Hírek

2017.08.30. 11:10

Emlékszik a szombathelyi repülőgépre? A Röpcsi cukrászda álom maradt

SZOMBATHELY Ugyan a fiatalok nem, ám az ötvenes-hatvanas korosztály biztosan emlékszik arra a Li-2-es utasszállító gépre, amelyet a MALÉV tizennégy év szolgálat után, 1964-ben leselejtezett és Szombathelynek ajándékozott. Eleinte a Gayer-parkban, majd a Tófürdőn volt kiállítva. Egészen a szétszereléséig.

Kelemen Attila

Ahhoz, hogy megértsük, nem akármilyen repcsit kapott 1964-ben a vasi megyeszékhely, érdemes a repülőgéptípus történetét felidéznünk. Ehhez egészen 1942-ig kell - stílszerűen - visszarepülnünk az időben. A Li-2-est csaknem húsz éven át gyártották megszakítás nélkül; mind polgári, mind pedig katonai alváltozatban. Az első példányok a Moszkva melletti Himki 84-es számú repülőgépgyárból kerültek ki, majd a háború kitörése után az üzemet áttelepítették Taskentbe. A világégés miatt több változatot (havas, sivatag, sarki) is terveztek belőle attól függően, hogy melyik frontra szánták az adott repülőt. Az egyes változatok méreteikben és alakjukban nem tértek el egymástól. Az alapszéria 14, majd 21 utas szállítására volt alkalmas. A motor (M-62IR) teljesítménye földön 820 LE, a felszálló teljesítménye 1000 LE, üzemi teljesítménye pedig 738 LE volt. Teljes tüzelőanyag-feltöltéssel a hatótávolsága elérte a 2500 km-t.

A HA-LIT lajstromjelzésű Liszunov Li-2-es gépet 1964-ben a Gayer-parkban állították ki Fotó: Archív

A szocialista országok nagy számban üzemeltették a Li-2-es repülőgépeket, eleinte katonai (ejtőernyős ugratás, áruszállítás, légi felvételek készítése), majd polgári célra (civil repülés). A rendelkezésre álló adatok szerint a kelet-európai szocialista országok közül Lengyelország (51 db) mellett Románia (41 db) és Magyarország (31 db) volt a három legfőbb megrendelő. Sorsa a gázturbinás repülőgépek megjelenésével pecsételődött meg, egyre jobban kiszorult a flottákból, ám ennek ellenére a Szovjetunióban és Kínában 1980-ig is repültek vele menetrend szerinti járatokon.

A budapesti ferihegyi repülőtér 1957-ben. A MALÉV flottáját ekkor már Li-2-esek tették ki. Abban az évben csatlakozott hozzájuk a később Szombathelynek adományozott gép is Fotó: Fortepan

A második világháború után, 1946. március 29-én Magyarországon megalakult egy, a szovjetekkel közös légiforgalmi vállalat, a MASZOVLET. Augusztusban pedig már meg is érkeztek Budaörsre Taskentből az első Li-2-esek. Az öt gép az átvétel után magyar felség- és lajstromjelzést kapott HA-LIA-tól HA-LIE-ig. 1957-re aztán teljesen magyar tulajdonban került a vállalat MALÉV néven. Ekkor összesen 25 Li-2-es szolgált a magyar polgári légi közlekedésben.

A légcsavaros gép aktív korszakában a Ferihegyen Fotó: li-2.hu

Hozzájuk csatlakozott 1957 márciusában az a gép, amely a HA-LIT jelzést kapta. Előtte a Néphadsereg igényeit elégítette ki hét éven át. A Magyar Légiközlekedési Vállalathoz 2605 leszállással és 1242 óra repült idővel került. Utasszállítás mellett teherszállításra is használták, mint ahogy azt egy 1958. január 24-ei bejegyzés is bizonyítja. A MALÉV-nél többet foglalkoztatták: 2805-ször szállt le és 1451 óra 7 perc repült időt regisztráltak vele. Végül tizennégy év aktív szolgálat után, 1964. március 2-án 3279 repült órával selejtezték le. Ezt követően Ferihegyről a saját szárnyain Szombathelyre repült.

A landolás után a MALÉV hat alkalmazottja (Dorn József, Gimesi János, Harangozó József, Hoffmann Ottó, Ivánszky Hubert és Szedlák Mihály) társadalmi munkában vállalták a repülőgép szét-, illetve összeszerelését.

Akár így is végezhette volna a vasi repülő. A HA-LIT modelltársát 1961-ben a budapesti Mázsa téren kapták lencsevégre: a Kis pilóta cukrászda nevet viselte Fotó: Fortepan

A városon át vontatott repülőgép sorsáról Csiszár Imre, a Vendéglátóipari Vállalat vezetője így nyilatkozott az 1964. március 5-én megjelent Vas Népe hasábjain: A repülőgépből bizonyára majd Röpcsi cukrászdának becézett gyermekcukrászda lesz. A gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt érdekes másodosztályú üzemegységünk 60-70 ezer forintba fog kerülni. A cukrászda különleges, másutt nem kapható süteményekkel - mint például repülőtorta, légzsáktorta, fagylaltkülönlegességek - várja vendégeit, elsősorban a gyermekeket. A repülőgép szárnya alatt színes gombákkal ellátott asztalok között a légikisasszonyok öltözékét viselő, csinos felszolgálólányok kínálják majd az üdítőitalokat, hűsítőket, kávékat a vendégeknek.

A Li-2-es repülő immáron a Tófürdőn, 1971-ben Fotó: Archív

Sajnos a cukrászdából végül semmi nem lett. Összeszerelését követően a Gayer-parkban állították ki, ahol lényegében el is dőlt a sorsa: az akkori ifjúság kibelezte, megrongálta. Éppen azért, hogy megmentsék a vandál kezektől, később a Tófürdőre telepítették át: a bejárat mellett kapott helyet. Ott legalább hasznát tudták venni a hűsölni vágyók: a szárnyai nem kis árnyékot vetettek a hatalmas betonmedence szomszédságában. Egészen az 1980-es évek elejéig, amikor végleg elbontották.

Miközben azon morfondírozunk, hogy vajon milyen lett volna a repülőtorta, és mennyire kedvesek lettek volna a légikisasszonyok, csak sajnálhatjuk, hogy egy ilyen ritkaságszámba menő cukrászüzlettel szegényebb lett Szombathely.

Lajstromjel: HA-LIT

Előző jelzések: 901

 

Tervező: Liszunov

Típus: Liszunov Li-2

Altípus: Liszunov Li-2T

Fajta: Légcsavaros gép

Gyári szám: 18435901

Üres tömeg : 7925 kg

Felszállótömeg: 10700 kg

Üzemeltetés jellege: Polgári

Gyártó ország: Szovjetunió

A gyártás éve: 1950

A gyártás helye: Taskent

 

Üzemeltetés kezdete: 1950

Hazánkba érkezett: 1950. VIII. 5.

Első felhasználó: Néphadsereg

Második felhasználó: MALÉV

Megszűnés oka: Selejtezték

Üzemeltetés vége: 1964

Leselejtezték: 1964. III. 2.







Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!