Kultúra

2016.07.10. 06:46

Egy operafesztivál nyitánya - Rinat Shaham címszereplésével mutatták be a Carment

Veszprém – Monumentális, ugyanakkor érzelmekkel gazdag előadást hallhatott a közönség Veszprémben. Bizet Carmen című operáját a Magyar Állami Operaház mutatta be, Oberfrank Pál rendezésében, Rinat Shaham címszereplésével.

Balla Emőke

Bizet 1875-ben színpadra állított darabjában korát meghazudtolóan újszerűen beszélt a nőiségről, szenvedélyről, gyilkosságról. A dohánygyári munkáslány, a Sevillát megszálló spanyol hadsereg katonája és a nép körében közkedvelt bikaviadalok ünnepelt hőse, a torreádor szerelmi háromszögéről szóló tragikus történet azóta a világ színpadain mindenütt sikert arat. Egy odadobott virág nyomán fellobbanó vad szenvedélyek, féltékenység, hatalmi játszmák, női praktikák, végzet és halálos szerelem keveredik a karneváli hangulatú, forró, érzelmekkel telített sztoriban.

Oberfrank Pál színművész, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója két évvel ezelőtt azt a feladatot kapta Ókovács Szilvesztertől, a Magyar Állami Operaház főigazgatójától, hogy a művet új megközelítésben állítsa színpadra. A rendező modernizálta a darabot – kempingasztallal, sátorral, napernyővel, vízautomatával, bevásárlókocsival, pomponlányokkal -, maivá, korszerűvé, trendivé tette. Már az első kép annyira látványos az esernyőkkel, tömeggel, hogy a nézőt magával ragadja, beszippantja ez a forgatag. Az előadás különlegessége – és egyben egyik legnagyobb erénye – a Székely László által tervezett díszlet, a beforgatott nagy méretű tükrök, melyek monumentálissá teszik a darabot. A tükrökben megsokszorozódnak a szereplők, jól követhető a mozgásuk, még káprázatosabb a látvány. A szembetűnő színpadkép mellett azonban az érzelmek is teret kapnak: szenvedélyek, szerelem, halál. A szenvedélyességnek, az őrületes egyszeri nagy szerelemnek meg kell születnie a színpadon, nyilatkozta a rendező és ezt sikerült megvalósítani: benne van az elementáris találkozás, a vágyakozás, a boldogság, az őrület, a végső vereség. Annyi a színpadon az érzékiség, a testiség, amennyi kell.

Egy operában azonban mégsem a látvány, hanem az énekesek a legfontosabbak. Az izraeli mezzoszopránnak, Rinat Shahamnak Carmen a leghíresebb szerepe, 2001 óta énekli nagy sikerrel a világ legtekintélyesebb operaházaiban. A hangja gyönyörű, a teljesítménye profi és világszínvonalú. Carmen színes személyiség, sok árnyalattal, aki nagyon emberi, bizonyos szituációkban játékos és vicces és ő ezt jól ábrázolja, kerüli a közhelyességet. Kiemelkedőt nyújtott Don José szerepében Nyári Zoltán, mind hangban, mind játékban. Don José igazi drámai hős, aki a történet alatt nagyon sokat változik, egy nyámnyila katonából erős, határozott, ölni is képes férfivá. Hatásos Szemerédy Károly az öntetszelgő, a sikerben fürdőző torreádor és Létay Kiss Gabriella a parasztlány, Micaela szerepében.

Az énekesek mellett meg kell említeni a Magyar Állami Operaház zenekarát, kórusát, gyermekkarát, a Honvéd együttest. A zenészek és énekesek kiváló szereplése emelte a produkció színvonalát, ahogyan Kesselyák Gergely karnagy teljesítménye is.

A veszprémi közönség nagy tapssal fogadta az előadást. Hálásan, amiért a Magyar Állami Operaház előadását saját városában hallhatja, láthatja. Hiányzik az opera műfaja. De talán már nem sokáig: Oberfrank Pál az előadás előtt – miközben köszönetet mondott a Petőfi Színháznak és az operaháznak - bejelentette, a mostani az első lépése a tervezett dunántúli operafesztiválnak. Várjuk a folytatást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!