Lóerő

2016.05.05. 15:25

Veszít a népszerűségéből - Nagyjából kiegyenlítődik a dízeles-benzines autók iránti kereslet

Megtorpanni látszik a dízelmotoros autók térnyerése a hazai személyautó-állományban, derül ki a legnagyobb gépjárműhirdetésekkel foglalkozó portál felméréséből.

FMH

Amíg három éve kétharmad-egyharmad arányban kerestek dízeles, illetve benzines autókat a potenciális vevők, mára ez az arány nagyjából kiegyenlítődött (51-47 százalék). Miközben az újautó eladások körében mindig is a benzines autók alkották a többséget, évről évre csökken a dízeles autók aránya a használt import körében is. A hazai személygépkocsi állomány alapvetően az újautó értékesítésekből, illetve a használtautó importból kap utánpótlást. Míg az újautó eladások körében két év alatt 46-ról 42 százalékra csökkent a dízeljárművek aránya, a használtautó importban is folyamatosan veszítenek, az elmúlt két év alatt 66-ról 58 százalékra esett a részesedésük. A teljes hazai személyautó utánpótlást tekintve a dízeles-benzines arány a 2013-as 57:42-ről tavaly 52:46-ra mozdult el.

Mivel az új autók körében a dízeles verziók 10-20 százalékkal drágábbak, nem meglepő, hogy a benzines autók mindig is vezették a személyautó eladási rangsort, különösen a kis- és alsóközép kategóriában, magyarázza a szak-értő. Az sem meglepő, hogy a használtimportban fordított az arány, mivel ebben a körben felülreprezentáltak a felső középkategóriás, illetve a családi autók, melyek zömét dízelmotorral szerelték fel, és amelyek ártöbblete pár év alatt jórészt eltűnik. Arra azonban még egy-két éve is kevesen fogadtak volna, hogy a jelenlegi tendenciák szerint egy-két éven belül, hosszú idő után az autó utánpótlás többségét ismét a benzines járművek adhatják majd.

Pedig a tendencia a keresleti oldalon is szembetűnő. Míg 2012 második felében az érdeklődők 66 százaléka keresett dízel-, 31 százaléka benzinmotoros autót, mára a két arány gyakorlatilag egy szintre került. Bár a dízelüzemű személyautók kínálata 2014 októberétől meghaladja a benzinesekét, azóta sem tud jelentős előnyre szert tenni. A fenti tendenciák ismeretében pedig az várható, hogy néhány éven belül ismét a benzines kínálat kerülhet az élre.

A világ első dízel személyautója, egy Mercedes-Benz 260 D nyolcvan éve, az 1936-os berlini autókiállításon mutatkozott be (Forrás: Wikipédia)

Rendszeresen felmerülő kérdés 2015 ősze óta, hogy a szeptemberben kipattant dízelbotrány csökkentette-e a dízelautók népszerűségét. Az adatok alapján az eseményeknek jelentős, közvetlen hatása a dízeles járművek népszerűségére nem volt. Annak lassú visszaesése ugyanis egy hosszabb, többéves folyamat eredménye.

Annál többet profitáltak a botrányból a hibridautókat forgalmazó cégek. A természetes folyamatokra megfelelő marketinggel is ráerősítve sikerült egy újabb, számottevő réteget megnyerniük a jövő egyik ígéretes lehetőségeként számon tartott hibrid hajtásláncok számára. Mindez a hazai használtautó-piaci kereskedelemben is jól tükröződik: az eladó hibridautók száma az elmúlt pár hónapban közel a másfélszeresére nőtt, a kategóriára vonatkozó érdeklődések száma a korábban jellemző havi 35 ezerről az idei év elejére már jóval 50 ezer fölé emelkedett. 2015-ben egyébként 821 új hibridautót adtak el, miközben használtan 1311-et importáltak Magyarországra. Mindkét adat pontosan 57 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!