Lóerő

2017.05.04. 13:25

Sűrített levegővel hajtott járművek versenyeznek

Veszprém - Mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek csapnak össze a hétvégén Egerben. 48 csapat áll rajthoz a X. Nemzetközi Aventics Pneumobil-versenyen.

Molnár Sándor

A Pneumobil-verseny egy olyan futam, ahol a főiskolai és egyetemi hallgatóknak sűrített levegővel hajtott járműveket kell tervezniük, építeniük és azokkal versenyezniük.

A feladat egy olyan alternatív "pneumatikus jármű" - pneumobil - tervezése és elkészítése, amely a sűrített levegő energiáját alkalmazva, pneumatikus vezérlő- és végrehajtó elemek felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre.


A Pannon Egyetem Mérnöki Karának hallgatóiból álló négyfős csapat (Holló Dávid, Jakab László, Erdei Csongor, Bukovinszky Márton) indul az idei megmérettetésen. A munkálatokhoz a laborhátteret a Pannon Egyetem Gépészmérnöki Intézetének Járműmechatronikai Tanszéke biztosította Fodor Dénes tanszékvezető vezetésével. A veszprémi jármű korábban már szerepelt hasonló versenyen. A mostani csapat megörökölte a dúralumínium vázzal rendelkező háromkerekűt. Az elődök két évig építették a pneumobilt, amit a jelenleg a mesterképzésen első éves diákok fejlesztettek tovább és próbálták meg kiküszöbölni a jármű korábbi hibáit. Novemberben a tervezési szakasszal indult a projekt, és az elmúlt két hónapban építették be az új alkatrészeket a csapat tagjai. A módosításoknak köszönhetően az "új" modellnek jobb a levegő-felhasználása, mint az elődök által tervezett masináé volt. A próbák során 45 kilométer/órás sebességet értek el vele négyes fokozatban, de a végsebességet nem tudták tesztelni a próbapálya rövidsége miatt. A hétsebességes, bicikliagyváltós, kéthengeres, 2300 köbcentiméteres szerkezet 170 newtonmétert képes leadni, és 70 kilométer/órára becsülik a végsebességét.

A X. Nemzetközi Aventics Pneumobil-versenyen három számban mérik össze tudásukat az egyetemisták: a hosszú távú futamon az a jármű nyer, amelyik a legnagyobb távolságot lesz képes egypalacknyi töltettel megtenni a kijelölt pályán. 2016-ban 11 829 métert ment a győztes csapat, a kötelező minimális 15 kilométer/órás sebességet betartva. Az ügyességi futam három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el.

A gyorsulási szám után pedig az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. A zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt, emellett a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést díjazza.

A veszprémi egyetemisták akkor lennének igazán elégedettek a versenyen nyújtott teljesítményükkel, ha az általuk felfedezett és orvosolt hibák nem jelentkeznének újra a futamok során. Természetesen a cél az, hogy minél jobb helyezést elérve teljesíteni tudják mindhárom fordulót.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!