2016.06.08. 08:59
Ifjak, YMCA, KIE, Ten Sing: Isten megismerése minden generáció számára új kihívás
Szombathely - Tudta ön, hogy a századfordulós Angliában miért kellett lecserélni a bányalovakat, vagy miért tömörültek dalárdákba a rendőrök?
Ezt is eláruljuk, de az evangélikus fiatalok vezetőit már az ebből a közegből kiindult keresztény ifjúsági mozgalmakról, és a bennük rejlő lehetőségekről kérdeztük a Ten Sing-csoport helyi újjászervezése kapcsán.
Míg a YMCA (magyarul: Ifjak Keresztény Egyesülete) és a KIE (Keresztyén Ifjúsági Egyesület) neve sokaknak ismerős lehet, a Ten Sing mozgalomról idehaza valószínűleg kevesebben hallottak. Holott például Norvégiában szinte nincs olyan család, amelyben ne lenne lelkes Ten Sing-es fiatal, vagy éppen arra szívesen emlékező idősebb családtag, tudtuk meg a szombathelyi evangélikus gyülekezet ifjúsági vezetőjétől, Menczinger Tamástól.
Fotó: Tóth Kristóf, Takács Dorottya
A YMCA-mozgalom gyökerei a 19. századi Angliára nyúlnak vissza. Az iparosodás miatt a városokba áramló fiatal munkaerő felkarolására szerveződött egyesület célja - a híres utcai evangelizációk, imaórák és Biblia-tanulmányozások mellett - az volt, hogy a züllesztő kocsmák és bordélyok helyett megbízható szállást és értelmes, a testet-lelket egyaránt felemelő és erősítő szabadidős tevékenységeket nyújtson az ifjaknak.
Ugyanennek a mozgalomnak a magyar megfelelője a KIE, és ezek egyik munkaága a Ten Sing, amely bármely fiatal számára nyitottan, keresztény vezetők irányítása alatt kínál terepet a kreativitás és a képességek kifejtésére, és nem utolsósorban Isten keresésére és a hit képviseletére. Mindezt énekes-táncos és drámaelőadások formájában, vagy éppen ezek háttértevékenységeiben való részvétellel.
- Célunk egyfajta „kinyújtott kézként” olyanokat is elérni - fogalmazott Menczinger Tamás -, akiket hagyományos csatornákon keresztül nem lehetne.
Az ificsapat korábbi vezetője, Torma-Hasza Mónika lelkész (jelenleg kétgyermekes kismama) elmondta: már 2011-ben volt igény az istentiszteleteken kívüli közösségi gyermekprogramok szervezésére, és a munka meg is hozta gyümölcsét. Mind a fiatalok, mind a szülők között volt olyan, aki ennek hatására döntött a konfirmáció és az istentiszteletek látogatása mellett.
- A gyerekeknek például fontosak az élmények, hogy megszeressék a gyülekezetbe járást - osztotta meg tapasztalatát a lelkésznő -, a kamaszoknak pedig az elfogadó, korosztályi környezet. Itt a közös munka során az őket feszítő nagy kérdések is előjöhetnek, csiszolódhat az önértékelésük, érlelődhet az identitásuk, és kiforrhatnak bennük életre szóló elhatározások.
És hogy még mire lehet jó az, ha a fiatalok - meg persze a felnőttek - nem (rom)kocsmákban, vagy (kiber)kábulatban töltik az idejüket, hanem közösen gondolkodnak, kreatívan tevékenykednek, és Istent keresik? Nos, erre csak annyit mondunk: a bányalovakat azért kellett lecserélni a huszadik század eleji walesi ébredés nyomán, mert a káromkodáshoz szokott párák nem értették a nagy számban megtért, immár szépen beszélő munkások vezényszavait; a rendőrök pedig - bűncselekmények híján - egyszerűen dolog nélkül maradtak.