Gazdaság

2017.07.20. 16:55

A legtöbb reklamáció az élelmiszerekre volt - Itthon kevesen lépnek tovább igazuk érvényesítéséért

Bár 2017 második negyedévében némileg erősödött a kereskedők iránti bizalom az előző negyedévhez képest, vitás helyzetben a nyugati vásárlóknál kevésbé tudjuk érdekeinket érvényesíteni a boltokban.

Kocsis Noémi

2017 második negyedévében tovább javult a fogyasztóvédelmi tájékozottság, és némileg erősödött a kereskedők iránti bizalom az előző negyedévhez képest - derül ki a Fogyasztóvédelmi Index aktuális értékeiből. A mutatót kidolgozó tanácsadó cégek 800 fős reprezentatív mintán végrehajtott, közös kutatásán alapuló, negyedévente közzétett Fogyasztóvédelmi Index szerint a válaszadók 15 százaléka valamilyen termékre, 18 százaléka pedig valamilyen szolgáltatásra tett panaszt egy éven belül.

A termékek közül a legtöbb probléma az élelmiszerekkel van (a reklamálók 40 százaléka ezzel a termékkörrel kapcsolatban fogalmazott meg panaszt), ezt követik a cipők (27%), illetve a ruházati termékek (20%). A szolgáltatások közül a válaszadók legnagyobb mértékben az internetszolgáltatásokkal voltak elégedetlenek (28%), ezt követték a telefonos (21%), valamint a banki (18%) szolgáltatások. A nyár beköszöntével az utazási irodákkal való elégedetlenség májusról júniusra szignifikánsan, kettőről 7 százalékra nőtt.

A fogyasztói panasszal élők aránya nem mutat szignifikáns különbséget a Nyugat-Európában tapasztalt értékektől. Hazánkban ugyanakkor eredménytelen reklamáció esetén jóval kevesebben lépnek tovább igazuk kiharcolásáért, ami a hazai vásárlók alacsonyabb fogyasztóvédelmi tudásszintjével magyarázható.

Minek köszönhető, ha a kereskedő hibásan tudja a fogyasztóvédelmi szabályokat?
Forrás: CP Contact, grafika: Ábrahám Viktória

2013 óta ugyanaz a magyar szabályozás, mégis hónapról hónapra 10 százalék alatt van azoknak az aránya, akik tisztában vannak vele, meddig reklamálhatnak.

A fogyasztói tájékozottság szintje Magyarországon lassan javuló tendenciát mutat. Erre az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. Mivel az élelmiszerek után a cipők kapcsán érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottságot az e termékkategóriához kapcsolódó szavatossági idő helyes említésének arányával mérhetjük a legegyszerűbben. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2017 második negyedévében 6,7 százalék volt, ami 0,4 százalékponttal több az előző negyedévben mérthez képest.

A kereskedőkkel szemben tanúsított fogyasztói bizalom alakulása szintén fontos jelzőszám. A bizalmatlan vásárlók aránya 2017 második negyedévében 50,7 százalék volt, 1 százalékponttal kevesebb, mint egy negyedévvel korábban.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!