosan tudjuk, hol van a tábla, nincs más hátra, mint elmagyarázni a sebességkorlátozás okát. A magyarázat szerint az M85-ös és M86-os autóutak közös, Csorna elkerülő szakaszán a szétválási csomópontok között irányonként három forgalmi sáv van mindkét irányban. Ezek közül Szombathely felől Győr felé haladva az addig külső forgalmi sáv csomóponti irányrendeződési sávvá vált át és ezt a sávokat elválasztó szaggatott terelővonal eltérő felfestése is jelzi (sűrűbb és szélesebb vonalak). Ez a külső sáv, miután újabb sáv nyílik belőle, jobbra kiválik a Csorna északi csomópont felé, miközben a főirány, az M85-ös autóút, halad tovább két sávon Győr felé. A csomópont előtti – egymást keresztező – sávváltások, irányrendeződések, úgynevezett fonódó mozgások miatt – figyelembe véve a várható forgalomnagyságokat és a nehéz teherforgalom arányát – a tervezés során készült, közúti biztonsági ellenőrzés alapján forgalombiztonsági okokból 90 km/h sebességkorlátozást vezettek be. Az autóút forgalomba helyezését követően, egy év múlva közúti biztonsági felülvizsgálatot fognak végezni a szakaszon, melynek során – az addigi üzemeltetési tapasztalatok figyelembevételével – újból megvizsgálják majd a korlátozás indokoltságát is. Az ellenkező irányból nincsen korlátozás, ott nem várható hasonló forgalmi szituáció kialakulása. Autóút tábla kint van minden felhajtó ág elején, tehát amennyiben az út- és látási viszonyok megengedik, személyautóval maximum 110 km/h-val lehet haladni, ahol nincsen ettől eltérő, lokális sebességkorlátozás kihelyezve.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!