Lóerő

2016.05.12. 15:25

Mielőtt motorra pattannánk

Bejött a jó idő, előkerültek a motorkerékpárok. A rossz idő után a motorosoknak is fel kell venniük a kihagyás után a közlekedési morál szabta elvárásokat.

Káldor András

Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert kértük meg arra, hogy adjon néhány jó tanácsot a motorosoknak.

ÖSSZESZOKÁS - Mielőtt újra üzembe állítjuk a motorunkat, vagy hosszabb útra mennénk, célszerű a közelben, forgalommentes környezetben rövid próbautat tenni. Nem szabad elfelejteni, hogy a hosszú téli pihenés után ismét össze kell szokni a motorkerékpárunkkal, ajánlott felújítani ismereteinket.

ÉP SISAK - Bár még mindig önmagában bukósisak-kötelezettség van csak, de a testhez simuló motorosruházat életet menthet, így ennek szellemében tisztítsuk meg a motorosruházatot és a bukósisakot. A sisakoknál ügyeljünk arra, hogy E-jeles legyen, illetve hiába tűnik csupán karcosnak, soha többé ne vegyük fel, főleg ha már estünk vele! Egy balesetnél a bukósisak héja az esetek 99 százalékában egyben marad, a becsapódás energiáját a sisak belsejében lévő polisztirol réteg nyeli el. Ez az anyag összenyomódva tompítja az ütés erejét, ezzel viszont rögtön el is veszíti ezt a képességét, szerkezete, tulajdonságai alapvetően megváltoznak. Még ha vissza is nyeri eredeti vastagságát, soha többé nem lesz képes hatékonyan tompítani az erőhatásokat. A bukósisak élettartama véges, hiszen az UV-sugárzás is roncsolja a héjszerkezetet. A motorosruházatnál ellenőrizzük, hogy van-e rajta sérülés, megvannak-e a protektorok.

KARBANTARTÁS - A motoroknál nem szabad elfelejteni, hogy a karbantartottság jelentősen meghatározza a biztonságunkat, befolyásolja a motor élettartamát, de a közlekedésbiztonság egyik alappillére is. Az okmányok érvényességének ellenőrzése - forgalmi engedély, vezetői engedély, felelősségbiztosítás - után minden esetben az alábbi főbb alkatrészek, tartozékok állapotát ellenőrizni kell. Az akkumulátort ellenőrizzük, töltsük fel, illetve 2-3 évente célszerű cserélni. Fokozott figyelmet szenteljünk a gumiabroncsoknak. A gumi nem lehet repedezett, nem lehet benne idegen tárgy, a mintázat minimum legyen 1,6 milliméter, de óvatosságból ajánlott a 2-3 milliméter bordamélység, t a guminyomás mindig a gyártó által előírt legyen. Emellett 15 ezer kilométerenként, vagy 4-5 évenként célszerű lecserélni a gumiköpenyeket. Fontos, hogy meg is tudjunk állni, így a fékbetéteknél minimum 3 milliméter vastagság legyen, és ha már a kopásjelző bemarás nem látható, cseréljük le. A fékfolyadékszintet is ellenőrizni kell, és cserélni körülbelül 2-3 évente a forráspontra (DOT-szám) figyelve, hogy minél magasabb legyen. A levegőszűrőket is ellenőrizzük, és szükség esetén tisztítsuk. A motorolajat is kontrolláljuk rendszeresen, célszerű cserélni évente az olajszűrővel együtt. A hűtőfolyadék szintellenőrzése sem elhanyagolható. A gyertyáknál a gyertyahézag beállítása és állapota mérvadó, a gyártók .10-20 ezer kilométerenkénti cserét javasolnak. A lánc feszessége az első és hátsó lánckerék közötti ponton, tehermentesen ellenőrizendő. A sebességváltó-olajra is figyelni kell. Az üzemanyagszűrő tisztítására is figyeljünk. Vizsgálni kell a fék-és kuplungbowdenek állapotát is, lényeg, hogy ne legyenek kiszőrösödve, ne legyenek szárazak.

SUFNITUNING Egyre többen gondolják úgy, hogy akár optikai-, akár teljesítménytuninggal házilag átalakítva a motorkerékpár menőbb lesz . Ám mind közúti ellenőrzésnél, mind műszaki vizsgákon a motor típusbizonyítványához igazodva végzik a vizsgálatokat, így például a kormányok kicserélése egy egyenes csőre, a jóváhagyás nélküli lámpák, tükrök felszerelése, villaszögek megváltoztatása, a sárvédők levétele, hatósági jelzések átrakása veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, illetve egyes esetekben engedély nélküli átalakításnak minősülnek. A motorkerékpárt a műszaki vizsgán a közúti közlekedésre alkalmas állapotban kell bemutatni. Csak közúti közlekedésre jóváhagyott gumiabroncs használható, és ez fogadható el műszaki vizsga alkalmával is, még az offroad gumiabroncsok esetében is. A típusjóváhagyás tartalmazza az alkalmazható gumiabroncsok méreteit, ha több méret használható. A kormányberendezés méretére nincs tűrés meghatározva. Gépkocsi esetén a kormánykerék, motorkerékpár esetén a kormányszarv gyári kivitelű vagy a pótalkatrészgyártó által minősítő vizsgálaton bemutatott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott engedéllyel rendelkező lehet.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!