Gazdaság

2016.10.05. 15:50

A cégek kétharmada elvérzik az utódlás során

Budapest - Megroppanhat a hazai gazdaság a következő öt-tíz évben, ha nem lesz sikeres a generációváltás a családi vállalkozásoknál, kongatják a vészharangot a gazdasági szakértők.

Osváth Sarolta

Magyarországon ugyanis a GDP több mint felét a mintegy 70 százalékot kitevő családi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő. A nemzetközi tapasztalatok szerint azonban a cégek kétharmada elvérzik az utódlás során.

A családi vállalkozások meghatározó pillérei a gazdaságnak, épp ezért komoly veszélyt jelent, hogy többségük nincs felkészülve arra, hogy a céget két-három évtizeddel ezelőtt alapító tulajdonos átadja a stafétabotot a fiatalabb generációnak. Bárány László, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnöke, szintén családi vállalat alapító-tulajdonosa, szerint is ez az egyik legégetőbb probléma, amellyel a rendszerváltás környékén nagy számban megalakult családi vállalatoknak szembe kell néznie.

Bárány László: Mindenkire egyformán érvényes szabály nincs Fotó: Archív

- A következő néhány esztendő meghatározó lesz a hazai családi vállalkozások életében. Egyesületünk jelenleg fő feladatának tartja, hogy segítse a cégeket a sikeres generációváltásban. Mindenkire egyformán érvényes szabály nincs, ezért nehéz megtalálni az adott cég számára megfelelő és hosszú távon is működőképes utat. Tagvállalataink gyakorta kerülnek szembe olyan problémákkal, amelyek megoldásához komoly segítséget jelent a többi családi vállalkozás tapasztalata.

Becslések szerint a vállalatok öt százalékánál az elmúlt öt évben megkezdődött vagy meg is történt, felénél az elkövetkező öt évben lesz aktuális, 13 százalékuknál pedig jelenleg van napirenden az utódlás. Ennek ellenére a cégek többségének nincs kidolgozott terve, hiányzik az úgynevezett családi alkotmány , amelynek elkészítését Bárány László elengedhetetlennek tartja. A cég fenntarthatóságának, fejlődésének biztosítása érdekében tudatos tervezésre és tiszta, átlátható jövőképre van szükség. Legjobb, ha ezt írásba is foglaljuk - mondta.

A hazai családi vállalkozások 60 százalékában kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és a cégjegyzésre jogosultak köre. Kevésbé jellemző, hogy külső személyek vagy cégek kapjanak szerepet a társaság életében. Ebben az esetben nyilván az utód vagy utódok kinevelése a kézenfekvő megoldás. De előfordul az is, hogy egyik gyerek sem kívánja továbbvinni a szülők vállalkozását. Ilyenkor a jövő útja lehet egy menedzser kezébe adni a cég vezetését, és a tulajdonosi jogosítványokat megtartani. A következő lehetőség a cég értékesítése. Ez is, az is bonyolult feladat, hiszen egy menedzsertől nem várható el a tulajdonosi motiváltság, elhivatottság, a másik megoldásnál pedig előbb eladhatóvá kell tenni a vállalkozást. Ez nemcsak azt jelenti, hogy piaccal, bejáratott üzleti kapcsolatokkal kell rendelkezni, hanem azt is, hogy a cégstruktúrát alkalmassá, más által is irányíthatóvá kell tennünk. Különösen a kkv-k esetében gyakori az egyszemélyi vezetés, még akkor is, ha a cég már kinőtte a kézivezérlést . A tapasztalatok szerint akkor van nagyobb esély az eladott cég továbbélésére, ha hasonló profilú vállalkozó, vállalkozás - szakmai befektető - vásárolja fel. A nemzetközi statisztikák szerint háromból két esetben a cég teljes csődjéhez vezet az irányítás nem kellő körültekintéssel lebonyolított átadása.

Általános tapasztalat, hogy azoknál a cégeknél, ahol az alapító-tulajdonos 65 éves koráig nem adja át a vezetést a fiatalabb utód(ok)nak, akik a felgyorsult infokommunikációs világban jobban eligazodnak, már nem is történik meg a váltás, s a vállalat pályája
előbb-utóbb leáldozik - tette hozzá Bárány László.

Kürti Tamás, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület alapító alelnöke szerint elsősorban azt kell szem előtt tartani, hogy egy családi vállalkozásban általában több a tulajdonos, mint az irányító, ami sokkal több lehetőség, egyben probléma forrása. Ezért fontos, hogy a család ne csak egy leendő vezért keressen-neveljen-válasszon , akit majd igyekszik egy füst alatt felelős tulajdonossá és kompetens irányítóvá nevelni. Minden generációt, minden családtagot felelős tulajdonossá kell érlelni, így több lehetőség marad nyitva, jobb az alkalmazkodóképesség; könnyebben biztosítható, hogy a vállalkozást mindig a legrátermettebb vezesse, és a többi támogassa. Elérhető, hogy a családtagok motivált tulajdonosok legyenek, saját egyedi hozzájárulásukkal gazdagítva a vállalkozást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!