Hírek

2015.11.02. 12:43

Benzináremelés - megbolondulunk kedden?

Jelentős benzináremelést jósolnak a hétre a szakemberek – tumultus várható a kutakon. De vajon miből tevődik össze az az átlagos 333 és 342 forint?

S. Töttő Rita

Múlt héten nem emelte a benzin és a gázolaj árát a MOL, ezért a hétre drasztikus emelkedést prognosztizáltak a gazdasági szakemberek. A 9 forintos emelkedésből szerencsére nem lett semmi, de várhatóan így is bruttó 6 forinttal, átlag 333 forintra emelkedik a benzin, valamint 5 forinttal, 342 forintra emelkedik a gázolaj ára szerdától a benzinkutakon. A fehérvári autósok egy része ilyenkor legkésőbb kedden „betankol” a még olcsóbb üzemanyagból, ám vannak sokan, akik csak legyintenek.

- Én bizony nem szoktam ilyenkor előtte gyorsan tankolni, úgyis napi szinten használom az autót – szögezi le a Bodajkról székesfehérvári munkahelyére bejáró Kiss Mónika, aki szerint az a pár forint különbség éppen ezért az ő költségvetésében nem igazán érezhető. Mónika havi szinten legalább 30 ezer forintot költ üzemagyagra – árulja el a feol.hu benzináremelés előtti körkérdésére. Spórolni a fehérvári Bognár Tibor is másként szokott. Az 1984 óta autót vezető férfi hetente ugyan több alkalommal használja autóját, de igyekszik gyakran kerékpárra vagy kismotorra ülni. - Kb. egy liter benzint nyernék azzal, ha előtte tankolnék, így inkább hatékonyabbnak találom azt a spórolási módot, ha nem is ülök a volán mögé túl gyakran – mondja, ahogy azt is: havonta így 10-12 ezer forintjába kerül az üzemagyag.

A tapasztalat mégis az, hogy többen tankolnak a nagy áremelések előtti napokban a kutakon: - Nálunk olyan 30 százalékkal több üzemanyag fogy az előző napokon – mesél tapasztalatairól Sallai Tibor, az egyik fehérvári üzemanyagtöltő állomás üzletvezetője, aki szerint azonban vannak kutak, ahol ötször annyi benzin is elfogy.

– Szoktam látni, ahogy autósorok kígyóznak a frekventált területeken, áruházak, bekötőutak menti kutaknál – teszi hozzá. A MOL a feol.hu kérdésére nem kommentálta, nem indokolta az áremelést, a GKI Energiakutató kft. vasárnapi közleményében azonban érdekes információkat árult el az üzemanyag árának összetevőiről. Ezek szerint a MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát javarészt a fuvar, az import és logisztikai költségek alapján határozza meg, majd pedig erre rakódik a kiskereskedelmi árrés. Az üzemagyag árának nagy részét, 50-55 százalékát ez teszi ki, s ezért van az is, hogy a benzinkutakon nagy különbségek lehetnek az üzemagyag árakban. Az árak másik részét pedig a jövedéki adó, a készletezési díj, fix tételek, valamint a 27 százalékos ÁFA teszi ki.

A Levegő Munkacsoport azonban más szempontokra irányította a figyelmet szintén vasárnapi közleményével. Ezek szerint káros az a gyakorlat, hogy nem nő az üzemagyagok adója reálértéken. „Igen nagylelkűek az Európai Unió tagállamai az autósokkal, hagyják erodálódni az üzemanyagok adóját” – szögezik le, ahogy azt is: Magyarországon az elmúlt 10 évben a 95-ös benzin adója reálértéken 37, a gázolajé pedig 29 százalékkal csökkent, s ez csak tovább ösztönzi azt, hogy az emberek autóba üljenek, amely pedig a közúti környezetszennyezés melegágya. A környezetvédők tehát úgy vélik: ha drágább a benzin, az emberek kevesebbet autóznak. Ám Magyarországon még így is alacsonynak számít az üzemagyag ára.

A holtankoljak.hu nemzetközi adatai szerint a környező országok közül egyedül Ausztriában (324 forint) és Bulgáriában (329 forint) olcsóbb a benzin. Drágábban vehetik meg viszont a románok (355 forintért), de Szlovákiában (341 forint), Szerbiában (350 forint), a horvátoknál (364 forint) és Szlovéniában (372 forint) is többe kerül majd, mint nálunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!