Hírek

2017.08.24. 15:49

Békétlen felek: hajmeresztő történetek a Fejér megyei testület életéből

Kiemelkedően nagy ügyforgalmat bonyolít a Fejér Megyei Békéltető Testület, melynek munkája mára megkerülhetetlenné vált.

S. Töttő Rita

A testület „félutas” megoldás a bíróságok és a mediációs szervezetek között – szögezte le Vári Kovács József, a megyei testület elnöke, hozzátéve, hogy azóta vált munkájuk hangsúlyosabbá, mióta a fogyasztóvédelmi törvény olyan jogköröket rendelt hozzá, mint amilyen a felek együttműködési kötelezettsége. –  Ha ez nem lenne, akkor a békéltető testület sem lenne sokkal több egy tanácsadó szervezetnél – árulta el a Fejér Megyei Hírlapnak az elnök, aki az elmúlt időszakban fordulatokban gazdag, feszültségekkel terhelt ügyek esetében próbált igazságot tenni, vagy ha úgy tetszik, békíteni a feleket.

„Nyugodtan tegyen, ahogy ön fogalmaz, lépéseket, az elkészült -ket akkor is ki kell a megrendelőnek fizetnie! 22 éve a szakmában dolgozom, ezért újat nekem nem tud mondani, egyáltalán nem érdekel, hova fordul és milyen lépéseket készül tenni! Vegye tudomásul, ingyen senkinek sem dolgozunk és veszteséget sem fogunk elkönyvelni mások felelőtlen rendelése miatt! ( ) Ehelyett baromságokkal fárasztanak! ( ) Azt kell az előbbiekből megállapítanom, hogy az előbb említett hölgy vagy hülye vagy csak szellemi fogyatékos!...” Ez a (hivatalosan küldött) levélrészlet csak egy a Fejér Megyei Békéltető Testület ügyeinek csomagjából, amely azonban a sokat látott, ügyvédként praktizáló elnök számára is megdöbbentő, a kereskedő hozzáállása pedig arra enged következtetni: sokan a mai napig nem tudják kezelni a felmerülő panaszügyeket. Látszik ez a szervezet éves ügyforgalmán is: éves szinten ugyanis meghaladja az ötszázat, melynek köszönhetően a Fejér megyei testület bent van a top 5 listában, azaz az országban működő békéltető testületek egyik legtöbb ügyet intéző fogyasztóvédelmi-mediációs szervezete. Amelynek munkájában egyébként sok a viszonylag kisebb értékű ügy. Ezekkel a bíróság vagy nem foglalkozna vagy a fogyasztó találja úgy, hogy  nem érdemes bíró elé állni velük, ügyvédet fogadni, hosszadalmas pereskedésbe bonyolódni. Az igazságérzet, vagy ha úgy tetszik, a fogyasztói tudatosság azonban sokakat a békéltető testület felé terel, főleg, ha a kereskedővel nem tudnak megegyezni.

Fotó: Koppán Viktor

A legtöbb ügy egyébként lábbelivel kapcsolatos – árulta el Vári Kovács József, aki szerint e témakör  panaszügyei Fejér megyében négy nagyobb forgalmazó köré csoportosulnak. Sok a telefonnal, illetve távközléssel kapcsolatos panasz is.

– A problémák zöme arra vonatkozik, hogy költözés esetén milyen lehetőségek vannak az előfizetések továbbvitelére – tudjuk meg, ahogy azt is: az építési szavatossági ügyek szintén komoly hangsúlyt kapnak, ugyanis nagy tételek forognak benne. Viszont mire eljutnak a testületig, gyakran már megromlott a felek viszonya, s így nehéz dűlőre jutni. A tapasztalat szerint „pármilliós törzstőkéjű cégek” képviselői szoktak bekopogni a panellakások ajtajain és ajánlják fel szolgáltatásaikat – nyílászáró cserékre például. Sajnos gyakran és gyorsan köttetnek üzletek így, gyakorlatilag a küszöbön. Később persze  kiderül, hogy két-két és félszeres áron dolgoznak, mint máshol, ráadásul 20 százalékos foglalóval, ami pluszban abszurd, hiszen a kereskedelemben maximum 5-10 százalék a megszokott. Jelentős családi balhék alakulnak ki azután, amikor ezek az esetek kiderülnek

A békéltető testület éppen ezért nem szimplán fogyasztóvédelmi érdekvédő szervezet, hiszen szociális és pszichés vonatkozása is van. Vári Kovács József sokat tudna mesélni arról, milyen indulatok, várakozások, nem ritkán irreális elképzelések húzódnak az ügyek mögött. És persze –  teszi hozzá az egyébként nem rég egy  meghallgatáson „túl fogyasztóbarátnak” titulált elnök – , nem mindig a kereskedő részéről. A fogyasztók is képesek túlzásokba esni,  de ami nagyobb baj, vásárlások előtt tájékozatlanul, túl nagy bizalommal belemenni egy-egy adás-vételbe. Ám, mint mondja, az ügyek végén nem mindig az a fontos, kinek van igaza. – Gyakran mondom a kereskedőknek, hogy ha most engednek, ez az ember és az ő gyerekei később is betérnek a boltjukba. És ez a lényeg.

Az idei ügyekből eddig 236-ot fejezett be a Fejér megyei testület, amelyből 100 ajánlás, 32 egyesség, 87 pedig megszüntetés. A többi az áthelyezés, elutasítás és hasonlók. A megszüntetések száma nem baj, hogy olyan magas, hangsúlyozza a testület elnöke, mert azt feltételezi, hogy a felek eljáráson kívül megegyeztek. Ilyenkor, véli az elnök, a fogyasztónak is jobb a szájíze és elmaradnak azok a költségek is, amelyek az eljárás folyamán keletkeznének.

A Fejér Megyei Hírlap is sokat cikkezett arról a Gyümölcs utcai árubemutatós egészségügyi cégről, melynek gyakorlata volt, hogy pár tízezer forintos eszközöket 100-600 ezer forintos áron adtak el idős embereknek, utalva rá, hogy az életük múlik rajta. Rengeteg panasz érkezett a békéltető testülethez is velük kapcsolatban, mondhatni, az éves ügyforgalmuk 10 százalékát ez tette ki. „Ha létezik együtt nem működő vállalkozás, akkor ez a cég az volt. Töretlenül nem működött együtt, noha a leveleket átvette, a székhely szolgáltatója legalábbis...” – árulta el az elnök, hozzátéve: ez az üzlet bezárt, melynek köszönhetően drasztikusan lecsökkent az idei évre a hasonló ügyeik száma. De nem nyugodhatunk meg, ugyanis a megyeszékhelyen körvonalazódik már az ilyen módszerrel dolgozó vállalkozások következő generációja...

Az idős korosztályt érintő árubemutatós próbálkozások mellett a huszas-harmincasok kedvenc. Ám még kevésbé átlátott vásárlási trendje okoz egyre nagyobb gondot a fogyasztóvédőknek: az e-kereskedelem, melyben a panaszosok java része nem olvassa el az általános szerződési feltételeket, amelyekben időnként hajmeresztő feltételek szerepelnek. Nem rég például azzal kereste meg valaki a testületet, hogy szeretné visszakapni egy visszaküldött termék árát, ám a kereskedő azt jelezte neki, hogy ő ezt csak akkor tudja megtenni, ha a kínai kereskedő, akitől ő vásárolta a terméket, kifizeti neki. S mint kiderült, ez a szerződési feltételekben is szerepelt. Ezt pedig a vásárló egy kattintással (olvasás nélkül) elfogadta. A testület elnökének javaslata az, hogy mindenki, aki interneten vásárol, vásárlás előtt ellenőrizze le a céget, amely a webáruházat működteti. Sok minden kiderülhet így és számos kellemetlenségtől megóvhatja a vevőt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!