Hírek

2016.09.12. 17:58

Egymilliós bírság az országúton – Ki a hibás?

Olvasónkat több mint 1 millió forintra bírságolták Csehországban. Szerinte a cseh hatóságok és a fuvarozó cég a hibás, munkaadója szerint viszont kizárólag olvasónkat terheli a felelősség.

Budai Dávid

Két évvel ezelőtt, 2014 április 2-án Dániába kellett fuvart vinnie az akkor még kamionsofőrként dolgozó olvasónknak. Prága előtt azonban félreállították kamionját. A rendőrök megállapították, hogy két héttel korábban úgy kezdte meg a műszakot, hogy nem tartott pihenőidőt. Hiába magyarázta a rendőröknek, hogy nem kezdett új műszakot, csupán annyi történt, hogy miután lejárt a műszak, kiszállt a kamionból, amelyben a régi típusú, úgynevezett korongos tachográf működött, és mindjárt át is szállt egy másik kamionba, de csak azért, hogy be tudja állítani: megkezdte a pihenőidejét. (Abban már az új típusú, kártyás tachográf működött)

Fotó: Szendi Péter

A sofőr tévedhet, a tachográf nem

Ha valaki nem ismeri a kamionozás csínját-bínját, mostanra már valószínűleg elvesztette a fonalat. Éppen ezért megkértük Szabó Ákos fuvarszervezőt, az egyik szombathelyi szállítmányozási cég munkatársát, magyarázza el a tachográf működését. A már említett, úgynevezett korongos tachográf egy papírkorongra rajzolja az adatokat. Leolvasható róla a sebesség, a vezetéssel töltött idő, a pihenőidő és a megtett távolság is. Egyszóval minden. Egy korong 24 óra történéseit rögzíti. Egy sofőrnek 28 nappal kell tudni elszámolni, ha a rendőr megállítja, de a telephelyen az ellenőrök akár két évig is ellenőrizhetik a szabályos közlekedést. Ezek szerint 4 és fél óránként a sofőrnek pihenőidőt kell tartania, legalább 45 percet. Egy nap maximum kilenc órát vezethet egy sofőr, egy héten kétszer azonban mehet tíz órát is.

A tachográf bevezetésére a sok baleset miatt volt szükség, mivel a sofőrök közül sokan nem tartottak megfelelő pihenőidőt. Most viszont ott tartunk, hogy nemigen lehet hibázni. Rendőre válogatja, de akár néhány perces menetidőtúllépésért is büntetés járhat. A szakértő szerint sem a régi típusú korongost, sem az új típusú kártyás készüléket nem lehet manipulálni. Egy laikust talán be tudnak csapni, de egy szakember egyből észre veszi, ha valaki csalni akar. Szabó Ákos elmondta: a kártyás tachográf nagyon modern műszer, mindent rögzít, és memóriájában mindent eltárol, sőt még arra is figyelmezteti a sofőrt, ha közeledik a pihenőidő, így használata egyszerű. Igen ám, de amikor a sofőr behelyezi a kártyát a gépbe, különféle kérdésekre kell felelni, így egy rossz válasszal akár komoly bajba is sodorhatja magát a sofőr, ha véletlenül a vezetést vagy a pihenőt összekeveri. Növeli a hibázás lehetőségét, ha csakúgy, mint olvasónk esetében „korongosról” száll át valaki „kártyásra”.

A cég szerint a sofőr a hibás

Most térjünk is vissza történetünk főszereplőjéhez, mert ami ezután következett, azt olvasónk azóta sem igazán akarja elhinni. Hiába magyarázta ugyanis a tolmács is a cseh rendőröknek, hogy semmi más nem történt, csak átült egy másik kocsiba, ahova csupán bejelentkezett, nem hittek neki. Pontosabban nem akartak hinni. Olvasónk szerint ugyanis direkt akarták lehúzni a hatóságok. A végén már állítólag a konzul is közbelépett. Ő azt javasolta, tegye le a 100 ezer cseh korona kauciót, és ha igaza van, két héten belül utólag visszatéritek a pénzt. Aznap este olvasónk a rendőrségen éjszakázott. Csakhogy időközben kiderült, munkáltatója őt tette felelőssé a ki nem vett pihenőidőért és nem volt hajlandó segíteni. Olvasónk szerint ő biztosan nem hibázott, hiszen mint mondta, negyvenéves tapasztalattal rendelkezik, ráadásul ő is – akárcsak minden sofőr – inkább negyedórával kevesebbet vezet, mint két perccel többet.

1 milliós bírság a hibákért

Végül kifizette saját pénzből a 100 ezer koronát, ami forintban körülbelül 1 millió 130 ezer forint. Mindezt elmondása szerint azért, hogy az áru időben eljusson Dániába, és ne terhelje 1 millió forint kötbér az árut. Még egy visszfuvart is hozott Hamburgból, amivel szintén jelentős bevételhez juttatta a cégét. Úgy számol, ha otthagyta volna a kamiont, legalább 3 millió forint kára keletkezett volna a fuvarozó cégnek. Amikor hazatért, megpróbálta visszaszerezni a pénzét, írt a konzulnak és a cseh hivataloknak, de nem járt sikerrel. A leveleket ráadásul minden egyes alkalommal le kellett fordíttatni, egyenként 15 ezer forintért. Időközben kiderült, hogy az eljárás nem ellene, hanem a fuvarozó cég ellen folyik. Ő pedig hiába kérte a céget, hogy fellebbezzenek az ügyben, nem tettek semmit, mert mint olvasónk állítja, nem állt érdekükben, hiszen a büntetést olvasónk fizette, aki viszont a dániai út után egy hónappal kilépett a cégtől.

Bírság van. Felelős nincs?

Mindegy, a konzul azt ígérte, egy év után mindenképpen visszakapja a pénzét, ha jogos a követelése, ezért nem is aggódott. 2015 áprilisában azonban nem érkezett meg a pénz, sőt tavaly májusban kapott egy levelet, miszerint átvizsgálták a tachográflapot, és 15 hibát találtak benne, amelynek büntetési tétele, hogy, hogy nem, éppen 100 ezer cseh korona, így nem jár vissza semmi. Az ügy érdekessége, hogy csak a papíralapú, korongos tachográfon találtak hibát, míg amikor a kártyás készülék működött, minden rendben volt.

Itt tartunk most. A csehek azt állítják, a munkaadót terheli a büntetés, csakhogy ott azt mondják, ők nem hibáztak. Elmondásuk szerint egykori munkavállalójuk nem tartotta be a pihenőket, ezért bírságolták meg. Tettéért kizárólag ő a felelős. Az pedig, hogy a cseh hatóság manipulálta volna a tachográg korongokat, nem tűnik valószínűnek. A cég képviselője szerint a sebességtúllépés és a pihenőidők be nem tartása elég gyakori probléma.

A sofőr hibázott, csak nem ismeri el? A cég hárítja a felelősséget? A cseh hatóságok akartak jogtalanul pénzhez jutni? Nem tudni, kinek van igaza. Ami biztos, hogy olvasónk az eset után még elhelyezkedett egy cégnél kamionsofőrként, ám ott infarktust kapott, így leszázalékolták. A több mint 1 millió forint elvesztése nagyon megviselte, ebből akarta felújítani a házát. Ez most elmarad, de mint mondta, a harcot nem adja fel, mert biztos benne, hogy ő nem hibázott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!