Hírek

2016.04.02. 10:41

Nemcsak oktatni, hanem nevelni is kell

SZOMBATHELY - Romlik a magyar diákok teljesítménye, baj van a közoktatásban. Nehéz kiutat találni ebből a helyzetből, pedig az ország jövője múlik azon, hogy milyen embereket nevelnek az iskolákban a nagybetűs életre.

Bajdó Bettina

A Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ szervezésében negyedik szemeszteréhez érkezett a Nyugdíjas Egyetem. Az előadók mindig aktuális, érdekfeszítő témákkal készülnek. Így volt ez legutóbb is, amikor dr. Iker János, a központ főigazgatója beszélt a magyar közoktatás helyzetéről, a jelenlegi problémákról. Az már az elején kiderült, hogy a központ munkatársai felkészültek a témában, hiszen nyolc éve folyamatosan figyelik a közoktatásban részt vevők teljesítményét. Sajnálatos tény, melyet a mérhető mutatókból is ki lehet olvasni, hogy nem teljesítenek jól európai szinten a magyar diákok.

A kompetenciamérés, amelyet sok iskolában alkalmaznak, hungarikum. Ám mint a legtöbb magyar hungarikum, ez is sajátosság. Dr. Iker János hangsúlyozta: egy iskolában oktatásnak és nevelésnek is folynia kell. Ők folyamatosan kutatásokat végeznek, és ez alapján fejlesztéseket találnak ki, országos szinten már 150 iskolában vették igénybe a szolgáltatásaikat.

Nemcsak ők vették észre, hogy baj van a közoktatásban. Sauska Krisztián borász nemrég azt nyilatkozta, hogy összeszorul a gyomra, ha arra gondol, hogy az unokáinak Magyarországon kell iskolába járniuk. Sauska Krisztián 1969-ben hagyta el Magyarországot, hogy szerencsét próbáljon Amerikában. Életének legnagyobb lépését az jelentette, amikor egy fénycsőgyárban kapott munkát. 1983-ban már saját céget alapított. Különleges fénycsövek gyártásába kezdtek, a termékek sikert arattak. Az üzletember sok tapasztalattal a háta mögött tért haza. A magyar oktatással kapcsolatban azt fogalmazta meg, hogy a gyerekeket vesztesnek nevelik, sok olyan információt kell megtanulniuk, amire sosem lesz szükségük. Az az érzésük a fiataloknak, hogy sosem érnek a tanulmányaik végére, és ez egyfajta kudarcélménnyel párosul. Ezzel szemben az amerikai fiatalokat a sikerre nevelik. Azt tanítják nekik, ha elbuknak, akkor is fel kell állniuk, és csinálniuk kell tovább.

Az iskolának kettős feladata van: adjon tudást, mellyel a diák boldogulhat, valamint módszereket és eszközöket, mellyel 30 év múlva is megszerezheti az új tudást. A másik, a legfontosabb, hogy adjon emberséget és élményeket, hogy a diák a felnőtt korában is boldog tudjon lenni. Dr. Iker János szerint az iskoláknak kicsit emberségesebbnek kellene lenniük, minden egyes diákra figyelniük kellene, hogy maguk a tanulók is empatikusabbak legyenek Fotó: Unger Tamás

- Lehetünk büszkék a múltra, de a világ az alapján ítél meg bennünket, amit most teszünk le az asztalra - hangsúlyozta a főigazgató. - Sokat mondó adat egy országról, mennyit költ évente egy tanulóra. A legmagasabb szint évi 50 ezer dollár, természetesen a lista élén áll az USA és Japán is. Megdöbbentő adat, de a lengyelek is megelőznek minket, a magyarok a lista középmezőnyének közepén állnak.

Dr. Iker János beszélt a Pisa-tesztről is, amellyel nem a tételes tudást mérik, hanem azt, hogy mit tud ezekből alkalmazni a fiatal, érti-e azt, amiről szó van. Az adatok elkeserítők. 2003 és 2012 között Magyarországon csökkent a kiváló diákok aránya, és egyre többen vannak azok, akik a funkcionális analfabéták közé tartoznak, nem értik, amit olvasnak.

- Azt hittük, hogy a magyarok jók, döbbenet volt számomra az eredmény - tette hozzá a főigazgató. - Pedagógusként, a gyerekekkel 47 éven át foglalkozóként ezek az eredmények elkeserítőek. Az oktatás Magyarország legnagyobb stratégiai kockázatát jelenheti, mivel sok diáknak nincs reménye a továbbtanulásra, nem tud új tudást megszerezni. Ezek az emberek elégedetlenek, sikertelenek lesznek, mindig megalázottnak érzik magukat. Emiatt sokszor egyenes út vezet a droghoz, az alkoholhoz, a depresszióhoz, a boldogtalansághoz. Az iskola ezeket a gyerekeket megalázza, ezt a réteget vesztesnek neveli.

Dr. Iker János szerint tanítani kell, meg kell mutatni a leírtakat a gyakorlatban is a diákoknak. Ezek az élmények ugyanis velük maradnak Fotó: Cseh Gábor

Mi kell egy nagyobb ugráshoz? - tette fel a kérdést a főigazgató, és válaszolt is rá: - Régebben több volt a képzett ember, volt motiváció. A sikeres társadalomhoz kell egy kritikus tömeg, melynek tagjai magasan képzettek. A 10 százaléknyi arány ehhez nem elég. Főleg akkor nem, ha ennek a fele külföldre megy dolgozni és ott is marad. 20 százalék feletti értékek kellenének, de ez jelenleg elérhetetlennek tűnik. Az alacsonyan képzett generációkkal a társadalmunk küzdeni fog. Hiába van közmunkaprogram, az nem alternatíva arra, hogy az abban dolgozók később gyári munkások legyenek.

Az iskolának kettős feladata van: adjon tudást, amellyel a diák boldogulhat, valamint módszereket és eszközöket, amellyel 30 év múlva is megszerezheti az új tudást. A másik, a legfontosabb, hogy adjon emberséget és élményeket, hogy a diák felnőtt korában is boldog tudjon lenni. Dr. Iker János szerint az iskoláknak kicsit emberségesebbnek kellene lenniük, minden egyes diákra figyelniük kellene, hogy maguk a tanulók is empatikusabbak legyenek.

- Folyamatosan emelkedik a hátrányos helyzetű tanulók száma - fűzte hozzá a főigazgató. - A kormány belátta, valamit tenni kell, ehhez jó példák lennének azok az országok, ahol hasonló gondokkal küzdöttek, de sikeresen megoldották ezeket. Figyelembe kellene venni, hogy vannak olyan dolgok, amelyekben a diákok jobbak lehetnek. Ilyen például a számítástechnika, az internet vagy az okostelefonok világa. Nálunk ezeket sokszor kitiltják az iskolákból, pedig a tanárok is tanulhatnának valamit a diákoktól. Így a gyerekeknek is lenne sikerélményük. Magyarország kulcsproblémája az együttműködési kultúra, annak a hiánya. Ausztriában a tanórákat két tanár tartja, az egyik tanít, a másik pedig a felzárkóztatással foglalkozik. Egy ország érzékenységét az is mutatja, mennyire figyel a hátrányos helyzetű tanulókra. A magyar iskolák sajnos a hátrányokat erősítik. A világban az sikeres, aki tud együttműködni, csapatban dolgozni. Ezt külföldön felismerték, ott utánozzák azokat, akik valamiben kitűnnek. Itthon feljelentjük őket az irigység miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!