Sümeg

2016.06.27. 16:50

A sikerhez belső mozgatórugó kell

Sümeg - Nincs olyan dolog, amiről, ha beszélünk, ne tudnánk közelíteni az álláspontokat, valamint az első az ember és az egészség - fogalmazta meg a számára két legfontosabb elvet Sárközi István pedagógus, pszichológus, edző.

Tisler Anna

A sümegi Ramassetter Vince Szülői Szervezet által meghirdetett előadáson a konfliktusok kezeléséről beszélt az előadó.

- Az, hogy konfliktus alakul ki egy közösségben, nem egyértelműen rossz. Léteznek jó konfliktusok is, amelyek a megoldáson dolgozva ötleteket hoznak a felszínre, csökkentik a csoport tagjai között a feszültséget, átláthatóvá teszik az erőviszonyokat. A rossz konfliktus viszont védekezésre kényszerít, bomlasztja a csoportot, klikkesedést hoz létre - monda Sárközi István. Hozzátette: a gyermekek akkor nyílnak meg, és mernek a szüleikkel, tanáraikkal, az őket körülvevő felnőttekkel őszintén beszélni, ha tudják, hogy megértésre és segítségre, nem pedig számonkérésre számíthatnak.

Sárközi István pszichológus a konfliktuskezelésről beszélt Fotó: Tisler Anna

A családon belüli kommunikáció nem mindig egyszerű, hiszen már a 9-10 éves gyermekek és szüleik között is megfigyelhető a generációs ellentét. A nevelésben nélkülözhetetlen a bizalom és a dicséret. A dicséret bátorít, nagyobb erőfeszítésre serkent. A másik gyerekkel példálózás, az, hogy bezzeg a Sanyi mi mindent elért, te pedig közel sem vagy hozzá és ehhez hasonló megjegyzések kifejezetten ártalmasak. Ilyenkor a gyerek nemhogy hasonlítani nem szeretne a másikhoz, hanem idővel megutálja őt. Az erőfeszítést, az akaratot, a befektetett munkát is értékelni kell, nem csupán az eredményt.

A gyermekekre hat a környezet, amelyben él, a család és az iskolatársak értékrendje.

- Jómódú, városi osztályba került be egy nehéz sorsú falusi kislány, akit az osztálytársai kinézték maguk közül - hozta fel példaként a pszichológus, akihez járt a kislány beszélgetni. Megvitatták, hogyan tudja a gyermek a helyzetet túlélni.

- A családok eltérő értékrendje, a különböző anyagi helyzetből fakadó lehetőségek és korlátok a közösségen belül konfliktusokat hívhatnak létre, amelyeket kezelni kell - hangsúlyozta a szakember.

Az egyik szülő elmondta, hogy a lányának nem vásárolta meg az áhított drága telefont, a gyerek ugyanis nem tudja kihasználni a készülék nyújtotta lehetőségeket. A szülő megértette a gyermekkel, hogy a célnak megfelel egy olcsóbb telefon is.

Sárközi István azt javasolta a hallgatóságnak, hogy tudatosítsák a gyermekekben, nem csupán a tárgyak, hanem az élmények is széppé teszik az életünket. Nem csupán drága műszaki cikkekben, ruhákban lehet gondolkodni, hanem nagyszerű dolog a családdal kirándulni, kerékpározni, játszani vagy együtt lenni és beszélgetni. Ezek mind értékek és maradandó élmények. Nem attól lesz szép a gyermekkor, ha a szülők lehetőségeiken felül is mindent megadnak.

Egy édesanya elmondta, hogy a fia minden ötösért ezer forintot kap, a négyes náluk ötszáz forintot ér, de négyese még nem volt. A család akkor gondolkodott el, amikor a kisfiú egy héten 25 ötöst vitt haza. A fiú már a telefonját is saját pénzéből vásárolta.

Sárközi István megfogalmazta, a külső motiváció hosszú távon nem képes a jó teljesítményt fenntartani, ahhoz belső mozgatórugó is kell. Az nem baj, ha a gyereket a jó teljesítményért anyagilag is elismerik, de ha csupán a pénzért tanul, akkor épp a lényeg veszik el: a jól végzett munka és az egyre gyarapodó tudás öröme.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!