Hírek

2016.02.18. 16:41

Kátyúszezon a nyakunkon: 48 órán belül javítaniuk kell az ütőkátyúkat

Székesfehérvár-Budapest – A helyszínelők és az útkezelő kiérkezéséig ne hagyjuk el a helyszínt, ha autónk futóműve egy kátyú miatt sérül – javasolja a szakember. Kátyúszezon van, de Fehérváron volt már sokkal rosszabb is a helyzet.

Házi Péter

– A téli hónapok során keletkező kátyúmennyiséget az erre hivatott szervek jó esetben is csak április-májusra képesek eltüntetni. A kátyúszezon kellős közepén járunk tehát, amikor minden évben megugrik a gumi- és felnisérülések száma, de gyakran károsodik a futómű is – figyelmeztet Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjárműszekciójának elnöke.

Ha autónk belehuppan egy kátyúba és kár keletkezik rajta, fontos tudni, ki az út kezelője, mert „őt" kell értesíteni. A lakott területen kívüli utak, az autópályák is a Magyar Közút Zrt. kezelésébe tartoznak, a településen belüli utakat a legtöbb esetben az adott önkormányzat tartja fent.

Körbenéztünk, mi a helyzet a megyeszékhelyen. Látható, hogy a mostani enyhe idő kedvez annak, hogy a Városgondnokság ráerősítsen a kátyúzásra. Amint ugyanis Timár Tibor, a Városgondnokság útfenntartási ügyintézője hangsúlyozza, nem csak „kampányszerűen", hanem egész évben, a mínuszokban is dolgoznak. Az enyhe idő kedvező, mert ilyenkor az aszfalt újrahasznosító géppel olyan javításokat tudnak elvégezni, amelyek hosszabb távon oldják meg a problémát.

– Az elmúlt évek komolyabb volumenű útfelújításának köszönhetően eltűntek a régi „gócpontok" mint a Mártírok útja, Nefelejcs utca. Persze,kátyú és munka most is van, leginkább a Ligetsoron, a Pozsonyi, Nagyszombati, Berényi úton illetve a Távírda utcában vannak állandó jellegű javítanivaló szakaszok – mondja a város útjait szinte négyzetméterre ismerő szakember.

Régebben az útfenntartási tevékenység gyakorlatilag a folyamatos kátyúzásban merült ki, ám amiatt, hogy kevesebb a neuralgikus pont, így március végétől a tervek szerint nagyobb felületű útjavításokra is lehetőségük, kapacitásuk lesz. Ez azt jelenti, hogy nem csak a legdurvább hibákkal foglakozhatnak, hanem akár több méter szélességben is javítani tudják azokat az útszakaszokat, amelyek mozaikosan töredezettek vagy amelyek megsüllyedtek. A gond ugyanis az, hogy ha egy ilyen tünetet nem kezelnek időben, akkor abból biztosan kátyú lesz.

Timár Tibor úgy tapasztalja, a korábbi évekhez képest kevesebb van az autó futóművére igazán veszélyes ütőkátyúkból. Ez az a típus, ami hat centiméternél mélyebb, ezeket 48 órán belül javítaniuk kell: – Ha valaki betartja az 50 kilométerperórás sebességhatárt, szinte kizárható, hogy az autón komoly sérülés keletkezzen. A hozzánk beérkező károk túlnyomó része a gumi vagy a felni sérülését jelenti – teszi hozzá.

Ha a fentebb részletezettek ellenére valaki mégis szerencsétlen módon találkozik egy kátyúval, akkor érdemes a városi útügyelet 24 órában működő telefonszámát (06/70-6699-147) illetve a rendőrséget hívni. Timár Tibor t szerint amellett, hogy egész nap járják a várost, a lakosság is sok emailt küld a [email protected] címre, így szereznek tudomást a legégetőbb kátyúproblémákról. Ha valaki jelzi egy új úthiba feltűnését, azt ők nem „zaklatásnak" veszik, hanem segítségnek!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!