Hírek

2016.01.11. 20:04

Idén már minősítik az adózókat - Lesznek megbízhatók és kockázatosak, utóbbiaknál nagy lesz a szigorúság!

Székesfehérvár – Megszüntették a középszintet a Nemzeti Adó és Vámhivatalnál (NAV), azaz eltűntek a régiós szervezetek, egy hete új szakmai vezetőket neveztek ki, az adóhatóság lényegében „visszarendeződött” arra az állapotra, amikor még Apeh-nek hívták.

Zsigó Ferenc

A változások lényegéről a múlt hét hétfői fővárosi kinevezési értekezleten a szervezet új első embere, Tállai András, az NGM parlamenti és adóügyi államtitkára, a NAV vezetője ezt mondta: „A mintegy 20 ezer embert foglalkoztató NAV alapfeladatát, a költségvetési bevételek biztosítását a jövőben más szemlélettel kell végezni, szolgáltatóbb jellegű, ügyfélbarátabb hivatalt kell létrehozni." Hangsúlyozta: fél év alatt be kell fejezni a NAV teljes átszervezését, szakmai megújítását, az új életpályamodell kidolgozását, az új adózási rend bevezetését, valamint az elektronikus ügyintézés maximális kiterjesztését. A változásokról a NAV Fejér megyei igazgatójával, Menyhárt Róberttel beszélgettünk, pár nappal azután, hogy hazatért a budapesti kinevezési értekezletről.

– A szervezeti változás mennyiben érintette Fejér megyét, a megyei igazgatóságnál volt-e létszámcsökkentés, illetve a vezetők esetében milyen változások történtek?

– A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2016. január 1-jén létrejött Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóságán az átszervezés nem eredményezett jogviszony megszűnést, illetve megszüntetést, sem a munkáltatói, sem a foglalkoztatotti oldalról.

– Úgy tudom, december 23-án tudták meg egyenként a dolgozók, hogy maradhatnak-e. Miért egyenként?

– A foglalkoztatottak részére a kinevezési okirat módosítások, illetve értesítések átadása a december 21. és 23. közötti időszakban történt. Tekintettel arra, hogy a kinevezési okirat valamint az értesítés személyes adatokat is tartalmaz, ezért azokat kizárólag egyenként lehet átadni.

Menyhárt Róbert megyei igazgató szerint az átszervezés teljes befejezéséig még sok dolguk lesz. Fotó: Koppán Viktor

– Az adóbevallás egyszerűsítése eljuthat-e a „söralátét" szintig, s ha igen, mikor?

– A már létező „söralátét" (adónyilatkozat), az egyszerűsített bevallás (53E nyomtatvány) – melyek 2017. január 1-jétől megszűnnek – a munkáltatói adó megállapítás és a „klasszikus" önadózás (1553-as bevallás) mellett 2016. évben új személyi jövedelemadó bevallási mód, az adóhatósági adó megállapítás (bevallási nyilatkozat) került bevezetésre, mely még egyszerűbbé teszi a bevallást. A magánszemély nyilatkozhat arról, hogy bevallását az adóhatóság készítse el, mely egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi számára ez irányú kötelezettségét. Ezt a nyilatkozatot január 31-ig a munkáltatónál vagy munkáltató hiányában az adóhatóságnál teheti meg az adózó. Ennek feltétele, hogy a magánszemély kizárólag adóelőleget megállapító munkáltatótól szerezzen jövedelmet, és sem évközben sem az év végi adóbevallásban adóalap és adókedvezményt nem érvényesíthet, adójáról nem rendelkezhet. Természetesen az adó 1+1 százalékát felajánlhatja.

– Az adóhivatal a havi munkáltatói adatszolgáltatás alapján állapítja meg az adót?

– Igen, az adóévet követő év május 20-ig. Ha az adóhatóság mindent rendben talál, a magánszemély az adó megállapításról nem kap értesítést, tehát a nyilatkozat benyújtását követően nincs több teendője. A bevallási nyilatkozat a jelenleg érvényben lévő adóbevallási módozatoknál egyszerűbbé teszi a személyi jövedelemadó bevallási kötelezettség teljesítését a magánszemélyek számára.

– Hogy kell érteni azt, hogy idén mintegy 1,5 millió adózó, 2017-ben pedig mindenki bevallását elkészítheti a NAV?

– A bevallási nyilatkozat bevezetése várhatóan rendkívül népszerű bevallási mód lesz az adózók számára. Korábbi tapasztalatok alapján, országos szinten mintegy 1,5 millió adózó számára nyílik lehetőség arra, hogy éljen a bevallási nyilatkozat nyújtotta kedvező lehetőséggel, mely alapján az adóhatóság készítheti el a 2015. évi személyi jövedelemadó bevallást. 2017-ben az adóbevallási tervezet bevezetésével még több adózó válláról veszi le az adóbevallás elkészítésének terhét az adóhivatal.

– Létrehozták a fellebbviteli igazgatóságot a másodfokú hatósági feladatok ellátására. Hogyan működik majd a másodfok?

– A másodfokú feladatokat a NAV Fellebbviteli Igazgatósága látja el, melyet  igazgató vezet, aki országosan irányítja és felügyeli az igazgatóságot. A Fellebbviteli Igazgatóság másodfokú hatósági jogkörében elbírálja a megyei igazgatóságok által hozott első fokú döntések ellen benyújtott jogorvoslati kérelmeket, valamint ellátják a perképviseletet az általuk hozott másodfokú határozatok felülvizsgálata iránt indított közigazgatási perekben.

– Az új rendelet szabályozza az adózók minősítését, lesznek „jó" adózók és kevésbé jók?

– A már legalább három éve működő, cégjegyzékbe bejegyzett, illetve a már legalább három éve áfa-regisztráltnak minősülő adózókat első alkalommal 2016. első negyedévét követően minősíti az adó- és vámhatóság. Az érintett adózói körből másodikként említett áfa-regisztrált adózók a belföldön gazdasági letelepedéssel, lakóhellyel vagy állandó tartózkodási hellyel nem rendelkező adóalanyokat jelenti, akik (amelyek) belföldön áfa köteles tevékenységet folytatnak, és az adó megfizetésére ők kötelezettek. A minősítés eredményeként lesznek megbízható adózók és kockázatos adózók. Kockázatos például az adózó, ha szerepel az adóhiányosok vagy a nagy adótartozással rendelkezők vagy a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáján.

– Egy-egy minősítés meddig lesz érvényes?

– A minősítés negyedévente fog megtörténni a negyedév utolsó napján fennálló állapot szerint 30 napon belül. A minősítés eredményéről a hatóság elektronikus értesítést küld az érintetteknek. A második negyedévtől már arra is lehetőség lesz, hogy az adózó lekérdezze a minősítés eredményét. A minősítés hatálya a minősítés hónapját követő hónap első napjától áll be. A minősítéssel szemben 6 hónapon belül kifogással élhet az adózó. Az említett két minősítési kategórián kívül az adózók egy részére – akik egyik minősítési körbe sem sorolhatóak be – továbbra is az általános szabályok vonatkoznak.

– Az adózóknak konkrétan ez mit jelent?

– Kedvezőbb eljárási szabályok vonatkoznak a megbízható adózókra, például maximum 180 napos ellenőrzési határidő, automatikus részletfizetési lehetőség, adóbírság felső határának rögzítése, áfa kiutalási határidő rövidülése 2017-től. Ugyanakkor a kockázatosnak minősített adózókra szigorúbb eljárási szabályok lépnek életbe, például hosszabb ellenőrzési és áfa kiutalási határidő, ellenőrzéskor 5-szörös késedelmi pótlék, adóbírság és mulasztási bírság minimumának rögzítése, magasabb mulasztási bírság tétel.

Szerintem

Remélem, hogy ezzel a minősítési rendszerrel sikerül eredményt elérni, és nem csúszik félre a dolog, valamiféle megbélyegzés irányába. Remélem, hogy a kockázatos adózók közé elsőként nem a nyugtaadást elmulasztó 90 éves piaci virágárus nénik kerülnek, hanem a „zsíros" fehérgalléros adócsaló mágnások.

Remélem – mert még mindig vigasztalhatatlanul naiv vagyok –, hogy tényleg jól sül el ez a dolog, és nem lesz még több besúgó a besúgók országában.

Végezetül őszintén remélem, hogy jómagam sohasem leszek „kockázatos". Legalábbis adóügyileg...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!