f1

2016.10.10. 14:59

Hamilton csak magában bízik, imádja Budapestet és Clintonra szavazna!

A svájci Blick alaposan kifaggatta a Forma-1 digitális királyát

Vámosi Péter

Fotó: Mercedes AMG Petronas

Lewis Hamilton a mobiltelefonján keresztül mutatja be a világát a világnak. Emiatt sokan kritizálják is, őt azonban ez ritkán zavarja. A saját útját járja. Roger Benoit, a svájci Blick elismert újságírója azonban kimozdítja még őt is komfortzónájából. A beszélgetésre a Mercedes csapat házikójában kerül sor, Hamilton persze laza mint a Riga lánc: fekete póló, tépett farmer, arany nyaklánc kereszttel. Egyből meg is köszöni azt a csokoládét amit visz neki az öreg újságíró, és az elmaradhatatlan Havanna szivart, ami már a publicista védjegye. Vigyorogva mondja is neki Hamilton: "Utálom a fekete csokit. Fél másodperccel lassabbá akarsz tenni vele, mi? Mondjuk a füst viszont gyorsabbá tesz... és Kuba egy olyan hely, ahová elmennék már végre!"

Mondjuk utóbbi megállapítás most nem szerencsés, mert Malajziában a füst pont 25 pontjába került. Erről ennyit mondott hirtelenjében: "A frusztráció nyilván eltart még egy ideig, de az ilyen motorproblémák csak erősebbé tesznek. Ha azonban túl sokat gondolkozol rajta, akkor csak a negatív energiáidat építed fel."

Nem is lehetne jobb az időpont, egy hosszabb interjúhoz a háromszoros világbajnokkal.

- Egy médiakonferencián azt mondtad, hogy Tokió egyike a legfontosabb olyan városoknak, ahol fel tudsz töltődni, ahol három extra napot is eltöltöttél most. Tokió ráadásul az egyik kedvenc városod, de melyek lennének a többiek?
- New York és Budapest.

- Ezekben mi vonz?
- Szeretem New Yorkot és Budapestet, nagyon tetszik az építészetük. Ez évek óta érdekel engem. Budapesten ráadásul a világtörténelemhez tartozó dolgokat is látni. (Itt a svájci szerkesztő megjegyezte, hogy nem is olyan rég magyar barátnője volt Hamiltonnak, feltehetőleg Palvin Barbarára gondolt. - a szerk.) De vissza New Yorkhoz... Rengeteg olyan filmen nőttem fel, amelyik ott játszódik. A város egyszerűen szép, egy nap ott szeretnék majd élni. Tokióban a kultúra és az emberek vonzanak. Teljesen más értékrend szerint élnek, amivel egyből azonosulni tudsz. Röviden: New York nyert nálam Tokió és Budapest előtt.

- Ez akkor Amerika győzelme. Novemberben ki nyeri majd az ottani választásokat: Hillary Clinton, vagy Donald Trump?
- Amennyiben csak ez a kettő az opció, akkor természetesen a válaszom egyértelműen Clinton!

- Számít neked bármiben is, hogy melyikőjük nyer?
- Nem.

- Ez a választás változtat-e majd valamit benned is az ország megítélésén?
- Semmi sem változna. Annyiban már megváltozott persze, hogy Trump egyáltalán versenyben van. Sokat elmond az emberekről akik őt jelölték, de ehhez nekem semmi közöm. Így azt sem tudom megjósolni, hogy ő jót vagy rosszat tenne-e az országuknak, de úgy tűnik, hogy Amerikának nem tenne ő jót.

- Gondolom a maláj eset nem éppen a kedvenc témád most. Ugyanakkor gratulálnék, hiszen már ez a 100. első soros indulásod. Csak Schumachernek van több, 116.
- Már 100-nál járok? Akkor a 49 futamgyőzelmemmel jó keveset értem el.

- 183 indulásból azonban ez azt jelenti, hogy 55%-ban az első sorból indultál...
- Úgy tűnhet, mintha a régi iskolások közé tartoznék, de azt kell hogy mondjam, hogy persze megérint az, hogy milyen nagyszerű emberekkel dolgozhattam. Nagyon intelligens és elkötelezett emberekkel. Köszönet illeti ezért a McLarent és a Mercedest. Mi versenyzők csak egy fogaskerék vagyunk az egész hatalmas láncszerű szerveződésben.

- Azért csak feltűntél volt csapattársadnak Jenson Buttonnak a 300. versenyindulását ünneplő partiján Malájziában.
- Nem akartam vele ünnepelni, csak meg akartam neki mutatni azt, hogy mennyire tisztelem.

- 300 Forma-1-es verseny... Reális cél lehet ez neked is?
- (sokáig gondolkozik) Nos, az még legalább öt év. Erre azért nem mernék fogadni, de jelenleg nem tudom.

- A következő években azonban akár pár rekordját Michael Schumachernek is átadhatod a múltnak...
- Nem tudom, hogy ez sikerülne-e nekem. Már önmagában a 91. győzelmének a száma riaszt engem. Nekem meg még az 50. is várat magára.

- Suzukában az elmúlt években nyertél pont egy jó példa erre...
- Szép is lenne, ha újra tudnék itt nyerni. A maláj teljesítményem egy megbízható autóval mindenesetre reményre adhat okot. Ebben hiszek, ebben kell hinnem, és a hit egy nagyon erős dolog. Magamban kell most megtalálnom az erőt.

- A maláj kiesésed után azt mondtad, hogy a szezon első felében hasonló problémáid után az az érzésed támadt, hogy kicsúszik a bajnoki cím a kezed közül. Visszatért ez az érzés?
- Tehetetlennek érzem magam olykor, mint most is. Ebből meg mások profitálnak.

- Azért érzed még a Mercedesnél azt a családias hangulatot, amit hiányoltál a nem is annyira egyszerű gyerekkorodból?
- Gyakorlatilag a Mercedesnél vagyok, 13 éves korom óta. Ez a márka többé-kevésbé a családom lett. Mindkét fél sokat fektetett a másikba. Ezeket a tapasztalatokat meg senki sem veheti el tőlem. Más sportolókkal is ez történik a sportágukban. Ugyanakkor szeretem az ilyen egységeket. Jó és nehéz időkben is.

- Sok pilótának az álma, hogy egyszer a Ferrarinál vezethessenek.
- Van pár Ferrarim, úgyhogy mondhatom, hogy az álmom ott van a garázsban! Az olaszok versenyülésében vezetni azonban sosem tartozott a céljaim közé. Az álmom mindig is csak annyi volt, hogy a Forma-1-ben vezethessek. Ennek ellenére nem mondom azt, hogy a Ferrarit mint márkát ne csodálnám.

- Egykori McLarenes kollégád Fernando Alonso 5 évig próbálkozott azzal, hogy a Ferrarival bajnok legyen. A 2013-as Spanyol Nagydíj óta azonban nem tudott nyerni. Beszéltek esetleg erről?
- Szoktunk már beszélgetni, de inkább pozitív és vicces dolgokról az életünkből.

- Szeretnéd Alonsot újra egy topcsapatnál látni?
- Lehetséges, hogy a McLaren-Honda hamarosan újra az élmezőnyben lesz. Én meg a legjobb versenyzőkkel akarok megküzdeni, mert így igazán muris csak a dolog!

- Tehát a McLaren-Honda szerinted a következő években újra top csapat lehet. Innen nézve Jenson Button ideiglenes visszavonulása nem hiba akkor? Elég munkája van ebben az új csapatban...
- Talán. Ez úgyis mindig csak később derül ki.

- Button mellett Massa is megy. Így már csak Räikkönen és Alonso öregebb mint te.
- Igen, hamarosan én leszek a vénember. Ez egészen hihetetlen.

- Változik valami?
- Nem, mert ha szereted a munkádat, akkor nem számít a kor. Helló, még fiatal vagyok, - ugyanakkor az időt nem lehet megállítani.

- Wehrlein, Ocon, Kvyat vagy Verstappen már elkezdtek felnőni hozzád, hasonló a dolog, mint a te bemutatkozó évedben 2007-ben? - Amikor megérkeztem a Forma-1-be, már nem néztem fel egyik versenyzőre sem. Előtte Senna és Schumacher voltak a példaképeim. Felnézni amúgy is csak a szülőkre lehet. Így nem is várom el azt, hogy Verstappen tiszteljen, hiszen le akar győzni. Mindegyikőjük nyerni jött ide.

- Ez túl egyszerűen hangzik.
- Csak azok a pilóták néznek fel másokra, akik nem hiszik el magukról azt, hogy ők a legjobbak. A legtöbb Forma-1-es pilóta azonban annyira bízik magában, hogy azt hiszik a végén, hogy nincs is náluk jobb!

- Megbízol a versenypályán a versenyző társakban?
- Csak magamban bízok, és a megérzéseimre hagyatkozom. Egy közvetlen harcban azzal nem leszek közelebb az ellenfélhez, ha azt mondogatom magamnak, hogy benne megbízhatsz.

- Próbálod kerülni a rázós helyzeteket?
- Nem feltétlenül, de így jobban megismered az ellenfeleidet. Végeredményben mindig egy kérdésre szűkíthető a dolog: becsukja-e az előtted haladó a kaput, ha éppen meg akarod előzni?

- Ez egy olyan tanulási fázis, amikor az agynak kell leginkább dolgoznia.
- Tudjuk egyáltalán azt, hogy az agyunk milyen gyorsan reagál egy-egy helyzetre? Végeredményben mindig a megérzésünk dönt.

- Még a maláj motorhiba ellenére is, mind a 32 világbajnok közül neked a legjobb a kiesésekkel kapcsolatos statisztikákban. A te értéked 6%, Vettelé 8.7%, Alonso 10 és Button 11%
- Érdekes, de mindez egy korábbi válaszomban keresendő, amikor elmondtam, hogy mennyire szerettem a környezetemet a McLarennél és a Mercedesnél is. Ezen emberek nélkül nem lehetnének ilyen remek eredményeim.

- Majdnem megúszol egy szezont egy kieséssel. 20 éve jó ha az indulók fele befejezte a versenyt.
- Változik a sportág. És a világ is gyorsan pörög. Már rég itt a digitális korszak, hiszen twitteren, facebookon, whatsappon és snapchaten tarthatom a kapcsolatot a barátaimmal a világ minden tájáról.

- Tekerjük egy pillanatra vissza az idő kerekét. 1988-ban Prost és Senna tizenegy alkalommal győzött egymás után. A Mercedesnek már kétszer is összejött tíz alkalom, de aztán Verstappen Barcelonában, Ricciardo pedig Malájziában megállította a diadalmenetet. Meg tudja-e nyerni a Mercedes a következő tíz futamot?
- Ez a célunk. Az igazán érdekes majd 2017 lesz, amikor szélesebb autókkal amelyek gyorsabbak lesznek mindent kezdhetünk újra. Minden nap tanulok valami újat a csapattól, ami ezt befolyásolhatja majd.

- Kemény téma jön: legyen Halo, avagy nem?
- Ez a cucc a cockpit körül rettenetesen néz ki.

- Igen, a rajongók is utálják. A bemutatóján pedig azt mondtad, hogy soha nem fogsz vele versenyezni.
- Soha nem mondok olyat, hogy soha, legalább megpróbálom. Ha esetleg mégis nemet mondtam volna, bocsánatot kérek. Ebben az esetben egy idiótának tűnhetek, amikor egy egyértelmű nem után mégis megváltoztatom a véleményemet.

- Oké. Akkor most mégis a Halo rajongója lettél?
- Az FIA elmagyarázta nekünk, hogy ezzel a Halo rendszerrel 17%-kal csökken annak a lehetősége, hogy valami eltaláljon bennünket. Ezen azért már érdemes elgondolkodni.

- Feltehetőleg a Halot csak 2018-ban vezetik majd be.
- Akkor csak reménykedhetünk benne, hogy 2017-ben nem fog semmi se történni. A fej védelmét valamikor be fogják vezetni. Kivéve persze ha az összes versenyző ellene lesz, és vállaljuk ezért a felelősséget.

- A végén pedig jönnek a zárt fülkék, és a rajongók már semmit se látnak majd.
- Aki a totális biztonságra vágyik, annak zárt versenyautók kellenek! Nem volna szerencsés feltartóztatni ezt a fejlődési irányt. Már így is vannak önvezető autók, amik emberi segítség nélkül működnek a városokban.

- Két éve semmiféle Halo nem mentette volna meg Suzukában Jules Bianchit.
- Igen, az egy őrült, vad baleset volt. De a Formula 2-ben 2009-ben Brands Hatchben Henry Surtees autóján ha lett volna Halo, akkor feltehetőleg túlélte volna szegény fiú azt a balesetet, amikor fejbe verte egy elszálló kerék.

- Jöjjön az utolsó kérdés. Világbajnokként példaképe vagy a fiatalságnak. Mit gondolsz honfitársadról, a box bajnok Tyson Furyról, akinek most öngyilkossági gondolatai vannak, és kokainfüggő?
- Először is, megkérem, hogy soha többé ne emlegess ezzel az alakkal. Másrészt azért sem mondok erről semmit se, mert alig tudok valamit az esetről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!