Hírek

2016.05.25. 06:18

A pótvizsgázó nyara se csak a tanulásról szóljon

Napokon belül megjelennek az osztálytermek tábláin a vakáció közeledtét jelző ó, ió, ció.... betűk. Nincs olyan diák, aki ne várná az iskolai kötöttségek nélküli heteket, a tábort, a barátokkal együttlétet. A bizonyítványosztás nem minden családban öröm.

Tisler Anna

Kiderül, a gyerek rontott, jóval a képességei alatt teljesített, esetleg elégtelen osztályzatot is szerzett. Vannak családok, ahol csak a kitünő az elfogadható, a négyesért is büntetés jár. Néhány szülő nem a gyermek képességeihez, érdeklődési köréhez méri a teljesítményt, hanem saját vágyaihoz. Szeretné, ha gyereke elérné mindazt, ami neki nem sikerült. A rossz teljesítmény a diáknak akkor is kudarc, ha a hanyagsága vezetett oda. Mi ilyenkor a megfelelő szülői viselkedés? Hogyan tudja a család érzékeltetni az elégedetlenségét úgy, hogy ne rontsa a szülő-gyermek viszonyt és hatásos is legyen? Erről kérdeztük Fülöp Magdolna klinikai szakpszichológust, az ajka nevelési tanácsadó vezetőjét.

- A legfontosabb, hogy legyünk tisztában gyermekünk képességeivel, szorgalmával, érdeklődési körével, reális célokat határozzunk meg, a teljesítményét pedig a képességeihez mérjük, ne az osztálytárséhoz, a barátéhoz, a testvéréhez - fogalmazta meg a szakember. - Az összehasonlítgatás nem sarkallja jobb teljesítményre, viszont megronthatja a kapcsolatát a szülőkkel, sőt, azzal a gyerekkel is, akivel összehasonlítják, és akinél őt rosszabbnak látják.  Ha a család egész évben odafigyel a gyermek iskolai munkájára, akkor nagy meglepetés nem várható így június elején, hiszen az rendszerint nem az utolsó órákon derül ki, hogy lesz-e bukás, vagy melyik tárgyból hányast fog kapni.

Azt mindenki örömmel fogadja, ha javított, de mi van akkor, ha romlottak az eredmények? Mielőtt a szülő az iskolát, a pedagógust, a gyereket vagy a nehéz tananyagot okolna azért, gondolja át, nem érte-e valami trauma a gyereket?

Az iskolai teljesítmény romlás hátterében ugyanis nem csupán a lustaság, hanem nagyon sok ok húzódhat meg. Ha azt tapasztalják, hogy gyermek kellő motiváció, sok-sok gyakorlás ellenére sem tud jó jegyeket szerezni, akkor a diákkal együtt el kell gondolkodni azon, hogyan lehet javítani a helyzeten. A középiskolásnál megoldás lehet az iskolaváltás, a szakmaváltás, vagy az, ha szakközépiskolai osztályból szakiskolaiba iratkozik át. Ha úgy dönt, hogy vállalja azt, hogy a sok tanulás ellenére is gyengén teljesít, akkor abban kell őt támogatni,  majd megtalálni azt a tevékenységet, amelyben sikerélményhez juthat, és amely örömet jelent számára. Ilyen lehet a sport, a különböző kézműves foglalkozások, természetjárás. Így a kudarcot is könnyebben viseli, valamint javul az önértékelése.

- Külön kiemelném azt, a nagyon jó kezdeményezést, hogy az állatmenhelyen lehetőség van kutyákat sétáltatni, állatokról gondoskodni szakszerű felügyelet mellett - mondta a szakember. -  Itt közvetlenül megtapasztalhatja minden gyermek saját hatóképességét, fejlődik ez által felelősségtudata. Különösen a kamaszkor küszöbén számolnak be arról a szülők, hogy az alsó tagozatban jó tanuló, szorgalmas gyermekük teljesítménye látványosan romlik, nem figyel az iskolában,  sorozatosan nem készül az órákra. Ilyenkor a szidás, a szemrehányás, büntetés nem vezet eredményre, inkább dacot eredményez, mely megronthatja a szülő gyermek kapcsolatot abban az időszakban, amikor  nagyon fontos lenne stabil, feszültség mentes családi légkör. A tanulás, rendrakás miatti folyamatos veszekedések csak tovább terhelik őket, ugyanakkor sokat tudunk segíteni az egyértelmű keretek, elvárások megfogalmazásával, a rendszeres beszélgetésekkel, melyek során a szülők is megosztják gondolataikat,  élményeiket, érzéseiket gyermekükkel, kifejezik azt, hogy értik mi zajlik a lelkében.

Különösen nehéz helyzetben vannak azok a gyermekek, akiknek az életét családi konfliktusok, esetleg elhúzódó traumák nehezítik, így a tanulás, az ismeretszerzés helyett azokkal foglalkoznak.

Ebben az esetben a megoldást a problémák megszüntetése vagy feldolgozása jelenti.

Az iskolába lépéssel a kortárs kapcsolatok jelentősége megnő, ha a gyerek nem érzi jól magát az osztályközösségben, esetleg csúfolják, kiközösítik őt, nem lehet csodálkozni azon, hogy nem tud teljes egészében a tanulásra figyelni.

Amennyiben úgy látja a szülő, hogy meg fog bukni a gyermek egy, vagy több tantárgyból, fontos leülni, átbeszélni ennek következményeit, előnyeit, például, hogy évet ismételve lehetősége lesz kevesebb erőfeszítéssel jobb eredményt elérni, és a hátrányait. Éreztetni kell azt vele, hogy ez, az ő felelőssége is, de nem dől össze a világ, ha megbukik, mindig van lehetőség a javításra.

A kitűnő bizonyítvány büszkeség a családnak, de ne csak a színötösért járjon dicséret. Azt is el kell ismerni, ha a gyerek a képességeihez mérten teljesít, ha kitartó, szorgalmas volt, bár rosszabb jegyek is vannak a bizonyítványban.  A kitűnő tanulónak nincs mit javítania a teljesítményén, annak, akinek vannak, rosszabb jegyei ott lehet cél a jövő tanévben a javításra. Azoknak a gyermekeknek is jár a szünidő akik a tanévet sikertelenül zárják, a számukra kedves  tevékenységektől nem tilthatjuk el őket, nekik is kijár a táborozás, a szórakozás.

Akinek pótvizsgáznia kell, az sem jelenthet egész nyáron szobafogságot.  A szakember javasolja, az iskola befejezése után egy hónapot pihenjen a diák, majd utána osszák be a családdal közösen, hogy mely napokon mennyit tanuljon. Kérjenek segítséget baráttól, osztálytárstól, vagy ha megengedhetik, járjon tanárhoz.

A rosszul teljesítő diákkal és szüleivel még a tanév elején le kell ülni és keresni a megoldást, véli Gerencsér Krisztina, az ajkai Fekete-Vörösmarty iskola tanára. Az idegen nyelv készségtárgy, az eredményes nyelvtanuláshoz viszont a szorgalom és kitartás nélkülözhetetlen, mondta az angol nyelvtanár. A képesség tehát csak a tudás megszerzésének egyik feltétele, a diákon sok múlik. A nyelvtanulásnál fontos a rendszeresség, hiszen a folyamat során egymásra épülnek az ismeretek. A szótanulás az eredményes tanulás egyik záloga, ami nélkül a diák nem tud tovább haladni, szókincs nélkül nincs szövegértés, sem szövegalkotás. Ennek ellenére más tárgyakhoz képes viszonylag ritkán bukik diák tanév végén idegen nyelvből. A tanárnő annak, aki nem akar tanulni, nagyon lemarad, inkább az első félév végén ad elégtelent. Általában szerencsére használ a figyelmeztetés, a diákok egy félévi bukás után komolyabban veszik a felkészülést.

Gerencsér Krisztina a nyári szünidőre a szórakozva tanulást javasolja diákjainak (Fotó: Tisler Anna)

- Ebben a tanévben az ötödik osztálytól a tizenkettedikig tanítok - mondta Gerencsér Krisztina. – Bár iskolánkban már az első évfolyamtól lehetőség van az idegennyelv-tanulásra, több tanuló csak negyedikben kezdi el. Ha egy szülő így dönt, az sokszor a gyerekek anyanyelvi nehézségeivel magyarázható. Fontos, hogy arról a diákról sem mondhatjuk ki, hogy nem fog megtanulni idegen nyelven kommunikálni, aki nehezen indul. Később változhat az érdeklődése, a motiváltsága, lehet, hogy a családja jobban mellé áll, így jöhetnek a jobb eredmények.

Gond azokkal a tanulókkal van, akiknek a szorgalma sem a legjobb és nem figyelnek rájuk eléggé. Gyakran célravezető, ha elbeszélgetünk a szülővel és a gyerekkel. Már a kezdeti rossz eredmények után, időben ahhoz, hogy változtatni lehessen például a tanulási módszereken.  Ha ezt időben megtesszük, akkor még van esély arra, hogy elkerüljük a későbbi kudarcélményeket.

A tanárnő a vakáció idejére is javasolja a diákoknak, hogy a szünetben is foglalkozzanak a nyelvgyakorlással, nézzenek angol nyelvű filmeket, hallgassanak dalokat vagy olvassanak. A tankönyvet hagyják meg a tanévre, nyáron a szórakozva tanulás épp elég.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!