Lóerő

2015.11.09. 11:02

Hétszáz évig a bal oldalon közlekedtünk

Székesfehérvár - Minden évben van egy évforduló, amit senki sem ünnepel. Inkább érdekesség, hogy 74 éve november 9-én vezették be az utolsó településen - Budapesten - is a jobb oldali közlekedést. Dokumentált balesetet egyetlen fehérvári kalauz szenvedett el ezügyben.

Kocsis Noémi

Az erről szóló első írásos feljegyzés szerint is évszázadokon át az út bal oldalán közlekedett a magyar ember, akár gyalog, akár lovon, akár szekéren, akár az első automobilok megjelenésekor négy keréken járt. Már az 1300-as években Bonifác pápa is azt javasolta egy bullájában az útra kelő zarándokoknak, hogy haladjanak csak szépen a baloldalon, az sokkal biztonságosabb, hiszen jobb kézzel egyből kardot tudnak rántani az esetleges támadókra.

Fura látvány az eredeti bal oldali budapesti közlekedési rend, háttérben az Erzsébet-híddal

Az egész európai rendet a más tekintetben is reformáló Napóleon császár "rúgta" fel, a rossz nyelvek szerint azért, mert balkezes volt. Vagy csak a jobbra igazodó hadseregeinek akart kedvezni? Mindenesetre az általa meghódított országokban bevezették a jobb oldalon közlekedést, legalábbis a közutakon. A vasúti közlekedés a hódító Franciaországban még ma is baloldalon zajlik. Napóleon után egyébként több országban gyorsan visszatértek a baloldalra az utakat járók is, ez történt Magyarországon is, ekkor megint a bal oldalt szerettük. Nem így a sógorok, akik tartományonként variáltak, az utazók legnagyobb bosszúságára. Ám az 1930-as évekre észrevehettük, valamennyi határszomszédunk jobb oldalas már, csak mi nem. A külpolitikailag faramuci helyzet feloldására és az elszigetelődés megakadályozására (a magyar kormánynak be kellett látnia, hogy a bécsi döntéssel visszacsatolt területeken már mindenhol jobb oldali rend van) a közlekedési tárca 1939 nyarán végül beadta a derekát, a határozatot csak azért nem tudták bevezetni, mert kitört a háború.

Az autósokat több nyelvű tábla figyelmeztette az országban, hogy jobbra kell tartani

A 1941 júniusában kelt rendelet szerint két lépésben mégis sikerült az átterelés: július 6-án hajnali 3-tól egyszerűen a másik oldalon kellett közlekedni az országban, Budapest kivételével. A lakossági kampány már áprilistól folyt a rádióban és a lapokban, de az iskolákban is sokat foglalkoztak vele. Az utakat táblákkal, terelésekkel látták el, nem is történt baleset, csak egy, Székesfehérváron: egy kalauz nekidőlt a buszban a bal oldali, rosszul lezárt ajtónak és kiesett rajta. A fővárosi Beszkárt buszokat november 89-án hajnalban alakították át és reggel már jobb oldalon nyíló ajtókkal mentek. Hazánkban egyetlen, baloldalon közlekedő vonal maradt, a gödöllői HÉV. Először egy hídépítkezés miatt megtartották a balra tarts-ot, aztán pénzhiány miatt úgy is hagyták.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!