Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"543dc245-efbf-4973-850b-674f18e280b4","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"Vajda Ádám és Bacsur Dániel 17 évesen azon dolgoznak, hogy Farfler nevű találmányukkal könnyebbé tegyék a kerekesszékkel élők életét. A két fiatallal a Szegedi Tudományegyetem Informatikai Intézetében rendezett versenyen beszélgettünk.","shortLead":"Vajda Ádám és Bacsur Dániel 17 évesen azon dolgoznak, hogy Farfler nevű találmányukkal könnyebbé tegyék...","id":"20240504_kerkesszek-innovacio-onvezeto-technologia-lidar-elektromos-kerekesszek-farfler","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/543dc245-efbf-4973-850b-674f18e280b4.jpg","index":0,"item":"b76de620-6cac-4889-a7c1-871b8ef9eafe","keywords":null,"link":"/tudomany/20240504_kerkesszek-innovacio-onvezeto-technologia-lidar-elektromos-kerekesszek-farfler","timestamp":"2024. május. 04. 12:03","title":"Gondolt egyet két magyar 17 éves, egy elég nagyot: megcsinálják a kerekesszékek Tesláját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ff6812-05c7-4930-94cc-594cf25be027","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A világpiaci ártól függően a megfizetett adó 90 vagy 90,5%-át igényelhetik vissza a mezőgazdasági termelők.","shortLead":"A világpiaci ártól függően a megfizetett adó 90 vagy 90,5%-át igényelhetik vissza a mezőgazdasági termelők.","id":"20240503_nagyobb-lesz-a-mezogazdasagban-a-gazolaj-utani-jovedeki-adovisszaterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ff6812-05c7-4930-94cc-594cf25be027.jpg","index":0,"item":"9b24fb7d-95ab-4872-b662-16ae2cd6018a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20240503_nagyobb-lesz-a-mezogazdasagban-a-gazolaj-utani-jovedeki-adovisszaterites","timestamp":"2024. május. 03. 21:46","title":"Nagyobb lesz a mezőgazdaságban a gázolaj utáni jövedéki adóvisszatérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce5131cb-687b-47de-8cf9-659dd59af0a1","c_author":"Balizs Benedek","category":"itthon","description":"A volt győri polgármester a szexbotrányából azt tanulta, hogy „hölgyekkel nem megy többet hajóra, csak a feleségével”, a korábbi felvételeket pedig ő is megnézné szívesen, mert még nem látta.","shortLead":"A volt győri polgármester a szexbotrányából azt tanulta, hogy „hölgyekkel nem megy többet hajóra, csak a feleségével”...","id":"20240503_borkai-zsolt-az-olimpiai-bajnoki-aranyammal-a-vilagot-mar-megvaltottam-egyszer-most-a-gyorieket-akarom-megvaltani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce5131cb-687b-47de-8cf9-659dd59af0a1.jpg","index":0,"item":"532d8a6c-6d56-4b6e-8172-9f0a43115545","keywords":null,"link":"/itthon/20240503_borkai-zsolt-az-olimpiai-bajnoki-aranyammal-a-vilagot-mar-megvaltottam-egyszer-most-a-gyorieket-akarom-megvaltani","timestamp":"2024. május. 03. 09:15","title":"Borkai Zsolt most már szeretné megnézni a jachtos kalandjának felvételeit, Kósa Lajostól meg még van egy be nem tartott ígérete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fec99841-dc78-4340-8803-3fe09068d500","c_author":"hvg.hu","category":"360","description":"Korai tapasztalataink mindannyiunkra hatással vannak. Sokunk esetében a gyermekkori traumák tönkreteszik a felnőttet, akivé válunk: megakadályozzák, hogy megéljük a valódi érzéseinket, vagy hogy hosszan tartó, egészséges kapcsolatokat alakítsunk ki. Alex Howard terapeuta szerint a gyermekkori trauma egész életünkben fogva tarthat, ha nem nézünk szembe vele. Bár a múlt eseményeit nem változtathatjuk meg, azt azonban igen, hogyan befolyásolják tapasztalatainkat és döntéseinket a jelenlegi életünkben. A Nem a te hibád segít megérteni a minket ért trauma hatásait, biztonságos határokat húzni, és kapcsolódni az érzéseinkhez, hogy teljes életet élhessünk. A HVG Könyvek gondozásában megjelent kiadványból több részt is közlünk a következőkben.","shortLead":"Korai tapasztalataink mindannyiunkra hatással vannak. Sokunk esetében a gyermekkori traumák tönkreteszik a felnőttet...","id":"20240503_nem-a-te-hibad-gyerekkor-trauma-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fec99841-dc78-4340-8803-3fe09068d500.jpg","index":0,"item":"2dde410e-de3e-43f4-bef1-67d8167b727f","keywords":null,"link":"/360/20240503_nem-a-te-hibad-gyerekkor-trauma-3-resz","timestamp":"2024. május. 04. 18:30","title":"Gyermekkori traumákról és a szabadságról – 3. rész: Mik az érzelmi szükségleteink?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43060f64-e018-4f7e-b1f3-4ef9ec135756","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eddig ketten adták le az ajánlóíveiket a tucatnál több jelöltből: Szentkirályi Alexandra és Vitézy Dávid, akik között egy friss felmérés szerint éppen most fordult meg az erősorrend, és a Fidesz–KDNP jelöltje vette át a vezetést.","shortLead":"Eddig ketten adták le az ajánlóíveiket a tucatnál több jelöltből: Szentkirályi Alexandra és Vitézy Dávid, akik között...","id":"20240503_vitezy-is-leadta-a-fopolgarmester-jelolti-ajanlasait-karacsony-meg-kivar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43060f64-e018-4f7e-b1f3-4ef9ec135756.jpg","index":0,"item":"f0fc2cc0-b974-4047-887e-cbb39685d254","keywords":null,"link":"/itthon/20240503_vitezy-is-leadta-a-fopolgarmester-jelolti-ajanlasait-karacsony-meg-kivar","timestamp":"2024. május. 03. 11:28","title":"Vitézy is leadta a főpolgármester-jelölti ajánlásait, Karácsony még kivár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8195ef26-26af-4128-b537-b374982bb060","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Itt a Ferrari 12Cilindri.","shortLead":"Itt a Ferrari 12Cilindri.","id":"20240503_ferrari-uj-szupersportkocsi-12cilindri-superfast-maranello","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8195ef26-26af-4128-b537-b374982bb060.jpg","index":0,"item":"e6573815-e747-409f-a22a-ecc7980471bc","keywords":null,"link":"/cegauto/20240503_ferrari-uj-szupersportkocsi-12cilindri-superfast-maranello","timestamp":"2024. május. 03. 12:13","title":"Nincs turbó, hibrid vagy villany, csak a 12 henger: még a nevét is erről kapta a Ferrari új szupersportkocsija","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a966058-352e-416f-83af-40327ecc4154","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20240504_hvg-tarr-zoltan-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a966058-352e-416f-83af-40327ecc4154.jpg","index":0,"item":"593e18af-eb23-4722-9711-59996cc3dedd","keywords":null,"link":"/360/20240504_hvg-tarr-zoltan-portre","timestamp":"2024. május. 04. 10:30","title":"Tarr Zoltán: Nem lehet hagyni, hogy a társadalom belesüppedjen a közönybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d13cd91-be0d-4ece-b1d1-ec8190cc73ba","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Szomszédokat idézte egy rövid videóban a Fidesz főpolgármester-jelöltje és Nemcsák Károly.","shortLead":"A Szomszédokat idézte egy rövid videóban a Fidesz főpolgármester-jelöltje és Nemcsák Károly.","id":"20240504_nemcsak-karoly-szentkiralyi-alexandra-fopolgarmester-valasztas-kampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d13cd91-be0d-4ece-b1d1-ec8190cc73ba.jpg","index":0,"item":"39f5d3d3-c20c-4cf2-ad47-9762f56c3214","keywords":null,"link":"/elet/20240504_nemcsak-karoly-szentkiralyi-alexandra-fopolgarmester-valasztas-kampany","timestamp":"2024. május. 04. 09:15","title":"Szentkirályi Alexandra Vágási Ferit is bevetette a kampányba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A péntekre beharangozott egész napos sztrájk miatt várhatóan egyáltalán nem indulnak Budapesten metró-, villamos-, autóbusz-, troli- és HÉV-járatok. A közlekedési dolgozók aggódnak: a BKV vezetésének nincs elképzelése a vállalat rendbetételéről, állami tőkeinjekció híján őszre fizetésképtelenné válhat. A tervbe vett járatritkítás annyi, mint halottnak a csók. Gulyás Attilát, a szakszervezet alelnökét és Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét kérdeztük.
Gulyás Attila. Szót emel a szakszerve- zet beleszólása mellett
A szakszervezet változatlanul követeli az úgynevezett paraméterkönyv-tervezet visszavonását – hangsúlyozta Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) alelnöke. A paraméterkönyvben a BKV tájékoztatja a fővárosi vezetést a vállalt teljesítményről, ennek gazdasági hatásairól, továbbá a részletes közlekedési menetrendekről. A tervezetből kiderül, hogy elfogadása esetén az úgynevezett vonalkilométer – vagyis a járművek által megtett út kilométerben kifejezve – a metrónál (ebbe a földalatti is beleértendő) csak 2,7, míg a trolinál 13 százalékkal csökkenne. A férőhelykilométer, vagyis a járművek által megtett út és az egyes járművek hivatalosan megállapított férőhelyének szorzata ugyancsak minden járműtípusnál – autóbusz, troli, villamos, HÉV, metró – csökkenne – állapítja meg a szakszervezeti vezető. Mint hozzáteszi: ráadásul, ha egy vonalon például eddig volt tíz nem csuklós busz, s a helyükre beraknak most hat csuklósat, az adott vonalon a férőhelykilométer nem változik, de a buszok mégis sokkal ritkábban járnak majd.
Gulyás aláhúzta, hogy a szakszervezet eddig sem „zsigerből” volt a ritkítás ellen. „Azt mondtuk, hogy vonjanak be minket a döntések előkészítésébe. Dolgozóink – szakmai tapasztalataik révén – talán sokkal különb anyagot tudnának letenni az asztalra, mint a mostani tervezet. Akik az íróasztalnál ezt elkészítették, azoknak csak áttételes információik vannak arról, hogy mi zajlik kint az életben. Ráadásul a vállalat kötelezettséget is vállalt arra, hogy nélkülünk a paraméterkönyvet nem kezdi el kidolgozni.”
„Ez a paraméterkönyv fordítva készült, mint kellett volna; vagyis fölmérem az utazási igényeket, hozzászerkesztek egy korrekt menetrendet. Az egésznek a végén kijön egy végösszeg. Itt a végösszegből kiindulva rakták össze a paraméterkönyvet. Ez így nem megy – szögezte le Gulyás. Szerinte éppen hogy nem létszámleépítésre lenne szükség – márpedig a paraméterkönyv-tervezet elfogadása ezzel is járna –, hanem ellenkezőleg, munkaerő felvételére, hiszen munkaerőhiánya van a BKV-nak. „Egyes területeken egyszerűen már nem tudják elvégezni a munkát a kollégák. Egy auditáló cég kimutatta, hogy például a műszaki igazgatóságon ötven ember hiányzik.”
A paraméterkönyv-tervezet visszavonása a szakszervezetnek csak az egyik követelése. Legalább ilyen fontosnak tartják a BKV finanszírozási problémáinak megoldását. „Szeptemberre a cég eljut odáig – és ezt senki sem cáfolta eddig –, hogy vagy a béreket, vagy a beszállítói számlákat nem tudja kifizetni, magyarul csődbe jut” – mondta. Hozzátette: a főváros által az államtól kért 18,5 milliárdos plusz állami támogatás a csőd elkerülésére elég lenne. Kiss Péter azonban a városvezetésnek írt válaszlevelében csak a tárgyalások folytatását ígérte, pénzt nem.
Azt Gulyás egyelőre nem tudta megmondani, hogy a sztrájk valóban teljes lesz-e, vagyis az egész tömegközlekedés leáll-e egy napra. A közvélemény negatív reakciójától a szakszervezeti alelnök nem fél. Szerinte a többség megérti, hogy a sztrájk követelései egybeesnek az utasok érdekeivel. „Ha csődbe jut a BKV, akkor kiszámíthatatlan lesz a tömegközlekedés, lehet, hogy teljesen összeomlik” – mutatott rá.
Összegzésül Gulyás így fogalmazott: „Nincsenek illúzióink, nem számolunk azzal, hogy egy-két héten belül itt lesz a finanszírozáshoz szükséges összeg. Azt viszont elvárjuk, hogy a menedzsment és a tulajdonos együttesen kezdjen el dolgozni a BKV pénzügyi helyzetének stabilizálását célzó programon. Ha kötelezettséget vállalnának, hogy ehhez most velünk együtt hozzákezdenek, a paraméterkönyv-tervezetet visszavonják és nyár végére a közös javaslatokat leteszik az asztalra, lefújnánk a sztrájkot.”
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője a hvg.hu-nak nyilatkozva azt mondta: nem örül a péntekre meghirdetett egész napos sztrájknak, de annak – akárcsak a múlt hétfőinek – előidézője nem a szakszervezet, hanem a városvezetés. „A BKV dolgozói kész helyzet elé vannak állítva a teljesen esztelen járatritkítási csomag miatt. Megértem a BKV dolgozóit” – húzta alá.
Vitézy szerint meglehetősen aggályos, hogy két nappal az április 7-iki munkabeszüntetés előtt a fővárosi kabinet elfogadta a paraméterkönyv tervezetét. Úgy vélte: a paraméterkönyv mind az utasoknak, mind a BKV dolgozóinak előnytelen, egy készülő sztrájk előtt két nappal ilyet elfogadni pedig felelőtlenség. „A lobogó tűzre öntöttek három kanna olajat” – fogalmazott. Szerinte a járatritkítást mihamarább vissza kéne vonni. A hét közepén a Városüzemeltetési Bizottság szavaz a tervezetről. Vitézy – aki tagja a BKV Felügyelő Bizottságának (FB) is – azt mondta: az FB-nek nincs vétójoga, de tekintettel arra, hogy öt-négy arányban leszavazta a javaslatot, nem lenne szerencsés, ha a főváros ezt az állásfoglalást figyelmen kívül hagyná.
A szóvivő szerint Hagyó Miklós közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes és Antal Attila BKV-vezérigazgató programja megbukott. Ők az ígérték, hogy nullszaldóssá teszik a vállalatot, de nem járatritkítással, hanem egyéb módokon történő spórolással, például az adminisztráció csökkentésével. Nem így történt. Őszre a BKV működésképtelenné válhat, adósbesorolása romlik és jelenleg 80 milliárd forint az adóssága. Vitézy úgy látja: aggasztó, hogy a BKV működését hitelből finanszírozzák. Magát a működést ugyanis az állam, illetve a főváros által fizetett támogatásokból, plusz a jegyeladásból kellene finanszírozni, míg a hitelekből beruházni kellene fejlesztésekre. Mivel a 2008-ra tervezett kiadás 119 milliárd forint, a bevétel pedig 107 milliárd, így a hiány ismét 12 milliárddal nő.
Vitézy szerint a BKV képes lenne többletbevételhez jutni, ám a teljes közlekedési menedzsment egységes kezelésére lenne szükség. Példának azt hozza föl, hogy Szegeden és Debrecenben nullszaldósan működik a tömegközlekedés a parkolási díjakból. Hosszú távon bevezethetőnek véli a dugódíjat is, de kizárólag megfelelő előkészítéssel. Azt pedig kevéssé tartja hatékonynak, hogy számos esetben, például a paraméterkönyv esetében, a szolgáltatás megrendelését, teljesítését, majd a teljesítés ellenőrzését is ugyanaz a cég – a BKV – végezte.
A Hagyó Miklós által előterjesztett mostani paraméterkönyv-tervezettel – 260-ból 196 járat ritkítását tartalmazza – legfeljebb 2,1 milliárd forint spórolható meg. Ez olyan csepp a tengerben, hogy az ember hajlamos föltételezni: a főváros vezetése kizárólag presztízsből erőlteti az ügyet – tette hozzá Vitézy. „Elefánt a porcelánboltban” – fogalmazott. Ő sem tart attól, hogy a sztrájk következtében a BKV dolgozói elvesztik a közvélemény kétségtelenül meglévő szimpátiáját. „Ritka eset, hogy egy sztrájk nem bérsztrájk, és ez nem az. Érdekközösség áll fönt a cég dolgozói és az utasok között” – fejtette ki a civil szervezet szóvivője.