Életmód

2016.09.18. 14:35

Tudásvágy, érzelmi intelligencia

Sümeg - A gyermek iskolába lépése az egész család életét, időbeosztását megváltoztatja - mondta Suri Irén veszprémi pszichológus, családterapeuta Az iskolakezdés nehézségei címmel tartott előadásán.

Tisler Anna

A szakember szerint a szülő is szorong, ha a gyermeke iskolát kezd, eszébe jutnak a saját élményei, és aggódik, hogy megtett-e mindent a gyermekéért, jól választott-e számára iskolát.

A kisdiák szeretne megfelelni, de szorong a kudarctól, és attól, ha nem tud teljesíteni, akkor elveszíti szülei szeretetét. Az óvodáskori gondtalan játékot az iskolában felváltja a tudatosan tervezett napirend, a tanulás. A teljesítménykényszer miatt kialakul a rivalizálás a társak között, ami szintén komoly feszültség forrása.

Ha a gyereknek azt kell átélnie, hogy a másik jó, ő pedig nem, akkor az önértékelése is sérül. A megfelelő önértékelés pedig a siker alapja minden életkorban. A gyerek, akit kitaszít a kortárs csoport, egész életre kiható lelki sérülést szerez.

Suri Irén az iskoláskorral járó életforma-változásról beszélt
Fotó: Tisler Anna

Az értelmi intelligencia fontos a tanulásban, az életpálya alakulásában. Ez egy adottság. A sikeres életet az érzelmi intelligencia jobban meghatározza. A társakkal való együttműködés, a csapatszellem, a közösségben alkalmazkodni tudás szerepe a mai világban felértékelődött. Az éntudatosság, az önmenedzselés, a motiváció a siker kulcsa minden életkorban. Az iskolában is fontosak a társas kapcsolatok. Mindenkinek fontos, hogy őt szeressék. Szeretni pedig csak azt az embert lehet, aki önmagát is szereti. Ezért fontos, hogy a szülők fogadják el gyermeküket olyannak, amilyen. A kicsi érezze, hogy ő fontos.

Az érzelmi intelligenciát meghatározza, hogy a gyereket várták-e, örültek-e a születésének, majd csecsemőkorban megkapta-e a szükséges figyelmet, igényeit kielégítették-e, jelzéseire figyeltek-e.

A szülők szeretete és figyelme nélkül nincs egészséges fejlődés. A szorongás mindenkiben jelen van, ami hasznos akkor, ha jobb teljesítményre ösztönöz, de ha elér egy olyan szintet, ami már visszahúz, akadályoz, akkor káros. Ha a gyerek viselkedése megváltozik, annak mindig oka van, az egy segélykiáltás a környezete felé. Ha a felnőttek nem jól értelmezik ezt, nem kap időben és megfelelő segítséget, akkor pszichés vagy pszichoszomatikus betegség alakulhat ki.

Az iskolába lépőnél fontos, hogy legyen feladattudata, motivációja és tudásvágya. A legfontosabb, hogy a gyereket tanítsák meg tanulni. A szülő ne úgy segítsen, hogy megoldja a feladatot. A tanulás a gyerek feladata, a szülő szerepe az, hogy biztosítsa a megfelelő körülményeket. Az egészséges fejlődéshez fontos a sok mozgás, az alvás.

A számítógép használata gyermekkorban is szükséges, a megfelelő tartalom kiválasztása és az erre a tevékenységre fordított idő meghatározása a szülő felelőssége.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!