Életmód

2016.02.17. 14:48

A felnőttkor küszöbére értek

Mindszentkálla - A végzős diákok életének nagy kérdései dőlnek el a tanév végéig. Dönteni kell a jövőjükről, milyen pályát válasszanak, hol tanuljanak tovább. Mi lesz az a szakma, ami örömet szerez egy életen át, amiért érdemes küzdeni.

Civil Tudósítónktól

Az első szalagavató bált közel kétszáz éve tartották, az 1830-as években. Mint sok diákélettel kapcsolatos hagyomány, ez is Selmecbányáról indult. Azokban az időkben valétálásnak hívták, ami a latin eredetű Valete szóból ered, jelentése: Éljetek boldogul! Ezzel köszöntek a végzős diákok az alsó tagozatosoknak. A szokások nem sokat változtak azóta sem. A szalag az iskolához tartozást jelenti, melyet a végzős diákok szíve fölé, az elválást jelképezve tűzték fel. Fontos esemény ez ma is. A lányok és fiúk szeretnének a legszebbek lenni, sok időt fordítanak az előkészületekre. A végzős osztályok zenés előadásokkal, szórakoztató műsorral készülnek és keringővel nyitják meg a bált, amely a szalagavató megható pillanata.

Ma a végzősökre kék vagy bordó színű szalagot tűz az osztályfőnök vagy az iskola igazgatója. Ezeken a szalagokon az iskola neve, valamint az évfolyam, évszám szerepel. A bál után úgynevezett afterpartyt tartanak az osztályok egy kibérelt étteremben vagy szórakozóhelyen. A külsőségek mellett nagyon fontos gondolatok is foglalkoztatják a végzős diákokat: életük nagy kérdései dőlnek el a tanév végéig. Dönteni kell a jövőjükről, milyen pályát válasszanak, hol tanuljanak tovább. Mi lesz az a szakma, ami örömet szerez egy életen át, amiért érdemes küzdeni. Hogy vélekednek erről az érintettek? Három végzős diákot kérdeztem a felnőtté válás küszöbén: Hegyi Bíborka gimnáziumi tanulmányait fejezi be, érettségizik. Kiss Attila villanyszerelőnek tanult, szakmunkásvizsgázik. Kiss Tamás érettségi után jelentkezett szakképzésre, vendéglátás-szervező vendéglős lesz belőle.

Kiss Attila és Kiss Tamás a könyvtárban mesélt terveiről. Vannak elképzeléseik a jövőről
Fotó: Kovács Gáborné

Bíborka nem tudta nyolcadikosként, hogy mi akar lenni, de olaszul szeretett volna tanulni, ezért gimnáziumba ment. Úgy érzi, jól választott. Könnyebb lett volna a gimnázium, ha tudatosan készült volna már az általános iskolában, és az alapokat jobban elsajátítja. Számára a szalagavató megkönnyebbülést jelentett, várta már, hiszen ezzel lezárult egy korszak az életében, jön egy új fejezet. A szalag feltűzésekor döbbent rá, hogy már nem a táncra kell készülni, hanem a vizsgákra, a tanulásra. Szereti az iskoláját, szívesen fog visszagondolni tanáraira, diáktársaira, akik segítették abban, hogy jól döntsön a jövőjéről. Az életéről határozott elképzelése van, tanítóképzőbe menne tovább, gyerekekkel foglalkozna, mellette kulturális rendezvényszervezést is tanul majd. Szerinte ezekből tovább léphet, ezekre a tanulmányokra alapozhat. Nyáron mixerként is kipróbálja magát, szeretné azt is megtanulni.

Kiss Attilának tetszett a villanyszerelő szakma, tudatosan döntött mellette. Úgy érzi, jól választott, szereti, fontos, felelősséggel járó munka, a jó szakemberre mindig szükség van. A szalagavatóval - úgy érzi - felnőttebb lett. A szalagot büszkén viseli. A tanulást folytatja, érettségizni szeretne, németből nyelvvizsgát tenni. A választott szakma segíti a céljai elérésében, új szakmát nem, de a villanyszereléshez kapcsolódó rokon szakmát szívesen tanulna később.

Kiss Tamás gimnáziumban érettségizett, majd utána választotta a vendéglátás-szervező vendéglős, azon belül a pincér, felszolgáló szakmát. Úgy érzi, megtalálta, amit keresett, bár rögös út vezetett idáig, szülei, tanárai segítették a döntéseiben. Semmit nem csinálna másképp, hiszen azért tart itt, mert mindent így csinált. A gimnáziumi évek jók voltak arra, hogy azalatt eldöntse, mit szeretne később. Ez már a második szalagavatója, az első is sokat jelentett számára, a tanáraival, diáktársaival is jó kapcsolata volt, szívesen gondol vissza azokra az évekre is. Úgy gondolja, a szalagavató valaminek a végét s egy új dolognak a kezdetét jelenti. A szalagot büszkén viseli. Vannak elképzelései a jövőjéről, amiért keményen dolgozik ezután is. Vendéglátósként, felszolgálóként szeretne dolgozni, ebből a munkából akar megélni, eltartani majd a családját. Szeretne a ranglétrán feljebb kerülni, mesterképzést végezne. Tervei szerint kipróbálná magát egy óceánjáró hajón, így munka mellett utazhatna, világot láthatna.

Mindhárom fiatal azt tanácsolja az alsóbb éves diákoknak, hogy tanuljanak többet már az általános iskolában, mert a tanulás meghozza gyümölcsét, nagyobb tudással könnyebb elérni céljaikat.

Szerző: Kovács Gáborné



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!