Belföld

2016.01.01. 08:36

Mit hoz az előttünk álló év? Egy biztos, 2016 hosszabb lesz, mint 2015

A Volkswagentől kezdve az Apple-en és az időjáráson át az amerikai elnökválasztás kimeneteléig sok mindenről elmondták előrejelzéseiket a Bloomberg vezető szerkesztői, akik láthatóan feszengtek a jós szerepében. Kiderült, hogy a kínaiak jól járnak 2016-tal.

Hú, ez nagyon nehéz kérdés. Most mit mondjak? Tiszta tenyérjóslás. Ehhez hasonló megjegyzésekkel ültek a Bloomberg-tévé videokamerájának képernyője elé a hírügynökség vezető szerkesztői, miután arra kérték őket, mondják el, szerintük mit hoz a jövő év.

Kamuzók

Egyikük szerint az emberek 2016-ban le fognak szokni arról, hogy prognózisokat adjanak, mert végre rájönnek, hogy ezek sose teljesülnek. Ez kérdés megkerülésének az a módja, amikor valaki valami másról kezd beszélni. További lehetőség, ha valaki biztosra megy.

Ezt az utat választotta az az újságíró, aki azt állította, hogy 2016 hosszabb lesz, mint 2015. A jövő év ugyanis szökőév, a február tehát 29 napos lesz.

Végül a harmadik kerülőút, ha valaki a közismert horoszkópokból merít. Az egyik szakíró a kamera előtt előkapta mobiltelefonját, és kikereste, mit mond 2016-ról a kínai naptár. Jövőre a vörös majom éve következik, amely ugyan hoz némi hullámzást az emberek életébe, de barátságosnak ígérkezik.

Irány az űr!

A komolyan vehető jóslatok mindjárt a világűrrel kezdődtek. Eszerint jövőre fellövik a világ eddigi legerősebb űrrakétáját, amelyet a magánkézben lévő, amerikai SpaceX űrkutatási vállalat fog megépíteni.

Ezt a jóslatot talán az ihlette, hogy a SpaceX karácsony előtt sikeresen tesztelte újrafelhasználható - tehát elvileg az űrutazást olcsóbbá tevő - hordozórakétáját.

Ez ugyan jó hír, ám az első lelkesedés után a szakértők egy része a részletek iránt érdeklődik. Ugyanis az űreszközöket nem olyan terhelések érik, mint egy autót vagy akár repülőgépet. Nem könnyű újra útjukra bocsátani ezeket.

Ne olyan gyorsan!

Az űrsiklók is többször felhasználható űrjárművek voltak, ám részben azért nyugdíjazta ezeket az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA), mert nagyon sokba került a karbantartásuk - inkább felújításuk - minden egyes repülés után.

Egy-egy fellövés költségét nem kis részben emiatt 450 millió és 1,5 milliárd dollár közé tették a szakértők - írja a The Verge internetes portál. És ezenfelül 200 dollárt kóstált az üzemanyag.

Strapás repülés

A SpaceX Falcon 9-es hordozórakétája, ugyan sokkal egyszerűbb eszköz, mint egy űrsikló, de utazása során az űrben el kell viselnie mínusz a 120 Celsius-fokos hideget, míg visszatérés közben az atmoszférában a súrlódás plusz 600 fokra izzítja fel.

Repülése közben a hangsebesség 5,5-7,5-szörösére gyorsul és alaposan megtépázzák légkör felső részében fújó szelek. Mielőtt valaki felül egy űrkabinba egy ilyen hordozórakéta tetején, jó ha elgondolkodik azon is, hogy a SpaceX-nek nincs tapasztalata az űreszközök újrafelhasználásában.

Még egy igazi jóslat

A számos kevés kockázatot hordozó jóslat között elhangzott még egy viszonylag bátor előrejelzés. Eszerint a Volkswagen feladja a dízelmotorok fejlesztését, és erőforrásait az elektromos meghajtásra csoportosítja át. Ezt a várakozást erősítheti, hogy a VW jelentős marketingdöntésre szánra el magát az év vége előtt az utolsó pillanatban.

Fokozatosan elhagyják a cég 2007 óta használt vállalati szlogenjét, a "Das Auto"-t (Az autó), és a helyére csak a cég nevét (Volkswagen) teszik. Más szóval egyelőre nem tesznek semmit. A Reuters értesülései szerint ezzel azt kívánják jelezni, hogy a cég visszatér gyökereihez, az egyfajta humanitást tükröző népautó imázshoz.

Egy neve elhallgatását kérő bennfentes szerint a Das Auto azt sugallta, hogy a VW az az autógyártó, amely meghatározza, milyen egy modern autó. Ezt az imázst hiteltelenítik a károsanyag-kibocsátási teszteket becsapó VW-motorok - a cég legutóbbi bejelentése szerint 11 millió autót hívnak vissza világszerte a botrány nyomán.

Csak semmi kockázat

A Bloomberg szerkesztőinek többsége igyekezett biztosra menni 2016-os előrejelzésével. Az egyik technológiai szakíró azt jósolja, hogy a virtuális valóságot teremtő eszközök elterjednek, meghódítják a videojátékok világát. A szenvedélyes játékosok minden gyermekbetegségük ellenére elkezdik ezeket használni.

Nem kell nagy bátorság ahhoz sem, előre lássuk: az Apple 2016-ban (még) nem fogja bemutatni saját autóját. Vagy ahhoz, hogy kijelentsük: az eurózóna válságát nem a jövő évben fogják megoldani és az amerikai jegybank, a Fed nem fogja jelentősen emelni alapkamatát.

Van némi kockázat abban a jóslatban, amely szerint 2016 lesz az időjárási adatgyűjtés kezdete óta tapasztalt legforróbb vagy második legforróbb év a világon. Az idei minden bizonnyal kiérdemli az eddig első helyet és a globális felmelegedés miatt szinte biztos, hogy 2016 sem lesz sokkal kevésbé meleg, de a rekord megdöntése bizonytalan.

Trump és Clinton

A megszólaló újságírók mindegyike biztosra veszi, hogy az amerikaiak a novemberi szavazáson nem választják elnöküké Donald Trump ingatlanmágnást. A függetlenként induló Trump fényévekkel vezeti a republikánus szavazók körében készült közvélemény-kutatásokat, ám az igazi verseny csak januárban indul az előválasztásokkal.

A Bloomberg szerkesztői bizonyára azért ilyen biztosak jóslatukban, mert Trump nőkkel vagy a bevándorlókkal kapcsolatos megosztó kijelentései mozgósítják az ellene szavazókat. A latin-amerikai származású egyesült államokbeliek például a hírek szerint igen aktívan igyekeznek regisztráltatni magukat a választásra, és ehhez a demokraták aktivistáinak segítségét kérik.

Az újságírók abban is egységesek, hogy Hillary Clinton demokrata elnökjelölt győzelmére számítanak. Egyikük úgy fogalmazott, hogy persze semmi sem vezető biztosra, de ma ostobának tűnne az, aki nem a volt first lady befutását jelezné előre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!