2016.12.27. 17:45
Ezután elvárják a szakértelmet
Hatályba lépett a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozó ajánlása.
Ez a lakossági termékeket fejlesztő és forgalmazó pénzügyi intézmények, illetve közvetítők számára fogalmaz meg alkalmazandó elveket.
A jegybank keddi tájékoztatása szerint a dokumentumban előírtak alkalmazását január 3-ától várják el a pénzügyi piac szereplőitől.
Az ajánlás azt igyekszik előmozdítani, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmi szempontok már a lakossági termékek tervezése során is érvényesüljenek, a pénzügyi termékek kialakítása és értékesítése is a fogyasztói érdekek figyelembe vételével, az ügyfelek valós igényeihez igazodva történjen. Az MNB elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új vagy jelentősen átalakított termék fejlesztése és értékesítése során a jogszabályok betartásán túl olyan módon biztosítsák a fogyasztói érdekek érvényesülését, hogy a lakossági ügyfelek az igényeikhez igazodó pénzügyi termékekhez juthassanak hozzá.
Pénzügyi tranzakció. Az ajánlások a kisember érdekeit védik a pénzügyi termékek vásárlásakor Fotó: Molnár Artúr
A termékfejlesztőknek vizsgálniuk kell azt is, hogy a termékek hogyan illeszkednek a már meglévő választékba, és azt is, vajon a túlságosan sok termékváltozat nem akadályozza-e a fogyasztókat a felelős döntésben.
A jegybank elvárja a termékek forgalomba hozatal előtti, piaci stresszhelyzeteken alapuló tesztelését, a termékek nyomon követését,
és probléma esetén azok átalakítását.
A közlemény szerint alapvető, hogy a termékfejlesztők olyan forgalmazókat válasszanak, akiknek megvan a termékek értékesítéséhez és az ügyfelek megfelelő tájékoztatásához szükséges szakértelmük.
A forgalmazó csak indokolt esetben - és konkrét adatokkal alátámasztva - kínálhatja a terméket az előre meghatározott célpiacon kívül eső fogyasztónak. Konkrét elvárás, hogy a forgalmazó tegye nyilvánosan megismerhetővé a termék fő jellemzőit, kockázatait és annak teljes megfizetendő árát, beleértve az összes díjat, terhet és költséget még az előtt, hogy a fogyasztó meghozná döntését.