2016.10.10. 14:59
Hamilton csak magában bízik, imádja Budapestet és Clintonra szavazna!
A svájci Blick alaposan kifaggatta a Forma-1 digitális királyát
Fotó: Mercedes AMG Petronas
Lewis Hamilton a mobiltelefonján keresztül mutatja be a világát a világnak. Emiatt sokan kritizálják is, őt azonban ez ritkán zavarja. A saját útját járja. Roger Benoit, a svájci Blick elismert újságírója azonban kimozdítja még őt is komfortzónájából. A beszélgetésre a Mercedes csapat házikójában kerül sor, Hamilton persze laza mint a Riga lánc: fekete póló, tépett farmer, arany nyaklánc kereszttel. Egyből meg is köszöni azt a csokoládét amit visz neki az öreg újságíró, és az elmaradhatatlan Havanna szivart, ami már a publicista védjegye. Vigyorogva mondja is neki Hamilton: "Utálom a fekete csokit. Fél másodperccel lassabbá akarsz tenni vele, mi? Mondjuk a füst viszont gyorsabbá tesz... és Kuba egy olyan hely, ahová elmennék már végre!"
Mondjuk utóbbi megállapítás most nem szerencsés, mert Malajziában a füst pont 25 pontjába került. Erről ennyit mondott hirtelenjében: "A frusztráció nyilván eltart még egy ideig, de az ilyen motorproblémák csak erősebbé tesznek. Ha azonban túl sokat gondolkozol rajta, akkor csak a negatív energiáidat építed fel."
Nem is lehetne jobb az időpont, egy hosszabb interjúhoz a háromszoros világbajnokkal.
- Egy médiakonferencián azt mondtad, hogy Tokió egyike a legfontosabb olyan városoknak, ahol fel tudsz töltődni, ahol három extra napot is eltöltöttél most. Tokió ráadásul az egyik kedvenc városod, de melyek lennének a többiek?
- New York és Budapest.
- Ezekben mi vonz?
- Szeretem New Yorkot és Budapestet, nagyon tetszik az építészetük. Ez évek óta érdekel engem. Budapesten ráadásul a világtörténelemhez tartozó dolgokat is látni. (Itt a svájci szerkesztő megjegyezte, hogy nem is olyan rég magyar barátnője volt Hamiltonnak, feltehetőleg Palvin Barbarára gondolt. - a szerk.) De vissza New Yorkhoz... Rengeteg olyan filmen nőttem fel, amelyik ott játszódik. A város egyszerűen szép, egy nap ott szeretnék majd élni. Tokióban a kultúra és az emberek vonzanak. Teljesen más értékrend szerint élnek, amivel egyből azonosulni tudsz. Röviden: New York nyert nálam Tokió és Budapest előtt.
- Ez akkor Amerika győzelme. Novemberben ki nyeri majd az ottani választásokat: Hillary Clinton, vagy Donald Trump?
- Amennyiben csak ez a kettő az opció, akkor természetesen a válaszom egyértelműen Clinton!
- Számít neked bármiben is, hogy melyikőjük nyer?
- Nem.
- Ez a választás változtat-e majd valamit benned is az ország megítélésén?
- Semmi sem változna. Annyiban már megváltozott persze, hogy Trump egyáltalán versenyben van. Sokat elmond az emberekről akik őt jelölték, de ehhez nekem semmi közöm. Így azt sem tudom megjósolni, hogy ő jót vagy rosszat tenne-e az országuknak, de úgy tűnik, hogy Amerikának nem tenne ő jót.
- Gondolom a maláj eset nem éppen a kedvenc témád most. Ugyanakkor gratulálnék, hiszen már ez a 100. első soros indulásod. Csak Schumachernek van több, 116.
- Már 100-nál járok? Akkor a 49 futamgyőzelmemmel jó keveset értem el.
- 183 indulásból azonban ez azt jelenti, hogy 55%-ban az első sorból indultál...
- Úgy tűnhet, mintha a régi iskolások közé tartoznék, de azt kell hogy mondjam, hogy persze megérint az, hogy milyen nagyszerű emberekkel dolgozhattam. Nagyon intelligens és elkötelezett emberekkel. Köszönet illeti ezért a McLarent és a Mercedest. Mi versenyzők csak egy fogaskerék vagyunk az egész hatalmas láncszerű szerveződésben.
- Azért csak feltűntél volt csapattársadnak Jenson Buttonnak a 300. versenyindulását ünneplő partiján Malájziában.
- Nem akartam vele ünnepelni, csak meg akartam neki mutatni azt, hogy mennyire tisztelem.
- 300 Forma-1-es verseny... Reális cél lehet ez neked is?
- (sokáig gondolkozik) Nos, az még legalább öt év. Erre azért nem mernék fogadni, de jelenleg nem tudom.
- A következő években azonban akár pár rekordját Michael Schumachernek is átadhatod a múltnak...
- Nem tudom, hogy ez sikerülne-e nekem. Már önmagában a 91. győzelmének a száma riaszt engem. Nekem meg még az 50. is várat magára.
- Suzukában az elmúlt években nyertél pont egy jó példa erre...
- Szép is lenne, ha újra tudnék itt nyerni. A maláj teljesítményem egy megbízható autóval mindenesetre reményre adhat okot. Ebben hiszek, ebben kell hinnem, és a hit egy nagyon erős dolog. Magamban kell most megtalálnom az erőt.
- A maláj kiesésed után azt mondtad, hogy a szezon első felében hasonló problémáid után az az érzésed támadt, hogy kicsúszik a bajnoki cím a kezed közül. Visszatért ez az érzés?
- Tehetetlennek érzem magam olykor, mint most is. Ebből meg mások profitálnak.
- Azért érzed még a Mercedesnél azt a családias hangulatot, amit hiányoltál a nem is annyira egyszerű gyerekkorodból?
- Gyakorlatilag a Mercedesnél vagyok, 13 éves korom óta. Ez a márka többé-kevésbé a családom lett. Mindkét fél sokat fektetett a másikba. Ezeket a tapasztalatokat meg senki sem veheti el tőlem. Más sportolókkal is ez történik a sportágukban. Ugyanakkor szeretem az ilyen egységeket. Jó és nehéz időkben is.
- Sok pilótának az álma, hogy egyszer a Ferrarinál vezethessenek.
- Van pár Ferrarim, úgyhogy mondhatom, hogy az álmom ott van a garázsban! Az olaszok versenyülésében vezetni azonban sosem tartozott a céljaim közé. Az álmom mindig is csak annyi volt, hogy a Forma-1-ben vezethessek. Ennek ellenére nem mondom azt, hogy a Ferrarit mint márkát ne csodálnám.
- Egykori McLarenes kollégád Fernando Alonso 5 évig próbálkozott azzal, hogy a Ferrarival bajnok legyen. A 2013-as Spanyol Nagydíj óta azonban nem tudott nyerni. Beszéltek esetleg erről?
- Szoktunk már beszélgetni, de inkább pozitív és vicces dolgokról az életünkből.
- Szeretnéd Alonsot újra egy topcsapatnál látni?
- Lehetséges, hogy a McLaren-Honda hamarosan újra az élmezőnyben lesz. Én meg a legjobb versenyzőkkel akarok megküzdeni, mert így igazán muris csak a dolog!
- Tehát a McLaren-Honda szerinted a következő években újra top csapat lehet. Innen nézve Jenson Button ideiglenes visszavonulása nem hiba akkor? Elég munkája van ebben az új csapatban...
- Talán. Ez úgyis mindig csak később derül ki.
- Button mellett Massa is megy. Így már csak Räikkönen és Alonso öregebb mint te.
- Igen, hamarosan én leszek a vénember. Ez egészen hihetetlen.
- Változik valami?
- Nem, mert ha szereted a munkádat, akkor nem számít a kor. Helló, még fiatal vagyok, - ugyanakkor az időt nem lehet megállítani.
- Wehrlein, Ocon, Kvyat vagy Verstappen már elkezdtek felnőni hozzád, hasonló a dolog, mint a te bemutatkozó évedben 2007-ben? - Amikor megérkeztem a Forma-1-be, már nem néztem fel egyik versenyzőre sem. Előtte Senna és Schumacher voltak a példaképeim. Felnézni amúgy is csak a szülőkre lehet. Így nem is várom el azt, hogy Verstappen tiszteljen, hiszen le akar győzni. Mindegyikőjük nyerni jött ide.
- Ez túl egyszerűen hangzik.
- Csak azok a pilóták néznek fel másokra, akik nem hiszik el magukról azt, hogy ők a legjobbak. A legtöbb Forma-1-es pilóta azonban annyira bízik magában, hogy azt hiszik a végén, hogy nincs is náluk jobb!
- Megbízol a versenypályán a versenyző társakban?
- Csak magamban bízok, és a megérzéseimre hagyatkozom. Egy közvetlen harcban azzal nem leszek közelebb az ellenfélhez, ha azt mondogatom magamnak, hogy benne megbízhatsz.
- Próbálod kerülni a rázós helyzeteket?
- Nem feltétlenül, de így jobban megismered az ellenfeleidet. Végeredményben mindig egy kérdésre szűkíthető a dolog: becsukja-e az előtted haladó a kaput, ha éppen meg akarod előzni?
- Ez egy olyan tanulási fázis, amikor az agynak kell leginkább dolgoznia.
- Tudjuk egyáltalán azt, hogy az agyunk milyen gyorsan reagál egy-egy helyzetre? Végeredményben mindig a megérzésünk dönt.
- Még a maláj motorhiba ellenére is, mind a 32 világbajnok közül neked a legjobb a kiesésekkel kapcsolatos statisztikákban. A te értéked 6%, Vettelé 8.7%, Alonso 10 és Button 11%
- Érdekes, de mindez egy korábbi válaszomban keresendő, amikor elmondtam, hogy mennyire szerettem a környezetemet a McLarennél és a Mercedesnél is. Ezen emberek nélkül nem lehetnének ilyen remek eredményeim.
- Majdnem megúszol egy szezont egy kieséssel. 20 éve jó ha az indulók fele befejezte a versenyt.
- Változik a sportág. És a világ is gyorsan pörög. Már rég itt a digitális korszak, hiszen twitteren, facebookon, whatsappon és snapchaten tarthatom a kapcsolatot a barátaimmal a világ minden tájáról.
- Tekerjük egy pillanatra vissza az idő kerekét. 1988-ban Prost és Senna tizenegy alkalommal győzött egymás után. A Mercedesnek már kétszer is összejött tíz alkalom, de aztán Verstappen Barcelonában, Ricciardo pedig Malájziában megállította a diadalmenetet. Meg tudja-e nyerni a Mercedes a következő tíz futamot?
- Ez a célunk. Az igazán érdekes majd 2017 lesz, amikor szélesebb autókkal amelyek gyorsabbak lesznek mindent kezdhetünk újra. Minden nap tanulok valami újat a csapattól, ami ezt befolyásolhatja majd.
- Kemény téma jön: legyen Halo, avagy nem?
- Ez a cucc a cockpit körül rettenetesen néz ki.
- Igen, a rajongók is utálják. A bemutatóján pedig azt mondtad, hogy soha nem fogsz vele versenyezni.
- Soha nem mondok olyat, hogy soha, legalább megpróbálom. Ha esetleg mégis nemet mondtam volna, bocsánatot kérek. Ebben az esetben egy idiótának tűnhetek, amikor egy egyértelmű nem után mégis megváltoztatom a véleményemet.
- Oké. Akkor most mégis a Halo rajongója lettél?
- Az FIA elmagyarázta nekünk, hogy ezzel a Halo rendszerrel 17%-kal csökken annak a lehetősége, hogy valami eltaláljon bennünket. Ezen azért már érdemes elgondolkodni.
- Feltehetőleg a Halot csak 2018-ban vezetik majd be.
- Akkor csak reménykedhetünk benne, hogy 2017-ben nem fog semmi se történni. A fej védelmét valamikor be fogják vezetni. Kivéve persze ha az összes versenyző ellene lesz, és vállaljuk ezért a felelősséget.
- A végén pedig jönnek a zárt fülkék, és a rajongók már semmit se látnak majd.
- Aki a totális biztonságra vágyik, annak zárt versenyautók kellenek! Nem volna szerencsés feltartóztatni ezt a fejlődési irányt. Már így is vannak önvezető autók, amik emberi segítség nélkül működnek a városokban.
- Két éve semmiféle Halo nem mentette volna meg Suzukában Jules Bianchit.
- Igen, az egy őrült, vad baleset volt. De a Formula 2-ben 2009-ben Brands Hatchben Henry Surtees autóján ha lett volna Halo, akkor feltehetőleg túlélte volna szegény fiú azt a balesetet, amikor fejbe verte egy elszálló kerék.
- Jöjjön az utolsó kérdés. Világbajnokként példaképe vagy a fiatalságnak. Mit gondolsz honfitársadról, a box bajnok Tyson Furyról, akinek most öngyilkossági gondolatai vannak, és kokainfüggő?
- Először is, megkérem, hogy soha többé ne emlegess ezzel az alakkal. Másrészt azért sem mondok erről semmit se, mert alig tudok valamit az esetről.