Bulvár

2016.09.29. 20:10

Egy mozdulat, mely életet ment

Körkép - Összegyűjtöttük azokat a tanácsokat, amelyeket ha csecsemőkorú gyermekünk szállítása során betartunk, nyugodtabban dőlhetünk hátra a sofőrülésben.

Kelemen Attila

Háromféle szempontot kell figyelembe vennünk a csemeténk gondtalan utaztatását illetően. A legfontosabb a biztonság, illetve az egészségügyi szempont, de a kényelem sem elhanyagolható. Cikksorozatunk második részében elsősorban a biztonságra fókuszálunk.

A bébihordozókat úgy alakították ki, hogy azokat biztonsági övvel rögzíteni lehessen. Ezek rögzítése mindig menetiránnyal szemben történjen! Vásárláskor érdemes rákérdezni, hogy a kiszemelt „mózeskosár” megfelel-e a „gyermekbiztonsági-rendszer” kitételének Fotó: Shutterstock

Gyermekülés: 3 év alatt kötelező

Az első és legfontosabb tény, hogy háromévesnél fiatalabb gyermek csak gyerekbiztonsági rendszerben szállítható, tehát az anyukához kötve kenguruban nem szabad a gyereket az autóban szállítani, még akkor sem, ha az anyuka a hátsó ülésen ül.

Ám nem elég csak a babaülést rögzíteni, benne a kisbabán, illetve a kisgyereken is meg kell húzni a pántokat és hevedereket. Nem csupán a KRESZ miatt, hanem mert így biztonságos.

Ugyanaz a szabály, miszerint a gyermekeket gyermekülésben kell utaztatni, 2002 óta van érvényben, 2007 áprilisától egyes passzusokat újrafogalmaztak. Az ADAC német autóklub kezdeményezése alapján egyes ülésszabványok már nem feleltek meg az új biztonsági előírásoknak. Amennyiben valaki a régi üléseket használja, pénzbírságra számíthat. Jelenleg az ECE 44/03 és ECE 44/04 szabványok vannak érvényben. Ide kapcsolódik az úgynevezett ISOFIX rendszer is, mely az egész világon szabadalmaztatott autósülés-rögzítési rendszer.

 

Mire ügyeljünk vásárláskor?

Az ülés kiválasztásakor a gyermek életkora csak irányadó. Sokkal fontosabb, hogy a gyermek testmagassága és súlya az üléshez igazodjon. Nem minden gyermek passzol a súlycsoportjának megfelelő ülésbe, és ugyancsak nem minden ülés passzol az autóba. Éppen ezért vigyük magunkkal a gyermekünket, ha biztonsági ülést veszünk. A cél az, hogy később, hosszabb távú utak alkalmával is kényelmesen érezze magát az ülésben. A gépjárművünkbe történő beillesztés lehetőségét is teszteljük!

Ikreket nevelők, figyelem! Egy ötszemélyes kisautóban ugyan elfér hátul három gyermek, ám három gyermekülést már nem lehet bepréselni. Erre az esetre nem ad felmentést a jogszabály.

 

Használható az anyósülésen?

A leggyakrabban feltett kérdés, hogy szabad-e a gyermeket a vezetőülés melletti ülésen szállítani. Sokan gondolkodás nélkük rávágnák, hogy nem. Holott bizonyos esetben igen. Ha gyárilag légzsák van az autóba beszerelve, azt inaktiválni kell, hogy a menetiránnyal ellentétesen rögzítendő babahordozót használni lehessen. A légzsák kikapcsolása legtöbb esetben az indítókulccsal lehetséges, de bizonyos autóknál csak a szervizben tudják kikapcsolni. Ennek ellenére néhány gyártó tiltja a gyermekülés felszerelését az anyósülésre, még akkor is, ha a légzsák kikapcsolható.

 

Miről árulkodik a narancssárga etikett?

Minden biztonsági gyermekülésen található egy (narancssárga) etikett, ami az összes fontos információt tartalmazza. Láthatjuk, milyen autótípusokhoz használható az ülés. Az Universal mutatja, hogy az ülés minden autótípushoz használható (lehetne semi-universal vagy specific is, értelemszerűen típusspecifikus üléseknél). Feltüntetik még a testsúlyhatárokat is, majd egy körben E betű jelöli, hogy az ülés átment a megfeleltetési eljáráson, az utána következő szám a megfeleltetést kiadó ország kódszáma. A nagy E betű alatt megfelelést azonosító számsort találunk. Ha az ülésünk megfelelő, akkor ez vagy 03-mal, vagy 04-gyel kezdődik. Legalul az ülésben használt biztonsági rendszer sorszámát látjuk.

 

Mi a helyzet a hátsó üléssel?

Mivel hátul biztonságosabb, a hátsó ülésen történő utaztatásra némileg enyhébb szabályok vonatkoznak. A hátsó ülésen a 135 cm alatti gyermekek csak gyermekbiztonsági rendszerben utazhatnak. Azaz a kisebbek ülésben, a nagyobbak pedig megfelelő ülésmagasítóban. Ez utóbbi egy nem integrált gyermekbiztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használható.

 

Igazodjunk ki a kategóriákon!

A gyermekbiztonsági rendszereket testsúly szerint öt csoportba sorolják.

0. csoport: 10 kg testsúly alatt, 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt, I. csoport: 9-18 kg testsúlyig, II. csoport: 15-25 kg testsúlyig, III. csoport: 22-36 kg testsúlyig.

Fontos, hogy a bébihordozó nem minősül gyerekülésnek.

Ötszemélyes autóban sem lehet három gyermekülést bepréselni a hátsó ülésre



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!