Kultúra

2016.10.12. 19:00

Régóta egy húron pendülnek

Székesfehérvár- Úgy tűnik, ők négyen különböző karakterek, de a muzsikálás öröme évtizedek óta összeköti őket. Így aztán nem csoda, hogy már egy szemvillanásból értik egymást.

Gábor Gina

Sokszor meg sem beszéljük előre, mit játszunk, csak nézünk egymásra, Gyuri dönti el, milyen tájegység, stílus következzen. Ő int, és mi belefogunk... - mesélték erről az egységről, a Zsolt utcai közösségi házban, ahol Látrányi Viktória beszélgetett a Tilinkó zenekar tagjaival, abból az alkalomból, hogy a 40 éves együttest Fricsay Richárd-díjjal tüntették ki. Kneifel György, Kneifel Imre, Polgár Zoltán és Juhász Balázs a zene világnapján vette át Fehérvár rangos elismerését.


A közönség nagy örömére a Tilinkó nemcsak sztorizott, hanem muzsikált is a közösségi házban Fotó: Koppán Viktor

Nem, mindez nem érte őket váratlanul - főleg, hogy előtte szóltak is -, de mert a világnapi koncerten egyébként is felléptek, biztosan nem mentek volna az ünnepségre mackónadrágban - viccelt Kneifel Imre. Persze, a közéleti és kulturális szalon beszélgetésén kiderült, ők is úgy érzik: szorosan hozzátartoznak a város zenei életéhez.

Bár koncerteket mostanában kevesebbet adnak, az elmúlt évtizedekben óriási rutinjuk alakult ki az Alba Regia Táncegyüttes kísérőzenekaraként és a szabad táncházi zenélésben. Igaz, a táncházi muzsikálás is háttérbe szorul manapság - hangzott el. Kevesebben mernek, akarnak táncra perdülni, kisebb az érdeklődés, mint a táncházi mozgalom kezdetén, amikor tömegek ropták kimelegedve egy-egy este. De mielőtt búsongani kezdtek volna ezen, megállapították: az éremnek van egy másik oldala is. Például, hogy a népzene, néptánc bekerült a művészeti iskolai oktatásba. Ráadásul a Felszállott a páva sikere azt igazolja, hogy a közönség is értékeli az együttesek munkáját.

Ha pedig azt akarjuk, hogy ismét tömegeket vonzzon, újra és újra tanítani kell a hagyományokat, Kneifel Imre Kodályt idézte: Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának.

Polgár Zoltán azt hozta szóba, hogy a népdal mennyire tisztán, tömören képes mesélni születésről, halálról, szerelemről - minden, az ember életében szükségképpen bekövetkező változásról... Csak érteni kell a kódolt üzenetet. A gyerekeknek időnként el kell magyarázni egy-egy archaikus szót. De van, amire olykor csak finoman lehet utalni, hiszen a legtöbb népdal szövegére rá kellene biggyeszteni a 18-as karikát. Mert az, hogy Komáromi kisleány, vigyél által a Dunán... - felhívás a szerelmi beavatásra, és az Érik a szőlő, hajlik a vessző sem csak mezőgazdasági jellegű közlés , állapították meg a zenészek, akik nem csupán e kódok megfejtésével tették derűssé az estet, hanem azzal is, hogy jópofa sztorikat soroltak a szereplésekről, utazásokról, közös kalandokról.

Megesett, hogy leszakadt alattuk a színpad, de az is, hogy hatalmas szúnyogok telepedtek a kezükre fellépés közben. Kiderült, hogy Kneifel Gyuri sérült ujjal is tud muzsikálni. Ha felszakad a seb, akkor legfeljebb azt énekli: Véres legény, jól megrakd a szekeret...

Juhász Balázs meg arról a sokkról mesélt, amikor ő 89-ben csatlakozott a csapathoz, és addig csak klasszikus muzsikát játszott. A zenekar persze, felkészítette: tudta, mit kell majd játszania. Ám a helyszínen kiderült, Botos József, a táncegyüttes vezetője rendszeresen tart helyzetgyakorlatokat : olyankor a Tilinkónak kell alkalmazkodnia. Így aztán nem csoda, hogy kirázta a hideg, amikor Kneifel Imre rákacsintott: most olyasmi következik, amit még mi sem tudunk .

De kiállta a próbát, és az együttes tagsága azóta sem változott...




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!