Lóerő

2017.04.06. 18:18

Silányak az új alkatrészek, csak a felét bírják az eredetinek

Egyre gyengébb minőségűek az új alkatrészek, kevesebbet bírnak, mint azok, amelyekkel az autó kigördült a gyárból.

Szabó Zoltán

Szakember, Percze Ferenc székesfehérvári autószerelő állítja ezt, természetesen gyakorlati tapasztalatok alapján. Azt mondja, gyakran ugyanazon a márkán belül előfordul, hogy míg a gyárilag beszerelt kuplungszett kibír 8 évet, az ugyanazon nevű, cikkszámú szett 4-5 év alatt megadja magát. Fékeknél, fékbetéteknél vettek még észre hasonló különbségeket. Az sem mindegy, hogy hol készült az alkatrész: a nagyobb autóbeszállító cégek több országban is gyártatnak, és ebből a szempontból is vettek már észre eltéréseket. Az előítéletekkel azonban vigyázni kell, mert előfordult már az is, hogy a romániai gyárban egy bizonyos alkatrészből legalább olyan jót készítettek, mint a német anyacégnél.

Percze Ferenc fehérvári autószerelő úgy tapasztalta, hogy az utóbbi két-három évben fordult leginkább rosszabbra a helyzet
Fotó: Molnár Artúr

Német futóműalkatrésszel foglalkozó cégnél volt továbbképzésen Percze Ferenc, ahol elmondták neki, hol vannak gyáraik, valamint azt is, hogy kisebb különbségek bizony lehetnek, de erre nagyon odafigyelnek. Arról viszont nem hallott, hogy attól függ a jobb vagy rosszabb minőség, hogy hova szállítják a terméket. Sajnos, a problémák a tulajdonosoknál csapódnak le, ha hamarabb, feleannyi kilométer után megadja magát valami az autóban. S néha még ennyit sem bírnak. Megesett, hogy új gyári vízpumpát szereltek be, ám amint felmelegedett a motor, elkezdett folyni. A Made in EU jelölésből persze nem derült ki, hogy hol készítették. A lényeg, hogy a kereskedő visszaveszi a terméket, hiszen garanciát vállalt rá, ad egy másikat, de a szerelési díjat a tulaj állja. Kivéve, ha a szerviz, a műhely veszi meg az alkatrészt, mert így szólt a megbízás. Ezért aztán egyre többen inkább ezt a megoldást választják, a szakemberre bízzák a beszerzést. Így aztán ő is jobban odafigyel, illetve megpróbálja az ügyfelet rábeszélni, hogy költsön rá pár ezerrel többet, és a megbízhatóbb terméket válassza. Mert akárhogy nézzük, a magasabb ár többnyire jobbat, tartósabbat is jelent.

Ezzel együtt szakértőnk úgy látja, hogy az utóbbi években jelentősen romlott az alkatrészek minősége. Ez nyilván nem a kereskedőkön múlik, hiszen ők is hozott, kapott anyagból dolgoznak. Tény, hogy a szerelő saját környezetében is szerzett már kellemetlen tapasztalatot. Hozzátartozója autója 300 ezer kilométert elment az eredeti kuplunggal. Az új már kezdetben rázta kicsit a motort, és valószínűleg 80 ezernél többet nem bír. Gyakran felvetődik az a kérdés is, hogy utángyártottat vagy gyárit? Nos, néhány lengyel utángyártott termék nem rosszabb, mint az ismert, nagy gyártóké, noha az utóbbiakban azért általában jobban meg lehet bízni. (Igaz, a kisebb, filléres termékekre ők sem mindig figyelnek oda.) Az utángyártott persze olcsóbb, de a gyakoribb problémák miatt a tulajdonosok az utóbbi időben már nem mindig a pénztárcájuk vastagságát nézik.

Az elektromos alkatrészeknél egyébként nincsenek akkora differenciák, mint a mechanikusoknál. Utóbbiaknál egy nagy, ismert, komoly gyártó neve biztosan nagyobb garanciát jelent.

Még a nagyobb körültekintés sem mindig nyújt azonban a jelek szerint biztonságot. Kár, mert a rosszabb minőség okozta probléma, az újabb javítás kellemetlen mindenkinek, kivált nekünk, autósoknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!